Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Valentin Șerban

Publicat: joi, 19 August 2021 , ora 9.47

Împlinirea celor 140 de ani de la nașterea lui George Enescu este sărbătorită astăzi, 19 august 2021, și la Institutul Cultural Român din Stockholm. În deschiderea evenimentelor dedicate compozitorului român, va avea loc un recital susținut de violonistul Valentin Șerban, câștigătorul ediției de anul acesta a Concursului Internațional George Enescu. Mai multe detalii aflați de la muzician în interviul următor.

În 19 august, de ziua lui George Enescu, susțineți un recital înscris în seria de evenimente organizate de Institutul Cultural Român din Stockholm, dedicate compozitorului român. Ce semnificație are pentru dumneavoastră participarea la o astfel de manifestare?

Sunt onorat de invitația ICR-ului de a cânta și de a face acest recital în contextul Festivalului Enescu și, bineînțeles, este un mare omagiu marelui Enescu.


Din creația lui Enescu ați ales Lăutarul din suita Impresii din copilărie. Cum vă raportați la această piesă și cum se leagă ea de lucrările ce completează programului recitalului?

Cumva, toate lucrările sunt legate între ele. Lăutarul este singura lucrare solo scrisă de George Enescu și se leagă în mod mai direct sa mai indirect de celelalte lucrări. Bach, bineînțeles, că toți marii violoniști sunt îndrăgostiți și fascinați de lucrările solo ale lui Bach, nu doar de lucrările solo. Și Enescu a cântat toată viața lucrările de Bach, le-a și înregistrat, cele trei sonate și cele trei partite. Preferata lui este exact Partita a II-a în re minor, probabil datorită Ciacconei care ne fascinează pe toți, ca fiind un mare monument al istoriei repertoriului pentru vioară solo. Sonata a III-a de Ysaye i-a fost dedicată lui George Enescu, tocmai de asta am și ales-o. Enescu a cântat-o foarte mult timp, din păcate nu există nici o înregistrare cu el; și Paganini este într-un fel mai indirect legat de Enescu. Enescu vine dintr-o tradiție de violoniști, a studiat cu Eduard Caudella, care la rândul său a studiat cu Vieuxtemps, care a studiat cu Beriot, acesta fiind influențat de Paganini și, bineînțeles, după studii la Viena cu Helmesberger din Italia, din aceeași perioadă cu Paganini. Așa că, în mod indirect, totul este legat de Enescu în acest repertoriu.


Ce cuprinde agenda dumneavoastră în perioada următoare? Există evenimente programate în urma premiului obținut recent la Concursul Internațional George Enescu?

Sunt foarte multe concerte în perioada asta, unele din ele direct legate de câștigarea premiului, cum ar fi concertul de pe 29 august, de la Ateneu. Vor mai urma încă două-trei concerte în Festival, va urma în luna octombrie un concert, sper, în contextul pandemiei, totuși, să se țină, la Musikverein din Viena, tot așa, datorită premiului și după, sigur, multe alte programări.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu