Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violoncelistul Andrei Ioniță

Publicat: miercuri, 18 Ianuarie 2023 , ora 13.43

Miercuri, 18 ianuarie, Orchestra de Cameră Radio va susține primul concert din noul an. Evenimentul îl va avea în prim plan pe violoncelistul Andrei Ioniță, care va evolua în dublă ipostază solistică, la pian și violoncel. Mai multe detalii aflăm de la tânărul violoncelist, într-un dialog purtat cu Ioana Țintea.

Andrei Ioniță, miercuri, 18 ianuarie, pe scena Sălii Radio veți evolua în dublă ipostază solistică la pian și violoncel. Ce anume v-a determinat să alegeți și pianul ca expresie muzicală?

Pianul este primul instrument asupra căruia m-am aplecat atunci când eram mic, în clasa a III-a m-am apucat și de violoncel. Cu toate acestea, pianul a rămas întotdeauna o pasiune și aș putea spune chiar un vis neîmplinit și am continuat să cânt, să studiez la pian iar în perioada pandemiei am avut în sfârșit timpul necesar pentru a mă reapuca de studiul serios la pian. Am avut deja o colaborare cu Orchestra Filarmonicii din Brașov în anul 2021 cu același repertoriu și sunt extraordinar de recunoscător Orchestrei de Cameră Radio pentru invitația de a repeta acest concert în dublă ipostază solistică, miercuri pe 18 ianuarie.


Ați menționat despre debutul dumneavoastră pianistic de pe scena Filarmonicii din Brașov. Cum s-a schimbat perspectiva acestui opus în tot acest timp?

Sper că am căpătat o viziune de ansamblu asupra lucrării. Este o combinație extraordinară la muzica mozartiană între siligranul gamelor și al câtorva acelor pasaje briliante în care trebuie să intri în detaliu și în același timp frazele construite într-un mod genial, fraze lungi care creează un panou formal, armonic, absolut ieșit din comun. De asemenea este un concert de o profunzime ieșită din comun, nu doar celebra parte a doua în fa diez minor, cât și celelalte părți, mai ales partea întâi. Este muzică în același timp intimă și exuberantă. Țin minte, prima dată când am ascultat acest concert am rămas profund impresionat și am spus că neapărat trebuie să-l cânt și eu.


Din punct de vedere emoțional, experiența de solist este diferită atunci când interpretați o lucrare pianistică?

Evident intervine din fericire experiența de scenă pe care am căpătat-o de-a lungul anilor la violoncel. În primul rând dimensiunea instrumentului este una cu totul diferită, trebuie să controlezi un aparat și mai mare de expresie, să te folosești de o tehnică diferită a brațelor, a degetelor, dar a fost o provocare și o deosebită plăcere să aprofundez și studiul acestui instrument care a oferit muzicii cel mai bogat și cel mai minunat repertoriu.


În pregătirea acestei partituri ați avut parte de îndrumarea unui profesor sau ați fost autodidact?

Am consultat sfatul prietenilor și a unor profesori. Nu pot spune acum că m-am pregătit sistematic cu un anumit profesor, dar le sunt recunoscător tuturor pentru susținerea acordată, pentru repetițiile cu reducția de pian doi.


În partea a doua a concertului din data de 18 ianuarie veți interpeta partitura solistică a concertului nr. 1 de Joseph Haydn. Care este motivația alegerii acestui opus?

Am dorit să aleg tot un concert aparținând repertoriului clasic vienez. Ce alegere mai bună decât Concertul pentru violoncel în do major de Joseph Haydn, o lucrare plină de virtuozitate, o lucrare îndrăgită atât de violonceliști, cât și de publicul larg.


Cu ce gânduri așteptați colaborarea cu dirijorul Johann Stuckenbruck?

Suntem la prima colaborare. Am vorbit deja și cu muzicieni din orchestră. Sunt foarte încântați de colaborarea cu el și de-abia aștept să ne întâlnim și să creăm sunete deosebite pe scenă.


Ce urmează în agenda dumneavoastră după concertul din data de 18 ianuarie?

Voi mai avea niște recitaluri și în Germania și în Anglia, la Londra, un recital solicitat de către BBC Radio 3, după care voi reveni în țară la Timișoara pentru a-mi începe rezidența în anul 2023 la filarmonica de acolo din Timișoara, având în vedere statutul orașului de capitală europeană culturală. Vă așteptăm cu drag.


Interviu realizat de Ioana Țintea