Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu Remy Franck, președintele juriului ICMA
Juriul ICMA a anunțat câștigătorii ediției din 2021. Detalii despre desfășurarea competiției ne oferă Remy Franck, președintele juriului.
În primul rând aș vrea să ne vorbiți despre logistica ediției din 2021. Presupun că a fost o provocare.
Da, sigur că a fost o provocare. Am prevăzut că ceremonia de premiere și gala vor avea loc în Vaduz, Liechtenstein, cu Orchestra Simfonică din Liechtenstein, pe 18 aprilie, însă având în vedere situația curentă ne-am decis să o amânăm până pe 27 iunie. Va fi vară, presupun că vor fi mai mulți oameni vaccinați, iar virusul va fi încetinit de temperaturile mai mari. Sperăm că va putea avea loc.
Aș vrea să vorbim despre premiile speciale de anul acesta - care sunt motivele pentru care au fost aleși acești artiști?
În mod normal, acordăm Premiul pentru întreaga activitate unor bine-cunoscuți soliști sau dirijori. Anul acesta, laureată este Edita Gruberova, una dintre cele mai importante soprane ale secolului XX și începutului de secol XXI. Dirijorul spaniol Pablo Heras-Casado - laureat la categoria "Artistul anului", este unul dintre dirijorii în plină ascensiune și unul dintre cei mai interesanți ai tinerei generații. Pianistul turc Can Cakmur este "Tânărul artist al anului", fiind deja câștigător al categoriei "instrumentist solo" în ediția de anul trecut, astfel că avem o confirmare a observațiilor pe care le-am făcut despre acest tânăr pianist extraordinar. Premiul "Discovery" ajunge la violonista germană Maya Wichert, în vârstă de 14 ani; Filarmonica din Berlin este "Casa de discuri a anului", ceea ce ne arată că suntem atenți și la casele de discuri mai mici care nu publică foarte mult, însă publică lucruri importante din arhiva filarmonicii berlineze și am considerat că ar fi bine să îi avem drept "Casa de discuri a anului". Am oferit, apoi, premii pentru "Realizări speciale"; anul acesta, unul dintre ele a mers la Drazen Domjanic, managerul general al Orchestrei Simfonice din Liechtenstein, deci orchestra care găzduiește concertul nostru; dincolo de toate este, însă, fondatorul și managerul Academiei Internaționale de Muzică din Liechtenstein, astfel că a lucrat alături de noi de câțiva ani pentru premiul "Discovery", deoarece academia pe care a creat-o în Liechtenstein este un mediu de formare minunat pentru tineri artiști. Cel de-al doilea, este violonistul german Ingolf Turban; de ce a primit el acest premiu? Deoarece este unul dintre cei mai înregistrați violoniști din lume - a înregistrat peste 40 de discuri, în mare parte cu un repertoriu mai puțin comun, ceea ce e important pentru noi.
După cum spuneați, în data de 27 iunie va avea loc o gală de premiere. La ce ne putem aștepta?
Este greu de spus în acest moment, deoarece abia am început planificarea, având în vedere toate problemele pe care le-am avut cu logistica și cu amânarea de două luni și jumătate. Ne așteptăm ca o mare parte din câștigătorii noștri să vină în Vaduz și să participe la ceremonia de premiere, iar unii dintre ei vor cânta în gală, cu siguranță, unde vor fi acompaniați de Orchestra Simfonică din Liechtenstein, sub bagheta lui Yaron Traub. Deocamdată știm, de exemplu, că violonistul german Alban Gerhardt va participa, la fel ca și violonista armeniano-franceză Chouchane Siranossian sau Maya Wichert, tânăra pianistă câștigătoare a Premiului "Discovery". Pentru moment, însă, este prea devreme să știm, însă cu siguranță vom putea asculta Dublul concert pentru vioară și violoncel de Johannes Brahms, soliști fiind violonistul Marc Bouchkov și violoncelistul Kian Soltani, cei doi laureați ai premiului acordat de Orchestra Simfonică din Liechtenstein.
Cum a afectat pandemia procesul de votare și jurizare al concursului?
În mod normal avem două întâlniri față în față pe an - una la începutul lui ianuarie și alta în timpul festivităților de premiere, când are loc concertul. În luna ianuarie a anului trecut am avut ultima întâlnire, în Croația, iar apoi gala din 2020 care ar fi trebuit să aibă loc în Sevilia la finalul lunii aprilie a fost anulată, astfel că nu ne-am întâlnit atunci, evident. Toate celelalte procese au loc pe email, de la nominalizare și până la votare, în fișiere Excel, iar lucrurile se desfășoară astfel de ani de zile. În acest an, întâlnirea din ianuarie ar fi trebuit să aibă loc în Viena, însă și aceasta a fost anulată; în schimb vom avea o întrunire pe Zoom, cu scopul de a schimba idei și de a analiza rezultatele, iar eu sper că membrii juriului se vor putea întâlni în Vaduz, în luna iunie.
Putem fi siguri că toți muzicienii vor să se întoarcă la normalitate - în sala de concert, la recitaluri și la repetiții. Experții spun că un pas important în această direcție este vaccinarea în masă. Care este atitudinea muzicienilor din Luxemburg vizavi de vaccin, în general? Și, mai specific, dumneavoastră aveți de gând să vă vaccinați?
Având în vedere că am peste 60 de ani, voi fi printre primii care vor fi vaccinați - îmi imaginez că până în iunie voi fi vaccinat deja. În Luxemburg, precum și în alte țări europene, primii vaccinați sunt doctorii, asistentele și alții din sectorul medical, următorii fiind vârstnicii. Despre mine, vă pot spune cu siguranță că mă voi vaccina, cât de curând am ocazia, însă nu am idee ce vor face alți muzicieni. Presupun că dacă ne imaginăm că organizatorii unui concert ar cere ca participanții să fie vaccinați, ar fi un motiv important ca aceștia să o facă. Este greu de spus în acest moment.