Arhivă : Interviuri Înapoi
Interviu cu percuționistul Alexandru Rogalski
Vineri, 13 ianuarie, Orchestra Națională Radio, dirijată de Adrian Morar, va susține primul concert din acest an, eveniment dedicat Zilei Culturii Naționale. În program este insclusă, printre altele, Suita simfonică "Cinema" de Theodor Rogalski, în aranjamentul și orchestrația lui Alexandru Rogalski, ce va fi prezentată în primă audiție pe scena Sălii Radio.
Domnule Alexandru Rogalski, care este povestea din spatele acestei lucrări, Suita simfonică "Cinema" , compusă de străbunicul dumneavoastră, Theodor Rogalski, pe care o vom putea audia mâine în primă audiție la Sala Radio?
Este o poveste frumoasă și cu final fericit să sperăm, pentru că ea începe, de fapt, cu mulți ani în urmă, când el a scris câteva fragmente pentru un film documentar și un film artistic "Viața învinge" și acele fragmente au rămas undeva, bine păstrate, încât nu le-a găsit multă lume. Am reușit să intru în posesia lor, le-am intuit potențialul și în felul acesta le-am aranjat într-o formă proprie, ce s-a concretizat într-un scenariu sonor al unui film imaginar. Aceste fragmentele muzicale sunt scrise în perioada 1949 și 1951 fix în perioada în care era străbunicul meu la notorietate maximă, având în vedere cele "Trei dansuri românești" compuse în 1950. Având această bogăție ascunsă, am reușit să o scot la lumină și am alcătuit această suită căreia i-am dat numele "Cinema" pentru că este o muzică superbă, de un film actual. Ai impresia că atunci când o asculți este scrisă nu cu mult timp în urmă, deși sunt atâția ani de atunci. De aceea sunt tare mândru că publicul larg, chiar și cel de specialitate, care nu cunoaște această muzică, are acum ocazia să-l descopere pe Theodor Rogalski și în ipostaza de compozitor de muzică de film.
Știu că astăzi ați participat la repetiția Orchestrei Naționale Radio. Cum a decurs întâlnirea cu muzicienii și cu dirijorul Adrian Morar?
Este o onoare și o bucurie să fiu alături de Orchestra Națională Radio și de maestru Adrian Morar, care a fost extrem de receptiv când a aflat de acest proiect al meu. Sunt la fel onorat și de bucuros alături de Orchestra Națională Radio pentru că sunt mulți colegi, prieteni de-ai mei, unii chiar și din perioada școlii. Eu la rândul meu sunt timpanist în orchestra Operei Naționale din București, așa că ne știm foarte bine. Și Theodor Rogalski ar fi foarte încântat ca instituția căreia i-a dedicat cea mai mare parte din viață și din efort, îi aduce la viață muzica aceasta superbă.
Cum credeți că va primi publicul această lucrare?
Sunt convins că publicul va fi încântat și va aprecia această muzică care este în același timp clasică, dar și modernă. Cu siguranță am speranța că se va mai vorbi de această lucrare și pe viitor.
Când a luat naștere ideea de a realiza aranjamentul și orchestrația lucrărilor străbunicului dumneavoastră, Theodor Rogalski?
Trebuie să vă spun sincer că ideea a început cu câțiva ani înainte de pandemie, dar în pandemie s-a concretizat având atât de mult timp liber la dispoziție. Inițial am început doar să editeze pe copiile de pe manuscris. Pas cu pas când am observant cum se descopereau momente atât de frumoase încontinuu, Așa s-a legat într-un final acest proiect și n-avea cum să aibe un alt nume decât "Cinema". După aceea, dacă tot am studiat atât, editând partiturile, tehnica lui fantastică de orchestrație, am prins și eu curaj și așa am abordat și eu două miniaturi de pian și am avut și mai mare curajul să le introduc alături de muzica compusă și scrisă de el.
Aveți în plan și alte aranjamente și orchestrații ale lucrărilor străbunicului dumneavoastră?
Dacă tot am prins curaj cu Suita "Cinema", am descoperit o altă lucrare superbă scrisă pentru două piane și s-a concretizat anul trecut în "Rapsodia pe teme lăutărești", ea este originală pentru două piane și am dus la bun sfârșit anul trecut orchestrația. S-a cântat în premieră la Iași, cu Filarmonica "Moldova" Iași și am speranța să ajungă să fie prezentată și în București.