Arhivă : Interviuri Înapoi
Mihai Constantinescu - Invitatul Săptămânii - cu date despre Festivalul Internațional 'George Enescu' 2021
În 9 martie 2021, a avut loc conferința de presă online dedicată Festivalului Internațional "George Enescu", în cadrul căreia au fost discutate planurile și perspectivele pe care le are ediția din acest an a celui mai important festival de muzică clasică din România. Subiectul a fost dezbătut și în ediția Perpetuum mobile de a doua zi, când Invitatul Săptămânii a fost Mihai Constantinescu, directorul executiv al Fastivalului Internațional "George Enescu".
În direct prin telefon, domnul Mihai Constantinescu, directorul executiv al Fastivalului Internațional "George Enescu". Bun găsit!
Bună seara! Mulțumesc pentru invitație!
Eu vă mulțumesc pentru că ați acceptat acest dialog. Ieri, la conferința de presă pe care ați organizat-o a venit una dintre veștile bune din acest început de an. Festivalul Internațional "George Enescu" va continua în 2021, ajungând astfel la cea de-a 25-a ediție. Care sunt coordonatele festivalului în acest an?
Coordonatele au fost stabilite cu un an înainte, înainte de a începe această pandemie, și, după cum ați văzut, programul așa cum este prezentat pe site-ul nostru este un program foarte frumos, foarte interesant și foarte îndrăzneț. Sperăm ca până în luna septembrie lucrurile să se schimbe și să-l putem realiza exact așa cum l-am gândit la început. Din păcate, din acest program a trebuit să scoatem concertele de noapte tocmai pentru a rări puțin participarea din punct de vedere al numărului de persoane - atât al artiștilor, cât și al publicului - pentru că știți foarte bine că joi, vineri, sâmbătă și duminică la Ateneu erau câte două concerte cu public numeros. Și pentru a evita aceste situații am rămas cu cele patru săli - Sala Palatului, Sala Ateneului pentru concertele zilnice și Sala Mică a Palatului și Sala "Mihail Jora", unde se desfășoară concertele din cadrul seriei muzicii contemporane.
Din punct de vedere al programului, el a fost gândit de maestrul Vladimir Jurowski, directorul artistic al festivalului, în continuarea programelor pe care le-a avut acest festival în ultimii ani. Adică, cele patru serii importante… Seria marilor orchestre, la care veți vedea că este o participare de elită, începând de la London Symphony cu Sir Simon Rattle, la Concertgebouw Amsterdam. Am spus concertele de închidere și deschidere, deși deschiderea festivalului o va face Filarmonica "George Enescu" în acest an, pentru că este un nume deja consacrat al festivalului, și împreună cu Filarmonica "George Enescu" am avut unele dintre cele mai importante concerte de-a lungul celor 25 de ediții. Apare și Filarmonica din Israel, apare și Orchestra Națională a Franței, apare Teatrul Mariinski, Scala din Milano, Santa Cecilia, Filarmonica din Munchen, Royal Philharmonic, London Philharmonic… deci, nume importante din acest punct de vedere al ansamblurilor.
Există concertele de la Ateneu. Sunt concerte, recitaluri… menționăm participarea, din nou, a lui Joyce DiDonato, a Laussane Chamber Orchestra, Baltic Orchestra, un recital cu Sonya Yoncheva, orchestra de Cameră din Basel…
Sonya Yoncheva, dacă nu mă înșel, este la prima prezență în cadrul festivalului, nu?
Da, este prima prezență a sa. Avem TrodheimSolistene cu violoncelista Alisa Weilerstein, care vine și ea pentru prima dată, un nume mare în acest moment. Avem și un actor deosebit care vine și de data aceasta în festival, ca narator pentru două lucrări - Oedipus Rex la Sala Palatului, într-un concert al Teatrului Mariinski, și la concertul de la Ateneu cu Opera din Marseille cu Peer Gynt. Este vorba de Robert Powell, cunoscut din filmul Iisus Christos al lui Zefirelli.
Avem multe concerte și la Sala Radio, cu nume mari, așa cum au fost subliniate și de către Jurowski în cuvântarea de ieri de la conferința de presă. Sunt compozitori importanți care vin, sunt soliști și dirijori care vin și, nu în ultimul rând, sunt orchestrele din țară care participă la această serie de concerte.
Am lăsat la sfârșit operele care vor fi prezentate pentru că deja festivalul nostru este recunoscut pentru aceste opere noi, contemporane de secol XX, care se prezintă. Și vor fi prezente aici Die tote Stadt de Korngold, care va fi prezentat chiar de Orchestra Națională Radio. Este vorba și de Lady Macbeth de Șostakovici pe care o va prezenta Mariinski. Nu în ultimul rând, cele două opere prezentate de Opera din Marsilia - Lulu și Strigoii de george Enescu.
Deci, programul este bogat așa cum l-am conceput. Acum trebuie să-l realizăm în așa fel încât să asigurăm securitatea sanitară a tuturor participanților. Deja am început discuțiile cu ei ca să se asigure din punct de vedere sanitar, să vină cu vaccinurile făcute. Ne gândim la variante pe care noi nu ni le dorim, de reducere a numărului de membri ai orchestrelor sau de anularea unor lucrări din programe pentru că, de exemplu, Mahler sau simfoniile de Șostakovici sunt pentru un număr mare de instrumentiști. Deși, fiind toată lumea vaccinată, pentru că același lucru îl cerem și formațiilor românești, sunt sigur că lucrurile se vor schimba până în august și lumea va fi mai relaxată.
Așadar, este și aceasta o condiție, vaccinarea?
