Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Liliana Staicu și Anca Ioana Andriescu - Invitatele săptămânii în Perpetuum Mobile

Publicat: marți, 17 Decembrie 2019 , ora 15.13

5 concerte pe scena Sălii Radio, ultimele din anul 2019 și o emisiune-eveniment sunt propunerile acestei săptămâni pentru ascultătorii Radio România Muzical. Despre această serie, Lucian Haralambie a dialogat luni, 16 decembrie, în Perpetuum mobile cu Liliana Staicu – managerul Orchestrelor și Corurilor Radio și Anca Ioana Andriescu – realizator Radio România Muzical.


Vorbim pentru început, doamna Staicu, despre această săptămână plină din cadrul stagiunii Radio. Primul concert este cel de mâine – Festum Hibernum, o propunere a Corului Academic Radio și a dirijorului Ciprian Țuțu. Ce au pregătit ei?

Liliana Staicu: Da, într-adevăr, este primul dintr-o serie destul de importantă de concerte din această săptămână, Festum Hibernum – colinde românești și pasaje din creații închinate Crăciunului semnate de mari compozitori precum Bach, Handel, Britten, Poulenc ș.a.m.d. Corul Academic Radio și Ciprian Țuțu, în primul concert de colinde din această săptămână... urmat miercuri de concertul obișnuit de stagiune al Orchestrei de Cameră Radio, care se va desfășura de această dată sub bagheta dirijorului Ferenc Gabor, soliști fiind doi dintre cei mai reputați violonceliști români ai momentului – Marin Cazacu și Răzvan Suma. Ei vor interpreta două concerte perntru două violoncele și orchestră – Handel și Vivaldi – împreună cu cele trei piese pentru orchestră de coarde de Silvestri și Simfonia I de Beethoven în interpretarea Orchestrei de Cameră Radio, așa cum spuneam, cu Ferenc Gabor la pupitru. Iar joi, o propunere specială, de sezon, a Big Band-ului Radio care, în acest ultim concert din 2019, îl va avea ca invitat pe Berti Barbera. Va fi, așadar, un concert de blues cu accente de Crăciun, lucrări cunoscute din repertoriul lui Berti Barbera și multe alte colinde din repertoriul internațional – Winter Wonderband.


Concertul Big Band-ului Radio de joi va fi urmat de un eveniment susținut de Orchestra Națională Radio, de această dată cu un program diferit. Ieșim din zona colindelor. Despre ce este vorba?

Liliana Staicu: Este vorba de concertul din 20 decembrie – ultimul concert din acest an al Orchestrei Naționale Radio care împreună cu Corul Academic Radio condus de Ciprian Țuțu vor prezenta o lucrare pe care o dedicăm împlinirii celor 30 de ani de la Revoluția din 1989. Este vorba de Requiemul de Verdi sub bagheta dirijorului italian David Crescenzi; Teodora Gheorghiu - soprană, Maria Miron – mezzosoprană, Ovidiu Purcel – tenor și Marius Boloș – bas. Un concert care va începe la ora 19.00, dar invităm publicul să vină puțin mai devreme la Sala Radio întrucât înainte, la ora 18.50, va avea loc lansarea unui audiobook realizat de colegii noștri de la Agenția Rador – Silvia Iliescu, Carmen Ionescu și Octavian Silvestru; audio-bookul Radio Istorii – 21-25 decembrie 1989, o colecție de mărturii sonore adunate de colegii noștri în acest audiobook; un moment, cred eu, extrem de emoționant. Așadar, ora 18,50, în foaierul Sălii Radio; la ora 19,00 începe Requiemul de Verdi.


Doamna Andriescu, Revoluția din 1989 este și subiectul emisiunii pe care o realizați la Radio România Muzical sâmbăta aceasta, 21 decembrie. Până să ajungem la emisiune în sine, aș vrea să vorbim... profit de faptul că sunteți singurul membru al echipei Radio România Muzical care, în decembrie 1989, era în cladirea Radioului. Cum a fost toată acea perioadă?

Anca Ioana Andriescu: Eram în clădirea Radioului într-un alt context. Ce ar fi de spus este că s-au întâmplat multe lucruri despre care probabil foarte puțină lume știe. Am avut surpriza să aflu că au existat, realmente, momente emoționante legate chiar de repetițiile și de ceea ce ar fi urmat să se întâmple în studioul de concerte al Radioului, că au fost coincidențe și nu numai coincidențe care au făcut din actuala Orchestră Națională cum se numește acum, pe atunci, Orchestra Simfonică a Radioteleviziunii, au făcut-o să ajungă la o rezonanță, la un unison de suflet și că oamenii aceștia au demonstrat poate mai mult curaj, și nu numai curaj, mai multă simțire decât ne-am fi imaginat în contextul acestei instituții în care toată lumea pe acel timp se uita cu atenție în fiecare colț și-și imagina că există microfoane care... să spunem în termeni actuali... monitorizează tot ceea ce se întâmplă, ce se aude. Și, să nu uităm că Radioul era o instituție de grad zero, de importanță strategică și atunci exista un anumit, nu știu cât de real, dar în orice caz legenda unor astfel de atitudini exista.

