Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul George Enescu 2021. Interviu cu dirijorul Kristjan Järvi

Publicat: luni, 30 August 2021 , ora 14.41

În 30 și 31 august, de la ora 16.30, la Ateneul Român, în cadrul Seriei ”Concerte și recitaluri”, Kristjan Järvi se va afla la conducerea Filarmonicii Mării Baltice.

Domnule Kristjan Järvi, v-am văzut pentru prima oară live ȋn anul 2015, când în Festivalului Internațional "George Enescu" ați dirijat Orchestra Română de Tineret. De atunci am rămas cu amintiri de neuitat, mi-a plăcut enorm explozia de energie și bucuria de a face muzică, de a comunica atât cu membrii orchestrei, cât și cu publicul. Cum puteți explica forța și bucuria pe care o debordați pe scenă, aveți o formulă secretă în acest sens?

Poate că cea mai bună modalitate de a explica această stare ține de intuiție. Dacă aud ceva concret, ca produs al expresiei fizice, în realitate este o reflexie a acestui lucru, intuiția. După aceea mă entuziasmez și trec totul prin rațiune. Sunt atras de energia mișcărilor, de energia cuantică, de tonul muzicii care reprezintă o lume invizibilă și care face parte din universul nostru; pentru mine ȋnsă, e un univers foarte vizibil. Poate că asta e cea mai bună explicație: reușesc să intuiesc modul în care mă pot folosi de acestă energie, după care o perpetuez și o amplific.


În anul 2016 ați fost directorul muzical al Festivalului RadiRo. Cred că aveți o mulțime de prieteni români. Cum v-ați simțit în România?

Iubesc România! Mă simt minunat aici, am mulți prieteni români care sunt muzicieni. Vlad Stănculeasa este prietenul meu, el a fost concertmaestrul orchestrei din Gstaad, ca și violoncelistul Rodin Moldovan. Așadar, am o conexiune strânsă cu acești muzicieni datorită faptului că trăiesc muzica la o mare intensitate, iar atunci când cântă, de fapt ei transmit emoții. De aceea iubesc România, pentru că are oameni onești, sinceri în ceea ce privește emoția lor.


Ați fost și în alte locuri din România, în afară de București?

Nu, nu am fost în alte locuri. Bucureștiul este singurul oraș care mă ajută să înțeleg România până în acest moment.


Domnule
Kristjan Järvi, în vara aceasta ați oferit cursuri de măiestrie la Academia Järvi; era în luna iulie, la Parnu - Estonia. Cum a fost această experiență pentru dumneavoastră?

Ei bine, Academia Järvi este un loc minunat, unde se țin cursuri de măiestrie pentru mai multe categorii de muzicieni, nu numai pentru dirijori. Acum, academia își lărgește granițele, astfel că pe lângă cursurile online vom oferi cursuri mult mai des, adică în afara Festivalului de vară de la Parnu. Celor care vin la Academia Järvi le vorbesc despre experiența personală, tuturor le ȋmpărtășesc propriile gânduri și sentimente despre muzică, despre viață, despre tehnică. Ei bine, tehnica dirijorală este un element esențial, adeseori interpretat greșit de tineri. Cei mai mulți dintre ei consideră că a fi dirijor ȋnseamă să bați măsura ȋn tempoul indicat, să te rezumi doar la aspectele mecanice ale artei dirijorale. E o abordare cum nu se poate mai greșită! Pentru un dirijor, limitarea doar la "impulsul ritmic" se poate compara cu ceea ce ȋnseamnă gamele pentru pianist, adică cel mai jos nivel cu putință, nivelul minim. Din contră, arta muzicală se cere permanent explorată, și cred că în momentul în care începi să explorezi această lume, de fapt începi să te cunoști pe tine ca om și începi să înveți mai multe despre univers, despre societate, despre tot.


Ȋntr-un interviu spuneați că tatăl dumneavoastră, dirijorul Neeme
Järvi, este cel mai mare model după care v-ați călăuzit. Puteți să-mi precizați ce anume ați preluat de la el? Vă întreb acest lucru pentru că diferențele sunt semnificative și vizibile. Sigur că vorbim de generații diferite, dar aria preocupărilor dumneavoastră e mult mai extinsă și aplicată la fenomenul muzical actual - sunteți dirijor, compozitor, producător, un muzician care știe să se reinventeze și aveți propria casă de discuri. Cu toate acestea, care este elementul comun ce vă leagă de tatăl și de fratele dumneavoastră, dirijorul Paavo Järvi ?

