Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violistul Cristian Andriș

Publicat: marți, 30 August 2022 , ora 14.30

În urmă cu câteva zile, la Timișoara a avut loc o serie de masterclass-uri organizate de Romanian Chamber Orchestra, în parteneriat cu Universitatea de Vest din Timișoara - Facultatea de muzică și teatru. Afăm detalii despre cum s-au desfășurat cursurile de măiestrie de la violistul Cristian Andriș, director artistic pentru Romanian Chamber Orchestra și directorul Școlii doctorale de Muzică și Teatru din cadrul instituției partenere.


Domnule Cristian Andriș, Romanian Chamber Orchestra se află deja la a IV-a ediție de cursuri de măiestrie. Care a fost până acum parcursul acestui demers și ce planuri de viitor există pentru dezvoltare a acestei inițiative?

Am început această componentă a Romanian Chamber Orchestra de masterclass-uri o dată începerea proiectului în sine, în anul 2019. Cu orchestra a început doar că a început cu instrumente de coarde. Inițial am avut profesori la aceste cursuri de măiestrie doar profesori de vioară, de violă, de violoncel și de contrabas, însă de-a lungul timpului am adăugat flaut, oboi, clarinet și alte instrumente de suflat la aceste cursuri pe care le realizăm. Pentru noi este foarte important ca an de an, muzicienii români valoroși care activează în orchestre din Occident să se întoarcă acasă. Astfel an de an ne întâlnim la Timișoara și realizăm aceste masterclass-uri în care tinerii muzicieni au șansa de a se perfecționa alături de mari maeștri din domeniu.


Care considerați că este cel mai important deziderat pe care ar trebui să îl aibă tinerii muzicieni care participă an de an la aceste sesiuni?

Nimic nu este imposibil, atâta timp cât obții informațiile necesare pentru a putea spera la o carieră de succes în acest domeniu. Noi toți considerăm că nu există granițe în dezvoltarea noastră și în primul rând este foarte important ca acești tineri să aibă o motivație poate chiar suplimentară față de cea care o primesc la clasă, unde studiază săptămână de săptămână alături de profesorii lor. Văzând profesori români care activează în orchestre de renume din Occident și interacționează cu aceștia, ei pot acumula în acest curs informații care-i pot aduce mai departe.


Care este cea mai importantă diferență pe care profesorii o percep atunci când predau într-un masterclass și nu în cadrul formal al universității sau al unei școli de muzică, mediu în care are loc de regulă actul de învățare a instrumentului?

 

Profesorul monitorizează activitatea studentului sau a elevului și lucrează la toate aspectele legate de interpretarea unei lucrări, de la tehnica instrumentală până la interpretarea propusă a lucrării. La un masterclass, în general, profesorul lucrează la cele mai mici detalii de interpretare pentru a putea realiza la final o interpretare cât mai rafinată a acestui opus pe care ei îl repetă. Cu toate acestea la massterclassul Romanian Chamber Orchestra se propune de fiecare dată să intervenim și în tehnica instrumentală, în cazul în care observăm că acest lucru este necesar, deoarece fără o bază foarte bună, mulți dintre tineri au dificultăți de interpretare a lucrării și de multe ori se dovedește că fără o tehnică foarte bună, o interpretare la nivelul la care și-l doresc nu este posibilă.

 

Interviu realizat de Norela Liviana Costea