Este o emisiune care a pornit de la intenția de a oferi publicului de astăzi programul unor concerte care urmau să fie concerte extraordinare găzduite de studioul Radioului în 21 și 22 decembrie 1989. Dirijor era un invitat... pe afiș scria din Statele Unite, un dirijor de origine italiană stabilit în Statele Unite - Pier Giorgio Calabria, care a ales un program mai puțin obișnuit cel puțin pentru acel timp – Variațiunile simfonice Enigma de Sir Edward Elgar. Pe afiș nu a apărut Enigma, nu era indicat să apară un asemenea titlu, dar mai multe veți afla urmărind această emisiune. Solistul celor două concerte extraordinare era anunțat Dan Grigore, care a fost și la repetiția cu pricina și care a avut amabilitatea de a răspunde invitației de a vorbi la microfonul acestei emisiuni despre mai multe aspecte, inclusiv despre momentul cu totul special pentru melomanii români în care Sergiu Celibidache a acceptat să vină în România în februarie 1990, fiind contactat chiar în zilele din decembrie și invitat să vină. Și a venit cu Filarmonica din Munchen și avem înregistrarea acelui concert și vom difuza pagini din Simfonia a VII-a de Bruckner, care a răsunat atunci sub cupola Ateneului Român. Dar mai sunt și alte evenimente și alte voci, din orchestră de această dată, care au răspuns cu foarte multă amabilitate și aș spune chiar un pic surprinși de faptul că cineva își mai amintește – mă refer la Radio – de faptul că orchestra a fost atunci aici, că au fost oameni din orchestră care au avut arma în mână, au fost oameni care nu au lipsit aici.

Pare ciudat, dar în sala de concerte a Radioului au fost cazați soldați care dormeau la lojă și orchestra trebuia să înregistreze. Oamenii veneau, taburile erau în capătul străzii, puștile încă mai sunau, dar orchestra s-a aflat aici. Este greu de imaginat, sunt momente de suflet încredințate microfonului de câțiva dintre acești membri ai orchestrei care au... poate sună ciudat... alegerea a fost oarecum întâmplătoare, dar amabilitatea multora a fost ca un corolar pentru că, iată, unii s-au mobilizat și mi-au facilitat astăzi o fotografie în care sunt chiar membrii orchestrei cu dirijorul Pier Giorgio Calabria în fața Radioului în acea zi, în momentul în care repetiția s-a spart, concertul nemaiavând loc. În plus, după acel decembrie 1989, s-au schimbat multe. Programele de radio au putut să permită și venirea în casele ascultătorilor acei soliști și compozitori care plecaseră din țară și care erau interziși. Dacă arhivele au păstrat însă înregistrările lor și ei iată că au putut să fie prezenți și în stagiunea Orchestrei Simfonice a Radioteleviziunii, devenită în preajma lunii mai Orchestra Națională Radio. Schimbându-și această titulatură atunci, s-a schimbat total conformația repertorială; au început să răsune recviemele și paginile cu o conotație religioasă care au fost interzise. Și au răsunat și momente cu totul deosebite, inclusiv un recviem german de Brahms în care pe scena Radioului, în data de 8 martie, s-au aflat Corul Filarmonicii Banatul din Timișoara sub conducerea lui Diodor Nicoară și Corul Academic Radio condus de Aurel Grigoraș alături de Orchestra Radioului cu soliști care au completat oarecum această repartiție națională, să spunem, a scenei... Dan Șerb a venit de la Cluj și Eugenia Moldoveanu fiind solista unei lumi întregi.

Și am programat și o secvență din acest recviem în emisiunea noastră de sâmbătă – este un document sonor... ca și șansa de a reasculta Recviemul de Gabriel Faure care nu mai răsunase la noi de câteva decenii bune și pentru care am solicitat atunci sprijinul Ambasadei Franței la București pentru materiale. Dânșii au fost foarte amabili și ne-au trimis un material de orchestră care, spre stupoarea multora, nu conținea partiturile pentru viori în principiu; am crezut întâi că lipsesc, dar am aflat că ne-au trimis versiunea originală a Recviemului de Faure, cea care a răsunat în Biserica Madeleine la momentul respectiv, fără viori, de la viole în jos. Deci, vor fi documente sonore, vor fi și întâlniri cu voci care au fost în Radio în acele momente și sper că acea emoție aparte pe care am simțit-o încercând să stau de vorbă cu acești oameni și ascultând unele dintre înregistrări să vă facă să urmăriți de la ora 14.00 până la 17.30 acest flux de suflet și de emoție.


Amintiri – 30 de ani de la Revoluția din 1989 este titlul acestei emisiuni. Cei de acasă pot găsi parte din program postat pe site-ul nostru romania-muzical.ro. Doamna Staicu, revenim la programul Orchestrelor și Corurilor Radio din această săptămână.

Liliana Staicu: Să încheiem săptămâna...


Exact! Ultimul concert din 2019.

Liliana Staicu: Da, ultimul concert din 2019 va avea loc sâmbătă, 21 decembrie dimineață, la ora 11.00, când organizăm deja tradiționalul concert de Crăciun pentru copii. Este un concert cu intrare liberă, așa că oricine dorește să vină sâmbătă la ora 11.00 la Sala Radio este binevenit! Mici, mari, copii de orice vârstă. Orchestra de Cameră Radio condusă de Constantin Grigore și Corul de Copii Radio condus de Răzvan Rădos vă așteaptă pentru un concert special la care va participa... atenție... și Moș Crăciun. Va fi prezent pe scenă împreună cu spiridușii lui, o scenă pe care se vor afla, așa cum spuneam, muzicienii din Orchestra de Cameră Radio și copiii din Corul de Copii Radio.


Așadar, o săptămână plină la Sala Radio! Doamna Staicu, doamna Andriescu, vă mulțumesc pentru prezența în studioul Radio România Muzical!