Ceea ce ne leagă ține de un lucru absolut ȋncântător, și-anume, curiozitatea fundamentală de a cunoaște tot mai mult. Fiecare din noi are ȋn feluri diferite o dragoste fanatică pentru muzică și tot ceea ce facem este ȋn slujba muzicii. Ce vreau să spun este că noi avem mereu inițiative, suntem niște oameni curioși și ne bucurăm de fiecare provocare. Tatăl meu ne-a ȋndemnat să descoperim mereu noi repertorii, să încercăm să ne autodepășim. El m-a determinat să înregistreze și repertorii cu muzică pentru cor. Tatăl meu ne-a ȋncurajat să abordăm repertoriul binecunoscut ȋntr-un mod diferit, creativ, fără a depăși granița bunului simț. În ceea ce mă privește, pot spune că îmi plac toate genurile artei muzicale, de la muzica clasică până la muzica hip-hop. Am compus în aceste stiluri atât pentru primul meu ansamblu, Absolute Ensemble, cât și pentru Nordic Pulse din Estonia. Mă bucur că am posibilitatea să exprim ceea ce vreau și simt împreună cu colaboratorii cu care lucrez. Singur trebuie să-ți creezi propriul drum, să-ți găsești scopul și să lupți pentru el. Tatăl meu și-a croit propriul drum venind din generația din care a venit, la fel și fratele meu, iar eu fac același lucru. Elementul care ne leagă se referă la emoție.


Domnule Kristjan
Järvi, v-am urmărit în emisiunea online a lui Daniel Hope, unde ați vorbit foarte frumos despre Estonia. Aveți sentimente profunde pentru țara natală!

Da! Estonia este pentru mine de fapt întreaga mea ființă. Există un motiv pentru care m-am născut aici! Dacă ai credința că nimic nu e ȋntâmplător, te ȋntrebi de ce m-am născut aici? Este un loc minunat, nu foarte sofisticat, unde avem o legătură strânsă cu natura, suntem o parte importantă a naturii. Avem foarte multe insule, suntem de fapt niște oameni foarte simpli și cred că acest lucru a contat și în felul în care m-am format ca om. Sunt o persoană simplă, uneori naivă, chiar dacă oamenii spun că a fi naiv este un defect, dar pentru mine este o calitate frumoasă. Există o frumusețe specifică pe care această țară o are și fiecare estonian o are întipărită în inimă, la fel și eu. Toți oamenii care trăiesc aici nu ar fi vrut să trăiască în altă în altă parte, deoarece aici este un loc magic, un fel de Țara Minunilor!


Cum v-a afectat pandemia și restricțiile ei?

Restricțiile impuse de pandemie nu au fost un lucru fericit pentru nimeni. Dar, în același timp, ne-au oferit tuturor un timp pentru introspecție, ne-au făcut să ne gândim la ceea ce contează și ceea ce este important cu adevărat pentru noi. Cred că marea majoritate a ieșit din rutina obișnuită și cu toții am avut timp să ne ȋntâlnim cu unii prieteni, să ne bucurăm de micile noastre plăceri, de hobby-urile noastre, chiar să vizionăm mai multe filme, poate. Acest lucru a reușit să ne arate că viețile noastre pot fi și mai interesante, să ne dăm seama de câtă creativitate dispunem și cred că ceea ce urmează de acum încolo va avea un impact și mai mare asupra modului în care trăim. Pandemia ne-a creat noi posibilități de a ne exprima. Poate că din punct de vedere financiar nu a fost în regulă, dar pentru creație introspecția și aprofundarea au fost benefice. Dacă aș putea să fac un rezumat privind situația pandemică, m-aș axa doar pe lucrurile pozitive pe care ni le-a adus.


Domnule Kristjan
Järvi, ați dirijat cele mai importante orchestre ale lumii; de asemenea, ați fost directorul muzical și dirijorul principal la Norrlands Opera din Suedia, la Orchestra Tonkunstler din Viena și la Orchestra Simfonică MDR Radio din Leipzig. Nu pot să nu observ că cei mai mulți ani i-ați petrecut la Filarmonica Mării Baltice, unde povestea a început în anul 2008. Cum a luat naștere această orchestră? Știu că inițiativa vă aparține…

