Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Andrei Stănculescu

Publicat: vineri, 23 Octombrie 2020 , ora 13.28


Tânărul muzician Andrei Stănculescu, dirijorul Corului Catedralei Sfântul Iosif din București și masterand la Universitatea Națională de Muzică din capitală, secția dirijat, se află în această perioadă la un curs destinat tinerilor dirijori unde se studiază muzica unor creatori baroci cum ar fi Rameau, Charpentier, dar și un nume mai puțin cunoscut publicului zilelor noastre, Orazio Benevoli. Cu el a stat de vorbă aseară, 22 octombrie, aproape de miezul nopții, Liviu Pețu pentru matinalul de la RRM.


Andrei, te afli acum într-un loc minunat, situat la 30 km de Paris, într-o mânăstire veche. - un fel de castel a cărui piatră de temelie a fost pusă în secolul al XIII-lea. În primul rând, este un loc superb bănuiesc, dacă mă iau după pozele pe care mi le-ai trimis, un loc ideal pentru a face cultură. Și ce este și mai mult de apreciat, este faptul că încă se găsesc soluții pentru ca muzica clasică să nu se oprească din parcursul ei firesc nici în vreme de pandemie atât în țară, căt, iată, și în Franța. Am înțeles că în această săptămână participi la un curs interactiv dedicat tinerilor dirijori, organizat de o fundație privată franceză numită Royaumont, unde studiezi muzica unor creatori preclasici cu dirijorul Léo Warynski și muzicologul Louis Castelain.

În primul rând, vreau să te întreb cum este atmosfera la L'abbaye de Royaumont?

Atmosfera este una barocă, de-a dreptul. În jurul meu totul are un aer vechi, vechi în sensul cel mai bun. Toată lumea este extrem de dedicată în a găsi soluții cât mai apropiate istoric de ceea ce se întâmpla la 1600. Cei de aici de la Fundația Royaumont ne-au pus la dispoziție săli uriașe, în așa fel încât să putem aduce la viață aceste lucrări pluri-corale, la patru coruri, lucrări scrise de Orazio Benevoli, Marc-Antoine Charpentier și Rameau.


Cum ți-a venit ideea de a participa la acest curs?

Acum doi ani am colaborat cu dirijorul Léo Warynski în Paris, el fiind coordonatorul proiectului "Playing for Philharmonie", lansat în Franța de Societe Generale...


Atunci când ai cântat cu Corul BRD, nu?

Exact, adus acum doi ani și în România. Noi am participat la acest proiect cu Corul BRD și am cântat alături de Corul Societe Generale din Franța, condus de Léo Warynski, și de un alt cor Societe Generale din Senegal. Atunci l-am cunoscut pe dirijorul Léo Warynski și am fost extrem de încântat de modul în care lucra cu corul și am vrut din tot sufletul să pot lucra cu el. Am găsit pe internet acest curs și m-am prezentat la interviu acum un an; am învățat inclusiv limba franceză în așa fel încât să pot susține o repetiție.


Ești singurul român din această trupă?

Sunt chiar singurul străin, da.


Înțeleg că printre creatorii preclasici pe care-i studiați în această săptămână se află și un nume aproape necunoscut publicului zilelor noastre?

Orazio Benevoli sau Benevolo, care a trăit la Roma, a fost capelmaestru al Capelei Giulia de la San Pietro. Pe vremea aceea, erau cele două mari capele - Capela Sixtină, pe care toată lumea o cunoaște, capela privată a papei, și această Capela Giulia, care nu era o capelă privată, era capela unde oamenii de rând puteau participa la misse, iar acest Orazio Benevoli era capelmaestrul catedralei și a scris o missă specială pentru hramul San Pietro, pentru ziua sfântului Petru, o missă care se numește Tu es Petrus; noi în toată perioada asta cântăm în latina flamandă.


Deci, alături de Benevolo va fi și muzica lui Charpentier și a lui Rameau. Spune-mi cum decurg repetițiile, cum te înțelegi cu cei doi membri ai Fundației Royaumont, cu Léo Warynski și cu Louis Castelain care înțeleg că este un muzicolog specializat pe muzica barocă?

Am avut în prima zi un curs cu Louis Castelain apropo de muzica barocă franceză și de muzica barocă în general, el fiind un muzicolog extrem de recunoscut în Franța. Este editor la Centre de Musique Baroque de Versailles - una dintre cele mai mari instituții pe plan mondial în ceea ce privește muzica barocă - și este, în același timp, dirijor al unui ansamblu propriu, care se numește Le Parnasse Francais. Și, în calitatea lui de muzicolog, ne-a învățat cum putem ajunge la sursă, la manuscris, cum se descifrează un manuscris, cum ar trebui să privim proporțiile în care ne alegem numărul coriștilor în momentul în care abordăm o lucrare și din punct de vedere istoric și o grămadă de alte lucruri extrem de interesante.


Sunt sigur că va fi un concert absolut impresionant atât datorită repertoriului, dar și amplasamentului. La afinal, aș vrea să te întreb cum ți s-a părut până acum această experiență și dacă vom avea cumva posibilitatea să intrăm și noi, cei de la Radio România Muzical în posesia unei copii după înregistrarea concertului care va avea loc duminică, 25 octombrie?

Voi încerca să fac tot posibilul ca Radio România Muzical să intre în posesia acestei înregistrări, fiindcă muzica lui Benevoli, a lui Charpentier și a lui Rameau merită să fie ascultate în România în această versiune-viziune a celor doi, Louis Castelain și Léo Warynski. Cred că acest concert va fi unul extrem de interesant. Este pentru prima dată când se cântă de la 1600 încoace această missă pentru patru coruri scrisă de Benevoli și sunt sigur că publicul din România o va aprecia extrem de tare.


Îți mulțumesc, Andrei, pentru toate informațiile și mă bucur că muzica clasică, în perioada asta, își găsește loc, chiar și într-un spațiu închis cum este această mânăstire veche, un fel de castel superb aflat lângă Paris.

Vă urez multă sănătate și sper să se audă muzica lui Benevoli și a lui Charpentier cât mai repede la Radio România Muzical!