Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violonistul Aron Cavassi

Publicat: marți, 9 Februarie 2021 , ora 9.14

Stagiunea de marți seara din Sala Mică a Ateneului Român continuă să propună publicului evenimente înregistrate și difuzate pe platformele online proprii, dar și pe pagina de Facebook a postului nostru. Despre recitalul de astăzi, 9 februarie 2021, ne-a vorbit violonistul Aron Cavassi, pe care îl veți putea urmări în postura de solist, acompaniat la pian de Iulian Ochescu. 

Cum priviți oportunitatea de a susține un recital în cadrul Stagiunii de marți seara de la Ateneul Român, știind că de această dată publicul nu va fi prezent?

Suntem totuși foarte bucuroși și recunoscători să putem concerta în cadrul Stagiunii de marți seară, chiar și fără să avem alături de noi publicul atât de mult așteptat. Sunt condiții la care trebuie să ne adaptăm și prin recitalurile și concertele transmise live în mediul online cred că reușim să menținem o constantă în a produce artă. Este știut faptul că publicul aduce un raport imens în realizarea unui spectacol muzical reușit. Interpretul, fără a avea alături de el suportul și aplauzele publicului, cred că trebuie să se autodepășească și să se pună în rol de concert autentic, pentru a reuși să exprime prin intermediul camerei și a microfonului toată atmosfera ce s-ar vrea creată în sala de concerte.


Ați structurat programul serii în ordine cronologică, începând cu Bach și încheind cu Bartok. Cum ați ajuns la această formulă de repertoriu? Care au fost criteriile?

Uitându-mă din nou peste program, recunosc o trăsătură comună a lucrărilor, și anume stilul interpretativ, cvasi improvizatoriu, atât la Bach, cât și la Ysaye, unde vioara aduce un rol extrem de important în dezvoltarea tehnicii și expresivității violonistice, și la Bartok, unde vorbim despre muzici cu influențe folclorice și cred că prin acest program trecem prin trei sfere muzicale foarte diferite și foarte interesante, preclasicismul, post romantismul, cu direcții expresioniste ale lui Ysaye și vitalismul de secol XX a lui Bartok.


Știm că ați mai cântat împreună cu pianistul Iulian Ochescu și în alte proiecte pe care le desfășurați. Ce ne puteți spune despre colaborarea cu acesta?

În ceea ce privește colaborarea cu Iulian Ochescu, cred că am fi putut cânta împreună de mult mai mult timp, chiar din vremea liceului, amândoi fiind elevi la Liceul Național de Muzică George Enescu și am și avut câteva inițiative în această direcție, cu formule de duo sau trio, dar nu s-a concretizat nimic, în cele din urmă. Cred că am început să demarăm primul proiect în vara lui 2019, cu concerte la Sinaia, Tescani și București, moment în care ne-am dat seama că poate să fie un duo de perspectivă și am continuat să căutăm locuri și evenimente unde să prestăm, și iată, cu dedicație și multă muncă, am ajuns să formăm o echipă de excepție.


Precum majoritatea evenimentelor în momentul de față, recitalul se va desfășura fără public în sală. Personal, cum vă raportați la perioada campaniei de vaccinare în care ne aflăm. Considerați că este soluția revenirii în sălile de concerte?

Da, este o întrebare unde nu aș vrea neapărat să mă pronunț, dar consider că primordial este să ne gândim să fim sănătoși, să se ajungă la o situația stabilă din toate punctele de vedere, și după să ne gândim la revenirea publicului în sălile de concerte. Chiar dacă, după cum am spus și înainte, publicul pentru interpret este o nevoie cred că raportul se poate privi și din cealaltă perspectivă, că și pentru public, interpretul este o nevoie. Dar iată că, până una alta, reușim să menținem un oarecare echilibru prin mediul online, care nu suplinește și nici nu încearcă să suplinească, dar mai atenuează din problemele contextului.


Interviu realizat de Alexandra Scumpu