Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu compozitoarea Oana Vardianu
Absolventă a primului an de studii la secția de Compoziție a Universității Naționale de Muzică din București, Oana Vardianu a fost desemnată, de asemenea, câștigătoare a apelului pentru compoziții „Call for scores” lansat de Romanian Chamber Orchestra în acest an.
Mai multe detalii aflăm de la Oana Vardianu:
La finalul primului an de studii, la secția de Compoziție, aveți șansa ca Romanian Chamber Orchestra condusă de dirijorul Cristian Măcelaru, să vă interpreteze, într-o serie de concerte (la Timișoara, București și Sibiu) lucrarea Genesis - Rondo pentru orchestră de cameră, partitură selectată în urma competiției Call for Scores, organizată de Romanian Chamber Orchestra. Cu ce gânduri ați pornit la înscrierea în competiție și cum ați primit vestea selectării lucrării pe care ați scris-o?
Am văzut anul trecut anunțul, însă nu am fost atât de sigură pe mine să particip, însă în acest an, parcă a fost un fel de impuls care m-a ambiționat să particip. Inițial, m-am gândit, este o piesă, din punctul meu de vedere bună, însă n-am de unde să știu colegii mei de la compoziție ce au făcut, ce lucrări s-au depus și atunci am pornit mai degrabă, "fie ce-o fi". Însă, atunci când am aflat vestea că am câștigat Call for Scores, am rămas pur și simplu șocată, în mod pozitiv. N-am mai vorbit deloc câteva ore, pentru că am rămas pe gânduri să procesez ceea ce mi s-a întâmplat. Pentru mine este o experiență incredibilă și mă simt foarte onorată să fiu parte din acest proiect. În primul rând că am șansa de a lucra cu interpreți de excepție, oameni incredibili, doar să dau câteva nume - dirijorul Cristian Măcelaru, concert-maestrul Alexandru Tomescu și nu numai. Pentru mine este ceva incredibil că fac parte din acest proiect și în al doilea rând, faptul că pot să observ acest proces de la compoziția pe hârtie, la interpretare, care din punctul meu de vedere este a doua etapă de compoziție, cea care ajunge în urechile publicului.
Un omagiu adus personalității compozitorilor George Enescu și Bela Bartok și sentimentele care v-au încercat în acest an pandemic au fost cerințele tematice impuse de organizatorii competiției Call for Scores. Cum ați gândit să le transpuneți în lucrarea dumneavoastră și ce semnifică în acest caz, titlul Genesis?
Pentru mine Genesis a reprezentat exact traducerea acestui cuvânt din latină, adică geneză, faptul că noi, indiferent dacă suntem apropiați sau nu, noi ne regăsim în originile noastre pe pământul în care ne-am născut și toată această geneză este clar o înrădăcinare a noastră, în tradiții, în tot ceea ce fiecare popor din care ne tragem, are, și cum interpretăm noi până la urmă, toate aceste informații. Pentru mine, anul pandemic a fost prin imprevizibilitatea unor momente pe care le-am introdus în lucrare - momente de atonalism, serialism sau politonalism; toate au fost puse în anumite momente tocmai... imprevizibil, exact cum s-a întâmplat în acest an pandemic; iar ca structura de rondo, fiecare refren apare diferit. De fiecare dată noi ne transformăm, noi extragem informații și după aceea le procesăm diferit. Mereu ne întoarcem acasă, mereu contemplăm și conștientizăm și mereu ne dăm seama că tot ce a fost la început se poate aplica și la final. Tocmai de aceea, ultimul refren este foarte asemănător cu primul, dar de data asta, mult mai energic, mult mai pasional.