Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Violoncelistul Octavian Lup - invitatul săptămânii la Perpetuum mobile
Un muzician care-și desfășoară activitatea și la București, și la Cluj, și o întrebare legitimă: "De ce nu se aude Radio România Muzical la Cluj? Ce putem face ca să se audă?"
În direct prin telefon, violoncelistul Octavian Lup - lector universitar doctor și solist concertist al Orchestrei Operei Naționale din București. Bun găsit, Octavian!
Bun găsit! Bună seara!
Vorbim, pentru început, despre o inițiativă a ta legată de Radio România Muzical. Îți desfășori activitatea atât în București, cât și în orașul natal, Cluj-Napoca, acolo unde din păcate nu există încă o frecvență radio România Muzical. Aici intervii tu și inițiativa ta despre care te rog să ne spui mai multe.
Pentru mine, Radio România Muzical este cel mai important post de radio. Sigur că sunt subiectiv, pentru că prin natura profesiei, este logic să fie așa. Și, în afară de subiectivismul meu, toată lumea știe că tot ce se întâmplă la Radio România Muzical este de o calitate extraordinară. De altfel, de fiecare dată când merg cu mașina, Radio România Muzical este acolo, cu mine, la drum, în București. E adevărat că mă împart acum între Cluj și București și, când sunt în Cluj, îmi lipsește teribil de mult acest post de radio. Și, într-una dintre zile, mă gândeam oare ce șanse avem noi să aducem Radio România Muzical la Cluj-Napoca - orașul meu drag, orașul meu natal care, iată, este capitala culturală a Transilvaniei, așa cum ne place nouă, clujenilor, s-o numim. În acest sens, m-am gândit să iau legătura cu oamenii care au factor de decizie aici și care sunt în conducerea instituțiilor de cultură și le-am propus această idee a mea de a face demersuri în a putea să aducem Radio România Muzical la Cluj-Napoca. Nu vă ascund faptul că am vorbit și cu doamna director Cristina Comandașu, care a salutat ideea și inițiativa mea și care mi-a spus că ne va da tot sprijinul și concursul ca să lărgim spectrul în care Radio România Muzical să-și desfășoare activitatea.
Aș vrea să rămânem la prima parte a ultimei idei. Te-ai adresat în această primă etapă lumii muzicale din Cluj-Napoca. Este vorba de directorul Filarmonicii de Stat "Transilvania", de managerul general al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca. Cum au reacționat ei la această propunere și cum te sprijină mai exact?
Au fost foarte bucuroși să audă că cineva ia această inițiativă și, practic, pe platformele de promovare ale instituțiilor pe care le conduc vom încerca să inițiem o petiție a strângerilor de semnături necesare pentru ca cei de la CNA sau cei care hotărăsc această lărgire a orizonturilor postului Radio România Muzical să ia aminte cumva la glasul general al muzicienilor din Cluj și al melomanilor din Cluj. Nu vă ascund că am avut această conversație despre Radio România Muzical la Cluj-Napoca și cu câțiva membri din Orchestra de Stat "Transilvania" și au fost foarte încântați să audă că Radio România Muzical ar putea să se audă și pe frecvențele din Cluj-Napoca. Nu mai puțin adevărat este că, se știe, calitatea ansamblului Filarmonicii "Transilvania" este una extraordinară la fel cum este și cea a Operei Naționale și astfel cred că merită să avem această colaborare și să putem să comunicăm între noi prin canalele radioului. Și, în felul acesta, și muzicienii filarmonicii, cât și cei ai operei să poată să asculte muzică clasică și, de ce nu, să furnizeze materiale pentru Radio România Muzical pentru că, după cum spuneam, chiar avem de unde alege și materialul general al muzicienilor - vorbim aici și despre calitatea umană, cât și despre muzică și despre condițiile pe care le avem… sunt extraordinare.
Concret, ce urmează în acest moment? Ce pot face cei de-acasă? Cum pot veni ei în sprijinul tău și al celor care au inițiat acest lucru?
Concret, vor fi aceste petiții pe care le vor găsi pe pagina de facebook în primă fază și, apoi, pe site-urile Operei Naționale, respectiv Filarmonicii de Stat "Transilvania", unde vor fi invitați cu drag să semneze această petiție dacă și dumnealor își doresc să audă la fel cum ne dorim noi, muzicienii, Radio România Muzical pe frecvențele amintite la Cluj-Napoca.
Aș vrea să vorbim acum despre un alt proiect al tău. Anul trecut ai strâns în jurul tău tineri muzicieni în cadrul Proiectului New Hope, o orchestră care a concertat deja pentru bolnavii și cadrele medicale în această perioadă dificilă prin care trecem, iată, de un an. Cum va evolua acest ansamblu pe care-l dirijezi? Ce pregătiți și ce muzicieni vor fi - atât cât ne poți spune acum - invitați alături de voi?
