Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Laurențiu Constantin, directorul Festivalului de Muzică Veche București
Ziua Europeană a Muzicii Vechi este sărbătorită, pe 21 martie 2021, și în București, de către un grup de șapte muzicieni ce vor cânta live, pentru mediul online, la Muzeul Național Cotroceni. Despre acest eveniment, intitulat Sempre Vivaldi, ne-a vorbit Laurențiu Constantin, directorul Festivalului de Muzică Veche București.
Cum s-a concretizat participarea în cadrul Zilei Europene a Muzicii Vechi și ce însemnătate are aceasta pentru muzicienii care vor cânta în seara de 21 martie?
21 martie este o zi încărcată de multe semnificații. Întâi de toate, că este ziua de naștere a lui Johann Sebastian Bach, probabil cel mai relevant compozitor și muzician al barocului muzical. Apoi este vorba de Vivaldi. Un repertoriu de Vivaldi, care nouă ne este foarte drag, ne gândim de doi ani la el, un program pe care l-am dorit cât mai spumos, atunci când am ales repertoriul atât vocal instrumental, cât și instrumental. Este cel mai important eveniment în domeniu. Este un eveniment pentru care unii colegi din REMA, din Rețeaua Europeană de Muzică Veche se pregătesc un an de zile.
Vă rog să ne vorbiți despre muzicienii implicați. Cum decurge colaborarea și cum s-a ajuns la această formulă?
De obicei, după ce alegem o linie repertorială și apoi piesele ce compun repertoriul, ne gândim la muzicienii care vor fi implicați. Nu sunt atât de mulți muzicieni specializați în muzică barocă în România. Noi lucrăm în acest spectacol cu Lazar Zsomborg, care este unul din cei doi violonceliști specializați în violoncel baroc din România. Nucleul este format din Ansamblul Sempre, un ansamblu de muzică veche, relativ nou, a luat ființă anul trecut. Cuprinde muzicieni ce cântă de mult timp muzică veche și de mult timp împreună. Dacă ar fi să spun câteva vorbe despre fiecare, Mircea Ionescu și Rafael Butaru, vioară barocă. Mircea este probabil, cel mai versatil violonist din România în acest moment. Rafael Butaru este un violonist bine cunoscut, concert maestru al Filarmonicii George Enescu și al Orchestrei Operei Naționale din București, cu o prezență destul de deasă pe scenele de concert, în calitate de solist. David Csibi, de la Cluj, la violă barocă, un elev al doamnei Ulrike Titze și al Melindei Bereș, de la Cluj, care s-a specializat împreună cu Orchestra Barocă a Uniunii Europene și în multe alte ansambluri și masterclass-uri în Europa, în interpretarea la violă barocă. Lazar Zsombor este membru al Ansamblului de Muzică Veche CODEX, este din Miercurea Ciuc. Ne-am gândit la el, pentru că și repertoriul acesta, Vivaldi, mi se pare foarte, foarte potrivit. Istvan Csata este un clujean, care este șeful partidei de contrabas de la filarmonica clujeană. El cântă la violonă. Violona este un contrabas baroc, îl desparte câteva detalii constructive și de manieră de interpretare față de contrabasul modern. Istvan este un foarte bun interpret și la viola da gamba, dacă nu mă înșel, chiar singurul gambist profesionist din România. Cristina Vasilache este o descoperire recentă pentru noi. Este o soprană cu o voce foarte potrivită pentru muzica barocă, cu o timbralitate foarte potrivită, cu o instrucție muzicală instrumentală, ceea ce face ca ea să vină cu nivelul teoretic necesar pentru interpretarea muzicii baroce, care este o muzică cu un grad înalt de elaborare. Nu în ultimul rând, clavecinista Raluca Enea, care este conducătorul ansamblului și conducătorul muzical al acestui concert. Este o prezență constantă pe scenele de spectacol din București și nu numai. Dincolo de recitalurile ei solo de clavecin, asamblează și realizează producții de muzică barocă.
Pentru că suntem în perioada campaniei de vaccinare, aș vrea să vă întreb dacă personal considerați că aceasta reprezintă o soluție pentru revenirea în sălile de concerte?
Eu nu sunt epidemiolog, drept care, îi las pe cei care se pricep la subiectul acesta să comenteze. Chiar în condiții de siguranță, cu respectarea distanței, cu purtarea măștii, cu capacitate redusă la o treime ș.a.m.d., am observat o reticență destul de mare din partea publicului în ceea ce privește întoarcerea în sălile de spectacol. Repet, nefiind specialist în domeniu, presupun că vaccinarea, la un anumit nivel ar duce la ceea ce se numește imunitate de masă, de grup, iar asta ar putea fi de bun augur.