Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Dragoș Cantea

Publicat: luni, 17 Februarie 2020 , ora 11.43

În perioada 16-22 februarie 2020, orașul Iași găzduiește prima ediție a proiectului „Classix Festival”, în cadrul căruia vor avea loc concerte, dezbateri și activități educative, la care vor participa muzicieni din țară și din străinătate. Înaintea recitalului de deschidere din 16 februarie, pianistul Dragoș Cantea ne-a oferit câteva detalii despre acest eveniment, precum și despre alte aspecte ale festivalului.

Sunteți directorul artistic al acestui festival, care își propune promovarea valorilor umane autentice, în diferite forme. De la ce anume a pornit ideea festivalului?

Festivalul „Classix” a pornit de la o idee de interdisciplinarilitate, între artă, între business și între autoritățile locale, pentru că am observat această triadă având foarte mare succes în Scandinavia, mai ales, și am considerat că merită încercată integrarea acestui model cultural în România. Dat fiind că sunt un produs al Iașiului, nu mi-aș fi imaginat alt oraș în România, în care să încercăm acest festival.


Recitalul de pe 16 februarie poartă denumirea „Uman și divin”. Cum se reflectă acest titlu în programul recitalului?

Cel de pe 16, care este și deschiderea festivalului, este cumva, un moment istoric, pentru că este primul recital de pian, care va avea loc într-o catedrală din Iași și, bineînțeles că trebuie să reflecte și zona divinității și a celor mai presus de noi, întrucât programul este creionat prin prisma unor lucrări compuse (de muzicieni) precum Janacek, care au militat pentru experiențele umane și au compus prin prisma acestor experiențe, descriind foarte mult peisajul munților din zona Cehiei și al lacurilor și al pădurilor. Iar în final, vom pătrunde în zona mult mai sacră a monumentalității Chaconnei de Bach și a transcripției acesteia pentru pian a lui Ferruccio Busoni, și mai ales, către ultima sonată de pian a lui Beethoven. Este an Beethoven 2020, astfel încât, Beethoven nu putea lipsi din program, iar această ultimă sonată, acest elogiu, acest recviem, dacă vreți, este al său rămas bun de la genul de sonată și ne conectează și mai mult cu divinitatea.


După cum ai menționat, una dintre piesele din program aparține lui Leos Janacek, compozitor de care v-ați ocupat intens prin cercetări și înregistrări. Ce v-a atras la stilul lui Janacek?

Janacek m-a atras prin stilul său unic și faptul că universul său este cu totul special și tocmai asta am și vrut să cercetez. Ce face ca muzica lui Janacek să fie atât de ușor recognoscibilă și să fie atât de diferită față de grandoarea simfonică din aceeași perioadă. Bineînțeles, faptul că este cercetat pentru prima oară în România mi-a trezit și mai mult interesul că ar trebui să aprofundez această zonă.


Pe lângă concerte, festivalul „Classix” organizează câteva sesiuni de discuții pe diverse teme și unul dintre invitați este compozitorul Peter Tornquist, care deține poziția de rector al Academiei Regale de Muzică din Oslo. Cum se vor desfășura aceste discuții?

Domnul Peter Tornquist ne onorează cu prezența, chiar pe 17 februarie, la Palatul Culturii din Iași. Intrarea va fi liberă și acolo, la acel dialog, cum l-am numit noi. Practic este o serie pe care am intitulat-o „Classix in focus”, cu mai mulți reprezentanți de seamă din școlile de muzică din Scandinavia, iar domnul Tornquist va vorbi despre viitorul muzicii clasice, ce a însemnat pentru el tranziția de la compozitor la rector și cum inovează Scandinavia, dacă într-adevăr inovează domeniul muzicii clasice și cum va evolua acesta în următorii 10-20 de ani, pentru că suntem într-o perioadă de tranziție în tot ceea ce înseamnă consumul de cultură.

Interviu realizat de <b>Vlad Ghinea</b>

Interviu realizat de Vlad Ghinea