Mulțumesc pentru întrebare. New Hope este copilul meu, este proiectul meu de suflet. M-am gândit că e foarte important ca noi, muzicienii din această vreme și din această lume întunecată și mai întunecată odată cu acest virus, să putem merge cu muzica și cu arta noastră spre spitale, spre bolnavi, spre suferinzi. Și am reușit să adun în jurul meu pe colegii mei dragi, mulți dintre ei deja consacrați - vorbim aici despre concertmaestrul Filarmonicii și al Operei Naționale, Rafael Butaru, sau Adrian Vasile care este, iată, solist al Orchestrei Naționale Radio - dar și mulți alții, bursieri ai Fundației Principesa Margareta, oameni de foarte bună calitate. Am reușit să ne adunăm și să punem umăr la umăr și să cântăm pentru oamenii în suferință. Vă mărturisesc că la ultimul nostru eveniment, care a avut loc în luna octombrie, am avut o experiență extraordinar de frumoasă. Am văzut medici cu lacrimi în ochi, pacienți care ne făceau de la geamurile spitalelor cu mâna în semn de prețuire și de apreciere pentru actul muzical pe care l-am oferit. Și iată că acest proiect a prin aripi și a avut ecouri foarte bune. Pe această cale, țin să mulțumesc și Radio România Muzical, care a fost alături de noi și care a transmis știre de la acel concert, la acea dată. Sigur că, în aceste condiții e foarte complicat să ții concerte în săli închise și în spitale cu atât mai mult, dar așteptăm să vină puțin căldura pentru în luna iunie avem programat un turneu care se va desfășura în șapte orașe din România și vrem să cântăm Anotimpurile de Piazzolla și vom avea și un invitat extraordinar; este vorba despre Alexandru Tomescu, care s-a alăturat proiectului nostru cu mult drag și suntem foarte, foarte entuziasmați pentru ceea ce va urma. Credem că muzica vindecă, muzica este o alternativă la aceste vești groaznice care circulă pretutindeni, muzica este și trebuie să fie unealta care să ajungă în sufletele celor suferinzi. Și, nu în ultimul rând, muzica trebuie și poate să fie adusă ca un omagiu medicilor și cel care au stat în prima linie și s-au luptat cu acest virus.
Și așteptăm să revină muzica și în săli pline, pentru că așteptăm cu toții ca evenimentele să se desfășoare cu săli pline. În acest sens, vreau să te întreb, pentru că suntem în campanie de vaccinare, consideri că aceasta oferă posibilitatea revenirii la o normalitate a vieții muzicale? Tu te vei vaccina?
Mi-am pus această întrebare și eu. Răspunsul este da, mă voi vaccina. Sigur că acum toată lumea trebuie să-și aștepte rândul. Eu sunt și cadru didactic universitar și-atunci cu atât mai mult trebuie să fac acest vaccin. Dar din punctul meu de vedere - și e, sigur, o părere personală - cred că se putea ține concerte și în condițiile trecutului, cu distanțare, și cu grijă, și cu purtarea măștilor, cu temperatura luată la intrarea în sală. Nu cred că s-au înregistrat îmbolnăviri. Din ce știu eu, nu au fost raportate îmbolnăviri în acest context. Totuși, ne supunem autorităților, ca niște cetățeni buni ce suntem - și aici nu sunt ironic - și vom respecta ceea ce ni se va cere, dar cu atât mai mult după ce vom fi vaccinați ar trebui ca oamenii să audă și să știe cei care ne conduc că avem nevoie de public, publicul are nevoie de noi și că muzica și arta vorbesc despre identitatea culturală a unui popor.
Octavian Lup, îndrăznesc acum să vorbesc în numele echipei Radio România Muzical, îți mulțumim pentru inițiativa ta de a duce postul în FM și la Cluj-Napoca și vom vorbi aici despre fiecare pas făcut în această direcție. Sperăm să avem un rezultat pozitiv!
Da, și eu sper din tot sufletul! De altfel, după cum vă spuneam, managerul operei Naționale din Cluj-Napoca, domnul Florin Estefan, cât și domnul Rareș Sângerozan, managerul Filarmonicii de Stat "Transilvania", au fost foarte bucuroși și mi-au spus că-și vor da tot concursul să facem tot ce ține de noi ca pe undele muzicale din Cluj-Napoca să se audă și muzică clasică și jazz, pentru că ceea ce faceți voi, ceea ce face Radio România Muzical este cu adevărat minunat și ne umple sufletul cu bucurie de fiecare dată când călătorim sau când stăm în casă și dorim să ascultăm un post de radio. Nu sunt singurul care crede asta! Pentru asta și eu vreau să vă mulțumesc, pentru inspirația, lumina și bucuria pe care le aduceți în sufletul meu pe undele radio.
Îți mulțumesc pentru prezența în Perpetuum mobile, dar vreau să închei cu una dintre înregistrările tale. Este vorba despre finalul Concertului de Edward Elgar, un moment din cadrul Concursului de dirijat Jeunesses Musicales de la București. Ce îți amintești legat de această competiție?
Am fost invitat de către cei de la Jeunesses Muzicales să cânt solist alături de Filarmonica "George Enescu" în cadrul unei competiții pentru tineri dirijori și-mi aduc aminte cu drag că înregistrarea pe care o vom asculta a fost făcută împreună cu dirijoarea Nil Venditti, o tânără dirijoare italiană, jumătate turcă. Am avut un moment foarte frumos împreună cu ea și mi-a rămas în suflet. De aceea, cumva, am și subscris să alegem această înregistrare pentru această seară. Sper ca și celor ce ne vor auzi să le placă la fel de mult cum mi-a plăcut mie această variantă a ultimei părți din Concertul de Elgar.