Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Per Rundberg (I)

Publicat: miercuri, 19 Februarie 2020 , ora 9.39

În 4 martie, pianistul suedez Per Rundberg va fi alături de violoncelistul Valentin Răduțiu în cadrul recitalului Moștenitorii României muzicale de la Sala Radio, organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera.  Biletele la recital sunt disponibile aici

Ați studiat pianul în cadrul unor școli și universități europene de prestigiu precum "Yehudi Menuhin School" din Stoke d'Abernon sau "Mozarteum" din Salzburg. Care a fost primul contact cu muzica și ce anume v-a determinat să deveniți un muzician profesionist?

Mama mea cânta la pian acasă și îmi plăcea foarte mult. Mi-a spus că o dată am început să dansez cu ochii închiși. Îmi amintesc că mergeam la multe concerte cu părinții mei și că participam la viața culturală a orașului în care am crescut. La vârsta de 14 ani, am întâlnit un profesor foarte bun, plin de fantezie, care m-a încurajat și m-a făcut să cred că trebuie să devin un muzician.


Până în prezent, v-ați aflat pe importante scene din Europa și Statele Unite, unde ați apărut în recitaluri camerale sau ca solist alături de orchestră. Care dintre aceste ipostaze vă este mai apropiată?

Cred că sunt cel mai fascinat ori de postura solo, ori de muzica de cameră. Simt că, atunci când sunt singur cu pianul, pot decide cum construiesc timpul. Nu pot alege care dintre ele îmi oferă mai multă inspirație, pentru că și muzica de cameră este ceva magic, îi simți pe ceilalți interpreți și incerci să creezi o armonie. Totul este extrem de incitant pentru că poți uita de tine însuți și, în același timp, să te concentrezi la ceea ce cânți.


Repertoriul dumneavoastră cuprinde opusuri clasice, romantice sau moderne. Aveți un stil sau un compozitor preferat?

Sunt interesat de toate stilurile. Compozitori ca Robert Schumann, Claude Debussy, Wolfgang Amadeus Mozart, Maurice Ravel, Serghei Rahmaninov, Ludwig van Beethoven sau Franz Schubert au scris minunat pentru pian. Nu pot afirma că un compozitor este mai bun decât celălalt, dar acum mă gândesc din punct de vedere pianistic la modalitatea de a folosi instrumentul atât solo, cât și în muzica de cameră.

Vlad Ghinea