Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul 'George Enescu' 2019. Interviu cu soprana Miah Persson

Publicat: luni, 9 Septembrie 2019 , ora 12.45

Miah Persson, bine ați venit pentru prima data în România, la Festivalul Internațional George Enescu.

Nu am mai fost în România până acum și sunt foarte fericită să vin să cânt în opera "Don Giovanni" de Wolfgang Amadeus Mozart. Cred că este una dintre cele mai frumoase lucrări mozartiene. Așa că va fi ceva special să o interpretez în cadrul Festivalului Internațional "George Enescu".


Faceți parte dintre cântăreții care ați evoluat pe marile scene ale lumii în toate genurile vocale - operă, lied, muzică sacră și vocal-simfonică. Aveți o formulă secretă pentru a interpreta un asemenea repertoriu vast și variat?

Secretul este că iubesc orice fel de muzică și spre norocul meu, vocea mea îmi permite să abordez toate aceste genuri atât de diferite. Am vocea necesară care s-a potrivit și pentru lied și pentru muzica sacră. Da, am fost norocoasă. Desigur, însă, că pasiunea mea a fost și rămâne opera. La acest gen liric, pe lângă scriitura vocală, îmi place teribil de mult acțiunea, îmi face plăcere să fac parte din ea. Așadar, opera este prima mea iubire. Dar, pe lângă valențele vocale, pentru a avea succes, este nevoie și de mult studiu, de multă muncă din greu. Trebuie și știi cum să îți antrenezi vocea, cum să abordezi fiecare stil.


În cariera dvs, un loc aparte îl ocupă repertoriul mozartian.

Da, este adevărat. Da fapt, pe Mozart îl consider Zeul meu. Ceea ce este uimitor la acest compozitor, este faptul că a știut cum să pună în evidență vocile, cum să descrie personajele, cum să întrebuințeze textul. De asemenea, a știut cum să exprime diversele stări emoționale - iubirea, suferința, fericirea. Acestea toate îl fac să fie așa un geniu!


De fapt, cât de important este Wolfgang Amadeus Mozart pentru voce, pentru cariera unui cântăreț?

Este atât de diferit pentru fiecare! Unii spun că întotdeauna trebuie să începi să cânți cu Mozart. Nu sunt chiar așa de sigură despre acest lucru. Nu toată lumea are vocea potrivită pentru scriitura mozartiană, așa cum nu toată lumea poate cânta Wagner. Cred că Mozart a compus bine pentru voce, dar dacă nu ai o voce pentru stilul său, mai bine faci altceva sau încerci mai târziu, după câțiva ani de studiu. Așa că sunt de părere că, nu toată lumea trebuie să cânte Mozart.


Dintre toate rolurile mozartiene abordate, care v-a plăcut mai mult?

Din creația mozartiană primul rol interpretat a fost Susanna din Nunta lui Figaro, dar la care s-au adăugat și celelalte roluri feminine din această operă. Ele dețin un loc special și puternic în inima mea. Apoi, cu cât m-am maturizat și altele au devenit atractive.


Miah Persson, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu, în concertul din 22 septembrie, din opera "Don Giovanni", interpretați rolul Donna Elvira. Cum vi se pare acest personaj?

Din punct de vedere al poveștii - Donna Elvira este un personaj interesant și puternic. Unii ar spune că este tot timpul supărată și că îl urmărește pe Don Giovanni peste tot. Eu o consider o doamnă, o Donna - care este foarte îndrăgostită și nu înțelege de ce Don Giovanni a părăsit-o. Este preocupată de a găsi răspunsuri la toate întrebările legate de iubire, iar atunci când realizează că nu mai este nimic de făcut, se retrage pentru a-și găsi pacea. Din punct de vedere vocal, pentru mine este ca un amestec bine realizat între stilul baroc și cel clasic. Ariile Donnei Elvira sunt puternice, strălucitoare, uneori cu secvențe asemănătoare stilului baroc. Sunt cu adevărat frumoase.


Miah Persson, pentru interpretarea operei Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart, colaborați cu alți soliști și cu Orchestra de cameră din Basel dirijată de Giovanni Antonini. Ce părere aveți despre acești artiști?

Cunosc spectacolul realizat în regia semnată de Erwin Schrott. În rest, sunt nerăbdătoare să colaborez cu alți artiști cu care nu am mai avut ocazia să cânt. Întotdeauna în carieră este interesant și plăcut să ai parte de noi repere, noi impulsuri, de o orchestra nouă și de un dirijor nou.


Ați întâlnit artiști români în cariera dumneavoastră?

Da, mai demult am colaborat la Munchen cu soprana Laura Tătulescu, tot în opere mozartiene, precum Cosi fan tutte și Nunta lui Figaro. Este o cântăreață și o colegă minunată.


Ce pregătiți pentru viitor?

După acest concert, voi mai călători în Europa, ca de pildă la Roma, unde voi interpreta pentru prima dată Elettra, din opera Idomeneo, re di Creta, tot de Wolfgang Amadeus Mozart. Apoi, urmează și alte roluri noi pe care abia aștept să le prezint.


Interviu realizat de Galescu Octavia