Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Marius Lăcraru - Archaeus

Publicat: vineri, 21 Februarie 2020 , ora 14.08

Sâmbătă, 22 februarie 2020, ora 19:00, Sala mică a Ateneului Român va găzdui un concert al ansamblului Archaeus. Concertul face parte din "Microstagiunea de muzică contemporană Archaeus" și reprezintă un portret componistic al lui Octavian Nemescu, muzicianul urmând să împlinească, în curând, vârsta de optzeci de ani. Mai multe detalii despre acest eveniment ne-a oferit managerul ansamblului Archaeus, violonistul Marius Lăcraru, pe care îl veți asculta în următorul interviu.

Concertul din seara zilei de 22 februarie este intitulat "Plinul și golul". Ce legătură există între acest titlu și programul concertului?

Acest titlu mi-a fost sugerat de o caracteristică destul de evidentă a maestrului Octavian Nemescu, și anume acea împletire de sunete și tăcere, acea rarefiere a sunetului care se potențează în acest fel și reverberația sa în tăcere parcă accentuează și mai mult golul absolut care urmează după stingerea reverberației, acest joc, această pendulare, destul de substanțiala prezență a pauzelor în jurul sunetelor. Lucrările sunt alese în așa fel încât sunt modalități oarecum diferite de a împleti sunetul cu tăcerea. De la o prezență masivă a tăcerilor și o prezență destul de firavă a sunetelor, cum se întâmplă în prima piesă, în Alfa Omega, spre, să spunem, continuumul sonor din cea de-a doua piesă, Regele va muri, și din ultima piesă, Finalis septima.


Un concert asemănător a avut loc în decembrie 2019, fiind dedicat lui Ștefan Niculescu. Ce diferențe găsiți între stilurile celor doi compozitori români și care ar fi provocările ridicate de lucrările lui Octavian Nemescu?

Diferențele sunt foarte mari între stilurile celor doi compozitori. Ștefan Niculescu ocupă spațiul sonor într-un mod masiv, desfășurările heterofonice nu lasă un loc foarte mare pauzelor. Piesele care au fost prezentate în acel concert aparțineau unor perioade diferite din creația maestrului Niculescu și ofereau o perspectivă destul de completă, din punct de vedere al muzicii de cameră scrisă de maestru, asupra stilului său. Provocările pe care le propune muzica din acest portret Octavian Nemescu țin de o realizare a unei stări de meditație, de introspecție, de cercetare interioară, de foarte multe ori aproape în absența sunetului. În acest joc al acestui recital s-a prins regizorul Alexandru Badea, care va asigura și un comentariu vizual, o prezență a luminilor.


Cum a evoluat relația dintre ansamblu și compozitor, întrucât știm că ansamblul Archaeus a interpretat de-a lungul timpului numeroase opusuri semnate de Octavian Nemescu?

De la început a fost o colaborare foarte fructuoasă, muzica lui a fost cea iubită de membrii formației. Se pare că și maestrul a apreciat calitatea legăturilor și muzicale și umane care s-au creat între noi.


"Microstagiunea de muzică contemporană" va continua cu un concert pe data de 12 aprilie. care va fi caracterul acestui eveniment, având în vedere că poartă denumirea "Azimut"?

Semnalarea unei dorințe de a te exprima - cam ăsta ar fi sensul dorinței noastre de a face acest concert și de a prezenta, în același timp, niște lucrări care nu sunt prime audiții, ci sunt lucrări care au fost cântate de mai multe ori și au trezit ecouri care fac din ele niște lucrări cu tendința de a deveni repere în creația camerală românească.

Interviu realizat de Vlad Ghinea