Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu directorul artistic al Classix Festival, Dragoș Cantea
Cea de-a doua ediție a Classix Festival va avea loc la Iași, în perioada 14-18 martie, în prezența publicului și va fi transmis și online. Domnule Dragoș Cantea, care este programul pe care îl propuneți în acest an?
Programul este unul care se află sub egida atemporalității sau chiar a renașterii, am putea spune, pentru că e un moment în care simțim cu toții că avem nevoie de o renaștere, inclusiv culturală. Avem cinci concerte și două dialoguri educaționale sau, mai degrabă, situate la granița dintre mediul de business și spațiul cultural, cu personalități din Scandinavia.
Festivalul va debuta și anul acesta - și aceasta vreau să devină o tradiție, prin prisma unui parteneriat minunat pe care-l avem cu Catedrala Sf. Fecioară Maria din Iași - cu concertul intitulat Classix Aeterna, în care vor urca pe scenă Filip Papa la violoncel, Andrei Chirilă - concertmaestrul Filarmonicii "Moldova" din Iași și Mihai Ailenei - prim clarinetist al Filarmonicii din Iași alături de mine, într-un program Pärt și Messiaen cu celebrul Cvartet pentru sfârșitul timpului, care va fi interpretat pentru prima dată la Iași.
Pe 15 martie vom avea un concert intitulat Trenduri caleidoscopice în care protagonist va fi ansamblul Trio Artio de la Viena; cu Judith Fliedl la vioară, Johanna Estermann la pian și Christine Roider la violoncel. Vor interpreta un program Beethoven, Estermann - șeful catedrei de compoziție de la Mozarteum, din Salzburg și Dvoűák. Titlul cuprinde, cumva, toate cele trei opusuri. Caleidoscopul face referire la lucrarea contemporană a lui Estermann, îmbrățișat de două lucrări care au fost foarte în trend sau bazate pu lucruri în trend la acea vreme. Mai precis, Trio-ul op.11 de Ludwig van Beethoven și celebrul Trio Dumky de Dvoűák. Foarte interesant cum se așează acest Dvoűák în finalul celei de-a doua seri, pentru că precede cea de-a treia zi de festival Tango vs. Jazz, un concert în care vom avea doi invitați din Duo Űehák - Vocetková: din Praga - violoncelista Kristina Vocetková și acordeonistul Milan Űehák, într-un program 100% dedicat tatălui tangoului, argentinianul Astor Piazzolla. Tot în ziua de 16 martie vom avea și prima sesiune de dialoguri, Classix in Focus, acest pannel care va fi în online, dedicat publicului, despre antreprenoriat cultural și dimensiunea educațională a festivalurilor de muzică clasică în lanțurile valorice ale societății. Invitații de seamă sunt Anna Ranczakowska, de la Talin, director la Act-in-Art, și Eline Melgalvis, directorul Fundația Dextra a DNB, cea mai mare bancă din Scandinavia.
Ecouri intime, în data de 17 martie, la Aula Universității Tehnice "Gheorghe Asachi" din Iași. Avem concertul cu chitaristul Rémi Jousselme, profesor la Conservatorul din Tours din Franța. Va fi un program foarte divers.
Pe 17 martie avem cel de-al doilea dialog Classix in Focus, de data aceasta cu Galeria Steinway din Oslo într-un dialog educațional și de business despre inovația în crearea instrumentelor - pianelor, mai ales - strategii de marketing, care este piața de desfacere a instrumentelor muzicale și mai ales pianelor de concert, mentenanță și strategie de business în piața instrumentelor muzicale. Vom face cunoștință și cu o foarte interesntă tehnologie care sunt de părere că va revoluționa tot ce înseamnă masterclass în muzică, și anume tehnologia Spirio recorder, care nu este încă lansată, dar vom primi o previzualizare a ei în acest dialog online.
În ultima zi de festival, la Sala Henri Coandă a Palatului Culturii din Iași, punctul terminus, concertul Classix in Perpetuum, un recital solo al pianistului Alexander Krichel, cu un program foarte interesant ales - Mussorgski și Enescu. Alexander vine din Germania să închidă cea de-a doua ediție cu Enescu, e o "umbrelă" foarte frumoasă. Și mă bucur și de numele Classix in Perpetuum ... Classix este în continuă mișcare ... Classix Aeterna este primul concert, Classix nu moare și tare mă bucur și abia aștept să ne vedem și la această ediție.