Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviiu cu Diana Ozana Kalmuski Zarea, directorul artistic al Filarmonicii 'Mihail Jora' din Bacău
Filarmonica Mihail Jora din Bacău și-a continuat activitatea de-a lungul ultimului an, asemenea altor instituții culturale din țară, în ciuda pandemiei. Despre eforturile făcute în acest context și despre planurile de viitor aflăm mai multe de la directorul artistic al instituției, Ozana Kalmuski Zarea, într-un interviu realizat de Petre Fugaciu.
Observ că încercați să mențineți media la un concert pe săptămână, deși nu întotdeauna a fost posibil. În primul rând, aș vrea să știu, cum au fost aceste eforturi recepționate de publicul instituției?
După cum bine știți, nu a fost o perioadă fastă și comodă pentru nimeni, și nu numai la noi, în toată lumea. Aveam planuri foarte multe. Multe erau legate de aniversarea Beethoven. Nu s-au concretizat în datele programate. Am avut până în martie concerte, activitatea la Filarmonica „Mihail Jora” din Bacău este foarte intensă, în sensul că nu e un singur concert pe săptămână, sunt de obicei două concerte cu program diferit sau un concert și un recital, se face muzică de cameră. Am fost nevoiți să reorganizăm și să reprogramăm pe cei care erau incluși în stagiune pentru date ulterioare. În mare parte ei au revenit acum. Până în septembrie am avut câteva, să zicem, după-amieze muzicale, în aer liber, cu participarea, în principal, a formațiilor filarmonicii și a ansamblurilor pe care le-am putut organiza la filarmonică. Din septembrie și până astăzi, cu alternanțe online sau cu public, am reușit să facem ceea ce ne-am propus. Acum am terminat cu perioada de 30 sau 50% cu public, cum bine știți și facem concertele și le difuzăm, transmise în direct pe pagina de Facebook a filarmonicii. Am avut chiar săptămâna aceasta, luni, un recital de excepție cu pianistul Viniciu Moroianu, un recital în care s-a prefigurat practic întreaga sărbătoare a acestui an, pentru că filarmonica ce poartă numele lui Mihail Jora, sărbătorește 65 de ani.
Să vorbim despre următoarele concerte din programul filarmonicii. Care sunt coordonatele generale ale acestora? Am văzut de exemplu că există concerte cu programe 100% românești.
Este, de fapt, un obicei al filarmonicii din Bacău, un obicei imprimat de maestrul Ovidiu Bălan, cel care din 1968 este dirijorul permanent al orchestrei. A fost și director până în anul 2007. Acum este director onorific și dirijorul en titre. Mai este și Valentin Doni, al doilea dirijor al orchestrei. Așadar, orchestra aceasta a avut două coordonate: muzică românească și sprijinirea și încurajarea tinerilor talente. Avem aici un festival intitulat Enescu - Orfeul Moldav, care se ține la Tescani și la Bacău, primul festival de muzică nouă din România - „Zilele muzicii contemporane”, organizat de compozitorul Liviu Dănceanu și stagiunea, practic, alături de concertele și recitalurile de care v-am pomenit, în acest an se împodobește cu straie de sărbătoare, 65 de ani de existență. Acum cinci ani când am sărbătorit filarmonica, am scris o carte, Relief armonic. Sub semnul lui Jora și a fost un prilej de cercetare asupra întregii creații a lui Jora și fac această precizare pentru faptul că sărbătorim în acest an 130 de ani de la nașterea compozitorului și 50 de ani de la moarte. Atunci lamentam în rânduri și scriam, ce păcat că ziua maestrului Jora, 2 august, nu poate fi niciodată început de stagiune. Nu-i putem face un concert pe măsură, pentru că, știți bine, în august este perioadă de concediu pentru toată lumea. Dumnezeu mi-a ascultat ruga și anul acesta, fiind și sărbătoarea de 65 de ani a filarmonicii, la sala Ateneu am imaginat o serie de patru seri muzicale, care să includă atât deschiderea de stagiune, deci asta va fi undeva la sfârșitul lunii septembrie, și în aceste patru seri să fie incluse un concert simfonic, dirijat de Ovidiu Bălan, apoi o seară de recital cu Ilinca Dumitrescu, care a fost ultima discipolă a maestrului Jora, o seară a orchestrei Tescana, orchestra de cameră din Bacău și o seară a formațiilor muzicale camerale, de aici, din Bacău.