Ȋnființarea acestei orchestre a pornit de la ideea de a reuni prin muzică mai multe țări frumoase din jurul Mării Baltice. La ȋnceput a fost o orchestră de tineret alcătuită din instrumentiști selectați atât din atât din blocul de est, de vest, cât și din nordul Mării Baltice. Orchestra de Tineret a Mării Baltice a debutat la Riga, Lituania și imediat după aceea a cântat la Peenemünde ȋn Germania. De la bun ȋnceput am avut satisfacția unei inițiative corecte, așa că trebuia să găsim oportunități pentru a repeta experiența pe podiumul de concert. S-a ȋntâmplat ca această idee de unitate să stârnească un asemenea entuziasm ȋncât șansele nu au ȋntârziat să apară. Dincolo de granițe trăim un sentiment de libertate extraordinar, ceea ce ne sporește creativitatea. Mă amuză gândul că peste ani, când vom deveni bătrâni, ne vom aduce aminte de tot ceea ce a făcut ca această orchestră să fie unică și vom vorbi despre povestea care stă ȋn spatele fiecărui program de concert. După părerea mea, ceea ce ne individualizează ține de faptul că interpretăm din memorie cea mai mare parte a lucrărilor, așadar fără ajutorul partiturilor. Adeseori concertele noastre sunt ȋnsoțite de jocuri de lumini, de coregrafie și de proiecții video, dar și cântăm cu vocea, ceea ce ne aduce o experiență interpretativă cu totul specială. Membrii orchestrei ajung să uite că au naționalități diferite și că provin din mai multe țări, ei sunt uniți printr-o forță colectivă și au ca obiectiv general să devină un exemplu pentru ceilalți. Ideea de bază a Filarmonicii Mării Baltice este aceea de a dărui, nu de a primi.


Înainte să intrăm ȋn detaliile concertelor de la București, mi-ar face plăcere să discutăm despre succesul pe care l-ați avut cu ultimul disc lansat, Nordic Escapes. Acest disc a fost nominalizat la mai multe categorii de Opus Klassik Awards - 2021, o nominalizare importantă fiind cea de la categoria "Compozitorul anului". Cred că sunteți foarte mândru de compozițiile dumneavoastră.

Știți, de fapt, a fost o surpriză și bineȋnțeles o mare onoare pentru mine să primesc aceste nominalizări! Trebuie să o spun! Sunt foarte mândru de noul meu album și pentru că reprezintă o cale de a mă apropia de cei ce nu înțeleg cu adevărat lucrurile pe care le fac sau nu ȋnțeleg care ar fi rațiunile acestui personaj straniu, Kristjan Jarvi, ce insistă atât de mult să dirijeze. Cred că prin nominalizările de față, mulți mă vor înțelege mai bine, cum sunt eu ca persoană, ca artist și cum e felul meu de a fi. Cred că există o filosofie în spatele oricărui lucru, de aceea l-am intitulat Nordic Escapes. Sigur, după foarte mulți ani m-am ȋntors ȋn Estonia, ȋnsă albumul nu vorbește numai despre povestea mea.Cred că fiecare dintre noi ar trebui să evadeze din când ȋn când și, dacă s-ar putea, să evadeze din propriile prejudecăți și limite. Până la urmă, ȋntregul univers e alcătuit din existențele noastre, din trăirile, inteligența și puterea de cunoaștere dobândite. Fiecare om reprezintă o parte din univers, ca individ ȋntr-un spațiu și timp bine precizate, dimensiuni pe care le poate depăși sau, mai bine spus, din care poate evada. Toți ar trebui să aibă experiența unui "Nordic Escapes" (evadarea nordică), noi le arătăm calea!


În albumul Nordic Escapes se regăsește Aurora,
lucrarea dumneavoastră cu care deschideți primul concert din București. Cred că sunteți o persoană căreia îi plac începuturile!

Aurora poate fi o primăvara, un personaj principal, frumoasa adormită, aurora borealis, dar și aura unui om, forța lui energică, știți? Cred că Aurora poate avea multe înțelesuri.Tot ceea ce ne ȋnconjoară și trăim reprezintă de fapt, percepția noastră asupra lumii. Dacă această percepție asupra lumii este una pozitivă și frumoasă, atunci asta este Aurora, momentul tău de strălucire și de adorație. Da, este o lucrare foarte importantă de pe album și sunt foarte fericit că o pot interpreta în București.


Enescu avea 33 de ani în momentul în care și-a terminat cea de-a doua simfonie. Este un opus foarte, foarte romantic. Ce satisfacție v-a adus această lucrare monumentală, cum ați perceput-o?

Cred că este ca un suflet, un suflet românesc! Se poate observa cum și-a pus tot sufletul în această lucrare. Enescu a vrut să spună foarte multe idei ȋn Simfonia a II-a și chiar a reușit. Noi trebuie doar să ne dăm seama în ce parte a vrut să spună ceva și în ce moment, iar pentru mine acest lucru reprezintă o mare provocare. De asemenea, nu mi-ar plăcea doar să o dirijez "ca la carte" în Festivalul Enescu. Este o lucrare incredibil de minunată care, din păcate, se cântă prea puțin. Și eu sunt o persoană romantică și această lucrare mi se potrivește, iar împreună cu orchestra vom reuși să facem ceva incredibil.


Domnule Kristjan
Järvi, povestiți-ne vă rog despre cel de al doilea concert din Festivalul George Enescu. Arvo Pärt și Ceaikovski sunt compozitorii preferați ȋn 31 august.

