Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Oana Cosmovici, președintele Asociației "Cultură prin muzică"

Publicat: joi, 27 Mai 2021 , ora 14.12

Asociația "Cultură prin Muzică" în colaborare cu Institutul Jaques Dalcroze din Geneva va derula la București, începând cu data de 10 iulie, programul internațional de formare continuă - Certificatul Dalcroze în România. Cursul, la care pot asista maximum 25 de participanți, este adresat profesioniștilor din domeniul muzical, din domeniul dansului, al actoriei, al științelor educației sau din domeniul asistenței sociale. La final, aceștia vor primi o diplomă recunoscută de Institutul Jaques Dalcroze Geneva. Pentru mai multe detalii, puteți accesa siteul dalcroze.ro

Informații despre program aflăm de la Oana Cosmovici, președintele Asociației "Cultură prin muzică":


Vă rog să ne spuneți, ce oferă certificatul Dalcroze și care este noutatea cursului pe care îl organizați în acest an?

Certificatul Dalcroze în România este un program de formare continuă, care se adresează profesioniștilor din România, dar și din țările învecinate României, profesioniști care vin din mai multe domenii artistice, cum ar fi muzica, dansul, actoria și non-artistice - educație, psihopedagogie, asistență socială, terapie. În fine, profesioniști care, în general, lucrează cu oameni. Partea aceasta socială a pedagogiei muzicale de tip Dalcroze este foarte dezvoltată și foarte versatilă. Poate fi utilizată cu succes în mai multe domenii profesionale. Deci, este un program de formare, care se finalizează cu o diplomă recunoscută de Institutul Jaques Dalcroze din Geneva, deci de o instituție de învățământ din Elveția; profesorii sunt stabiliți și agreați de Institutul Jaques Dalcroze din Geneva. Ca beneficii, ele sunt multiple, dar în primul rând, aș spune că aduce o nouă perspectivă profesională celor care se înscriu în acest program, noi mijloace de acțiune în domeniul lor profesional și chiar le poate mări paleta de acțiune în cadrul profesiei lor. În ediția curentă, 2021-2022, care începe în 10 iulie, noutățile sunt multe. În primul rând, aș spune că este un program care propune o pedagogie muzicală de tip activ, pedagogia Dalcroze mai multor categorii profesionale. Deci, este, cred că primul program de acest tip din România care propune muzica drept mod de intervenție în mai multe profesii, deci care s-ar constitui ca un soi de laborator de experimentare și de colaborare mediate de muzică între mai multe profesii cu impact social, cultural, artistic. A doua ar fi că este o colaborare și cred că nu sunt multe de acest tip public-privat, într-o instituție de învățământ elvețiană și un ONG din România. A treia noutate ar fi însăși pedagogia muzicală de tip activ Dalcroze, care, în România este cunoscută, dar mai mult la nivel teoretic, căci ea nu este practicată, ori ea nu poate fi înțeleasă decât prin practicare. Este exact ceea ce a spus Emile Jaques Dalcroze, fondatorul ei, la sfârșitul secolului al XIX-lea și de-a lungul întregii sale cariere - că ne uităm și admirăm efectele acestei pedagogii și acestei metode muzicale, în schimb nu o vom înțelege decât prin practicarea ei. Această metodă, prin faptul că implică și mișcare corporală și emoția muzicală și, bineînțeles și analiza de tip cognitiv, implică toată ființa umană și prin urmare, practicarea ei aduce o bunăstare și fizică și psihică. Este interesant și modul în care este organizat acest program, respectiv, el are în total 215 ore, care sunt repartizare în mai multe etape. Este o săptămână intensivă Dalcroze, apoi sunt nouă weekenduri de câte 12 ore jumătate de curs, apoi urmează Școala de vară Dalcroze, în iulie 2022, și între timp are loc și un stadiu de observare de 25 de ore, în care participanții pot vedea cum este aplicată această metodă în diferite contexte. Este interesant că durata lui fiind de cel puțin un an de zile, permite participanților să participe la curs și apoi să se reîntoarcă în mediul lor profesional, să aplice ceea ce au învățat la cursurile predate și apoi să revină la curs cu un feedback despre cum s-au petrecut lucrurile. Și acest lucru permite și o monitorizare a felului în care ei pot folosi această metodă în practica lor profesională de către echipa de profesori. Această monitorizare permite și o adaptare, o personalizare a cursului la nevoile fiecăruia.

Interviu realizat de Florica Jalbă