Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu pianistul Andrei Banciu (III)

Publicat: miercuri, 9 Octombrie 2019 , ora 13.41

Ultima parte a interviului cu pianistul Andrei Banciu, partenerul de scenă al violonistei Ioana Cristina Goicea în recitalul din 12 octombrie, la Sala Radio.

Cu ocazia recitalului din cadrul proiectului "Moștenitorii României Muzicale" ce aduce pe scena Sălii Radio artiști români afirmați deja pe scene internaționale, dar pe care îi putem asculta mai rar acasă, așa cum aș spune că este și cazul dumneavoastră, va fi lansat în România și discul pe care l-ați înregistrat cu Ioana Cristina Goicea.

CD-ul nostru a fost lansat în urmă cu câteva săptămâni, pe 6 septembrie, și este parte a premiului pe care Ioana l-a obținut în urma Deutscher Musikwettbewerb. Concursul a oferit câștigătorului posibilitatea de a înregistra un CD și Ioana m-a întrebat și m-a rugat să înregistrez cu ea acest CD, ca duo. Am ales un program care este reunit sub titlul de "Exuberanță romantică" fiindcă este format din trei lucrări post-romantice, dar lucrarea centrală, de la care a pornit ideea programului CD-ului, este Sonata pentru vioară și pian de Stan Golestan. Înregistrarea noastră este o premieră a acestei lucrări. Stan Golestan este un compozitor român care chiar în România este destul de puțin cunoscut. El a activat în Paris, a fost foarte bun prieten cu George Enescu, care de fapt a cântat premiera acestei sonate în 1908 în Paris. Am vrut neapărat să facem cunoscut publicului această sonată extraordinară și în jurul acestei lucrări centrale ne-am gândit să grupăm și alte două lucrări care să corespundă acestei idei de exuberanță romantică, și anume Sonata pentru vioară și pian de Richard Strauss și încă o lucrare destul de cunoscută, Suita după muzica de scenă la piesa lui Shakespeare "Mult zgomot pentru nimic" de Erich Wolfgang Korngold.


Aș mai avea o întrebare legată de această înregistrare în premieră a Sonatei de Stan Golestan. Cum ați descoperit această lucrare, cum ați luat contact cu ea?

Acest lucru a fost tocmai în vederea unui concert cu Ansamblul Jacques Thibaud. Și anume, Muzeul Evreiesc din Amsterdam organizase în 2011 o expoziție cu pictori români evrei din perioada interbelică și voiau să organizeze și un concert unde să fie cântată muzică de compozitori evrei români din aceeași perioadă. Asta a fost și pentru mine, ca român, o provocare fiindcă nu-mi erau foarte cunoscute numele compozitorilor care s-ar fi putut încadra acestei cerințe, dar am început o mică muncă de cercetare și am găsit, într-adevăr, muzica unor compozitori pe care am cântat-o în cadrul acestui concert, între care și Stan Golestan. Această sonată de vioară a fost pentru noi o revelație. Este absolut extraordinar de profundă. În lucrările lui târzii, Golestan folosește foarte frecvent folclorul românesc ca izvor de inspirație, însă această sonată este ceva mai timpurie și este în stil francez post-romantic, are similitudini cu limbajul muzical al lui Cesar Franck și Gabriel Faure, dar și cu limbajul lui Richard Strauss. Este o mare provocare și din punct de vedere tehnic pentru ambele instrumente. Și, mai târziu, după această primă prezentare în public, i-am vorbit și Ioanei de această sonată și a fost și ea extrem de entuziasmată când a auzit-o și când am început s-o lucrăm împreună, în așa fel încât am decis că ar fi o idee foarte bună să o prezentăm în premieră discografică publicului.


Să spunem și că discul dumneavoastră va fi lansat în România după recitalul de la Sala Radio. În final, aș dori să ne spuneți câteva lucruri și despre programul pe care îl veți cânta, din perspectiva pianistului.

Sonata de Golestan despre care tocmai am vorbit nu o vom cânta în cadrul recitalului nostru din 12 octombrie, fiindcă nu se potrivea cerinței de program. Noi vom cânta un program de muzică franțuzească și rusească; lucrări de Maurice Ravel, Ceaikovski și Saint-Saens. Este, să spunem, un program ceva mai accesibil. În principal, dificultatea este mai degrabă din partea violonistului. Lucrările de Saint-Saens sunt lucrări care, în mod normal, se cântă cu orchestră, dar sunt două dintre lucrările reprezentative ale lui Saint-Saens. Sonata de Ravel, desigur, este una dintre lucrările foarte importante din repertoriul de cameră pentru duo vioară-pian.


Domnule Andrei Banciu, vă mulțumim foarte mult și așteptăm să vă ascultăm în recital la Sala Radio!

Vă mulțumesc și eu și ne bucurăm să fim la Sala Radio pe 12 octombrie.


Interviu realizat de Andreea Kiseleff