Da, Arvo Pärt este un compozitor special al zilelor noastre. Putem spune că este sufletul și inima Estoniei în acest moment. Nu sunt singurul care afirmă că Arvo Part este cel mai mare creator al țării noastre și unul dintre cei mai mari ai lumii. Sentimentele lui sunt profunde pentru oamenii și ținuturile Estoniei, dar ceea ce vrea să spună prin compozițiile sale nu se adresează doar conaționalilor, mesajul artei sale vizează ȋntreaga lume. Are o înclinație aparte spre a contempla… speranța. Iar acestă speranță se resimte în Swansongs, în Passacaglia și în Fratres, piesele dirijate ȋn prima parte. Swansongs, una dintre ultimele sale compoziții, e foarte frumoasă. Passacaglia este un fel de călătorie, iar Fratres, o lucrare universală, are foarte multe versiuni camerale și orhestrale. Este o capodoperă abordată des poate și datorită titlului semnificativ, suntem frați cu toții, iar asta reprezintă miezul lucrării. Indiferent de naționalitate rămânem ȋnfrățiți și granițele ȋntre țări nu-și găsesc rostul. Granițele apar doar atunci când suntem ȋncercați de un puternic sentiment de frică. Dacă ai frați adevărați, granițele dispar. Este momentul când ești mândru de cultura ta, de oamenii ce te ȋnconjoară să-i inviți și pe alții să se bucure ȋmpreună cu tine.


Filarmonica Mării Baltice va colabora cu una dintre marile pianiste ale timpului nostru, Maria Joao Pires.

În acest moment, Maria Joao Pires este o legendă! E minunat să o auzi interpretând Mozart, fiind recunoscută pentru versiunile pline de sevă și rafinament ale creației mozartiene. Are și o memorie fantastică! Cunoașteți episodul când a pregătit concertul numărul 21, dar pe scenă răsuna introducerea orchestrală de la concertul nr 20, pe care l-a cântat impecabil. Este incredibilă dragostea și pasiunea cu care evoluează pe scenă. Pentru noi va fi o experiență din care vom putea învăța și ne vom lăsa inspirați de arta ei.


Câteva cuvinte despre Viktoria Mullova, solista pieselor lui Arvo P
ärt?

Viktoria Mullova este o prietenă foarte bună de-a mea. Am realizat multe proiecte împreună. Ea a înregistrat piesele lui Arvo Pärt cu fratele meu și Orchestra Națională a Estoniei. Arvo o cunoaște foarte bine și de aceea aceste interpretări vor avea o notă intimă, personală. Nu va fi o simplă interpretare, ci va fi o adevărată pledoarie pentru lumea lui Arvo Pärt și de a-i ajuta pe ascultători să ȋnțeleagă frumusețea și simplitatea acestui compozitor.


Domnule Kristjan
Järvi, aveați 21 de ani când ați fondat Absolute Ensemble în New York. Acum coduceți Nordic Pulse, pe care tot dumneavoastră l-ați ȋnființat. Care sunt diferențele dintre cele două ansambluri?

Nordic Pulse are în procent de 95% muzicieni estonieni din Talinn. Sunt interpreți care fac parte și din Filarmonica Mării Baltice și aș putea spune că este mai mult un fel de "formație de cameră", ce se ghidează după aceleași principii ca ale Filarmonicii Mării Baltice. Avem două lucrări imprimate alături de Robot Koch, care a înregistrat prima dată cu o orchestră. El este un compozitor de muzică electro-acustică și ambientală. Este cunoscut și ca DJ și apare și pe albumul meu Nordic Escapes. Absolut Ensemble a fost mai frenetic, mai sălbatic aș putea spune, o oglindă veritabilă a New York-ului, cu care am evoluat alături de trupe rock, jazz, dar și cu diverse orchestre de cameră. Timpul petrecut cu Absolute Ensemble rămâne mult mai lung decât cel cu "mica trupă" a Filarmonicii Mării Baltice.


Ținând cont de faptul că trăim într-o societate care se schimbă permanent, care sunt, în opinia dumneavoastră, valorile progresului?

Valoarea progresului? Cred că putem vorbi despre acest subiect multe zile! Progresul este un lucru inevitabil, e ceva ce se întâmplă repede și din ce în ce mai bine. Cred că ar fi mai bine înțeles dacă oamenii ar înceta luptele pe care le duc. Din păcate, progresul într-o competiție duce la tristețe în cele din urmă. Progresul prin inspirație și dăruire duce la rezultatul unei fericiri universale! Noi trebuie să schimbăm ȋn bine direcția progresului. Acesta este punctul meu de vedere!

Interviu realizat de Monica Cengher