Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu pianista Karina Șabac
Sâmbătă, 21, și luni, 23 august, pianista Karina Șabac și violonistul Raúl Teo Arias - membrii „Arias Duo” - vor susține două recitaluri camerale: primul la Castelul Peleș din Sinaia, iar cel de-al doilea la Palatul Suțu din București. Cele două evenimente sunt gândite ca un omagiu la 100 de ani de la nașterea Majestății Sale Regele Mihai.
Acest duo, Arias Duo, din care fac parte împreună cu violonistul Raúl Teo Arias - șef de partidă în Orchestra Simfonică Bamberg - s-a format la o întâlnire în anul 2020, chiar scurt, înainte de pandemie, unde noi ne-am întâlnit într-un proiect în Nurnberg (eu am locut în Germania timp de 15 ani). În Nurnberg am cântat amândoi cu Orchestra Simfonică și în acel program ne-am cunoscut. El a auzit sunetul meu la pian, eu am auzit sunetul lui la vioară și, iată, așa ne-am întâlnit. Cred că el a recunoscut ceva din școala românească cu care este foarte familiarizat datorită faptului că era prieten de familie și a lucrat mult, a dat concerte, cu marele maestru Sergiu Celibidache.
Deci, după acest concert, am stabilit că vom cânta împreună și vom găsi alte concerte. A venit pandemia și am rămas blocați - eu, în Olanda, el, în Mexic - și am început activitatea noastră online, cu înregistrări în online: pianul, separatat, în Olanda și vioara, în Mexic. Asta a fost în martie 2020. După care, am avut un concert în iulie, când s-au deschis un pic porțile sălilor de concerte, an trecut. Am avut un concert la Aachen, iar ulterior am mai avut două înregistrări, tot la Aachen și la Berlin. La Berlin, am înregistrat la Mendelssohn-Remise, casa familiei Mendelssohn, în Berlin, piese din secolul XIX, inclusiv piese românești de Mureșianu și Enescu, alcătuind astfel un program de compozitori prieteni sau cunoscuți între ei. Acest program se alfă acum pe youtube.
Aș vrea să vorbim puțin despre motivul celor două concerte.
La Peleș, va avea loc un concert pe 21 august, iar la Sutzu, va avea loc pe 23 august. Mă aflu în studiile doctorale la Universitatea de Muzică București, în Departamentul Centrului de Studii asupra Muzicilor Secolului XIX, sub îndrumarea profesorului Nicolae Gheorghiță. Din acest motiv a fost posibilă conecția cu Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș, cu care Universitarea are un parteneriat. Iar acest recital este primul născut din acest parteneriat și este susținut de Asociația VBC.
Motivul este unul foarte special. Dorim să omagiem pe Majestatea Sa Regele Mihai, la împlinirea a 100 de ani de la nașterea sa. Și, în același timp, cu concertul nostru ne vom alătura deschiderii unei expoziții foarte speciale, la Vila Șipot, la Peleș. Deschiderea expoziției va fi tot pe 21 august. Este o expoziție temporară a arhitecților regali ai Castelului Peleș. De ce pe 21 august? Pentru că în 1875, la 22 august, se punea piatra de temelie a Castelului Peleș, iar anul acesta, Asociația pentru Patrimoniul Regal Peleș împreună cu partenerii lor au focut un proiect prin care să arate cum a fost construit și cine au fost arhitecții acestui minunat complex.
Cum ați ales programul pe care-l veți prezenta?
Programul este exact construit pe aceeași perioadă de timp, 1860-1914, cu piese românești, care se potrivesc minunat la tema deschiderii galeriei arhitecților. Vom deschide cu o piesă de Bach, Sonata pentru vioară și pian în si minor - foarte rar și lent, ca o deschidere de cortină - și vom continua cu piese de Scărlătescu, Nottara, Castaldi, Enescu, Lazăr, Fuchs și, la sfârșit, Ivanovici cu "Farmecul Peleșului", o piesă care a fost scrisă tocmai pentru Castelul Peleș.
După cum vedeți, numele pe care le-am menționat nu au fost auzite, cred, de multă vreme. În orice caz, nu sunt auzite des. Sunt foarte interesante pentru că Alfonso Castaldi, de exemplu, ca profesor, a fost tatăl compozitorilor, fondatorul primei catedre de compoziție, armonie și contrapunct la Universitatea Națională de Muzică din București. Iar după el a urmat Ioan Scărlătescu, care era des invitat să cânte la palatul Reginei Elisabeta, la serile sau după-amiezele de muzică de cameră. Constantin Nottara, care a fondat Cvartetul Regina Maria... Enescu, bineînțeles, care a scris o lucrare pe care noi o vom cânta, de asemenea, și care se cheamă Tzachaft, și este o prelucrare pentru vioară și pian după un lied pentru bariton și pian pe versuri de Carmen Sylva. Iată, Theodor Fuchs a cântat cu George Enescu... noi cântăm o romanță de Theodor Fuchs. Iar la sfârșit, acest Iosif Ivanovici, Farmecul Peleșului - va fi un vals care ne va aduce aminte un pic de timpurile de atunci.