Este o condiție pentru a nu avea probleme. Nu știm ce va fi, dar vrem să ne asigurăm prin ceea ce organizăm, prin participanți care vor fi atunci în august-septembrie, că toate lucrurile sunt liniștite și nu vor fi situații dificile, situații dramatice legate de acest covid. Lumea se vaccinează, lumea se ferește. O să fie o perioadă ceva mai grea acum, tocmai în ideea în care sperăm ca în vară și în toamnă să fie mai bine și să putem să venim la concertele festivalului. Și nu numai ale festivalului nostru, că nu suntem numai noi beneficiarii acestui lucru, ci și alte festivaluri. Am discutat cu domnnul Chiriac la Sibiu, care ar vrea și el să facă festivalul… este vorba de festivalurile de muzică pop, rock, disco ș.a.m.d. Vrem să deschidem totuși lumea pentru că lumea fără cultură și lumea fără muzică nu are un viitor prea strălucit.
Așa cum arată situația acum, din punct de vedere sanitar, cum se vor desfășura concertele cu public? Vorbim de cât la sută din capacitatea salii…
Avem mai multe variante în vedere. Avem varianta de 30%, care este varianta primară, pe care dorim și suntem siguri că o vom depăși până în august-septembrie. Este varianta de 50% a publicului. Nu ne gândim la varianta de 100% pentru că nu cred că vom putea să atingem această cifră și cu părere de rău spun asta pentru cei care doresc să fie în sală. Noi vom începe să vindem abonamentele, pe loterie, începând din 15 iunie probabil, când se vor limpezi niște lucruri. Și celor care, din păcate, nu vor putea să vadă chiar în sală aceste concerte le oferim bilete prin pay-per-view, prin internet; calitatea transmisiei va fi foarte bună pentru că deja am discutat cu Mezzo și cu un nou post de televiziune, Qwest al lui Quincy Jones, care vor să înregistreze și să transmită niște concerte din festival. Mărim acea marjă de vizionare pentru a putea fi vizionate concertele și de către străini în termenul de 12 ore pentru ca să poati fi văzute concertele și din America, și din Asia, și din Europa.
Din toată lumea.
Din toată lumea, pentru că eu am aflat, din discuțiile pe care le-am avut cu mai mulți artiști și mai multe ansambluri, că suntem, cumva, pionieri în deschiderea ușilor festivalurilor. Vor mai fi și alte festivaluri, în Germania, Franța-Aix en Provence, Anglia se deschide. Dar nu vor mai fi atât de multe festivaluri, așa încât publicul din România dar și din străinătate va fi foarte interesat să participe la aceste concerte, să vadă din nou marile nume pe scena unor festivaluri.
Bineînțeles, Radio România rămâne unul dintre coproducătorii festivalului și vom transmite și noi concertele din cadrul seriei. Vom comunica din timp toate datele.
Și nu participați numai cu înregistrări, participați și cu Orchestra, și cu Corul. Corul are chiar mai multe apariții în festival. Ne-ați ajutat foarte mult și cu sălile de repetiții, cu toată atmosfera pe care o creați. E o colaborare de peste 60 de ani pe care festivalul o are cu Radioul și lucrul ăsta ne bucură foarte mult.
Două întrebări scurte: A fost cea mai grea organizare din ultimii 30 de ani?
Stați puțin că mai avem încă șase luni. Să mă întrebați dacă a fost așa la sfârșitul lunii septembrie. Atunci am să vă pot spune. În tot cazul, se prefigurează cea mai grea pentru că e clar că trebuie să ne adaptăm. E foarte greu, dar așa cum am făcut-o și cu concursul - am avut anul trecut primele două etape și acum, în mai, vom avea semifinalele și finalele, și am găsit această soluție pe care o vom păstra și pentru edițiile viitoare - știți cum e, învățăm din mers. Nimeni nu este doctor în meseria lui și, câteodată, mai trebuie să învățăm și la vârste mai înaintate și trebuie ca și publicul să ne înțeleagă în anumite momente, când ne este mai greu și când pășim pe niște teritorii total necunoscute.
Ați anticipat și ultima întrebare. În acest moment, cum arată lucrurile pentru ultima parte a Concursului Internațional "George Enescu"? Pentru că din mai reluați competiția.
Lucrurile arată bine. Am discutat cu membrii juriilor care, fiind în vârstă, deja sunt vaccinați. Pentru tineri, vrem să intre și ei în acea categorie care există deja în legea aceasta a carantinei și a situațiilor de urgență, ca să fie considerați și ei sportivi. Ei vin aici, stau nu mai mult de 3-4 zile, vor veni cu vaccinul făcut și vor participa la semifinale și finale. E o decizie pe care a trebuit să o luăm. Poate că mulți se gândesc de ce n-am făcut și semifinala și finala online. Nu putem să facem pentru că semifinala are o parte care înseamnă lucrările de George Enescu, ce presupun și corepetitori de specialitate, pentru că pentru Enescu corepetirori străini nu prea se găsesc în momentul ăsta, iar finalele sunt cu orchestră și ar fi fost păcat să facem o conservă din tot festivalul. Însă am învățat foarte mult din tot concursul, foarte multe lucruri pe care cei care vor veni sper să le păstreze în continuare pentru concurs.
Sunt sigur că vom relua această discuție și peste două luni. În a doua decadă a lunii mai, dacă nu mă înșel se va relua…
12-23 mai.
Exact. Deci, vom relua acest dialog atunci. Domnule Mihai Constantinescu, vă mulțumesc pentru prezența în Perpetuum mobile.