Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul George Enescu 2019. Interviu cu Daumants Liepiņč

Publicat: vineri, 6 Septembrie 2019 , ora 11.23

Vă întoarceți la București ca invitat al festivalului George Enescu. Anul trecut v-ați numărat printre câștigătorii concursului George Enescu. În primul rând, aș dori să vă întreb ce a însemnat această experiență pentru dumneavoastră?

În primul rând experiența de a cânta unui public atât de minunat, cum este publicul român, pentru că am avut parte de un public pretențios care înțelege ceea ce ascultă, așa cum am văzut în competiție.


Ce a însemnat această experiență pentru dumneavoastră?

Competitorii experimentează diferite tipuri de emoții în concert, pentru că, în general, competițiile sunt cele mai provocatoare. Ești judecat de toată lumea, deopotrivă de organizatori, juriu și public. Sunt comparați fără excepție toți artiștii. De asemenea, atmosfera este foarte diferită, mult mai provocatoare decît într-un concert normal. Pot să spun însă că tot ce am experimentat în concursul Enescu a fost foarte pozitiv și foarte deschis atât din partea organizatorilor cât și din partea publicului... a fost o experiență extraordinară.


Ce știți despre Festivalul Enescu?

Știu că este cel mai mare festival din România, mi-am făcut recent trei prieteni din țara dumneavoastră, care vorbesc la superlativ despre festivalul Enescu. Ma bucur să văd că sunt mulți artiști renumiți și sunt fericit sa fac parte dintre aceștia.


În ultimii ani ați câștigat o serie de premii la diferite competiții. Este o perioadă de concursuri?

Pot spune ca da, este o perioadă de competiții pentru mine. Acum cred că o să mă liniștesc un pic după ce am câștigat premiul al II - lea la Festivalul Enescu, pentru că aceasta include foarte multe angajamente și înregistrări pentru un disc compact. Deci va fi foarte multă muncă și probabil nu voi mai avea timp, o perioadă, să particip la alte competiții.


Câștigarea unui premiu în Concursul Internațional George Enescu presupunea și un angajament în cadrul festivalului? Cum ați primit invitația organizatorilor?

Ei m-au contactat, nu știu cum merg treburile dar organizatorii festivalului m-au contactat. Domnul Mihai Constantinescu, el este organizatorul și el m-a invitat personal la festival. Sigur că a ascultat cum am cântat în competiție, a studiat reacția publicului și... nu știi niciodată ce impresie ai lăsat organizatorilor concursului sau festivalului.... eu ma bucur să fac parte din el.


La Sala Radio veți cânta muzică din secolul XXI, o lucrare a compozitorului român Laurențiu Ganea. Ce ne puteți spune despre această lucrare? Ați reușit să vorbiți cu compozitorul despre această lucrare?

Această lucrare are un nume foarte interesant, "Oglindă și Teodicee", abia m-am uitat peste partitură, în acest moment nu știu exact cum sună muzica . Voi merge la Bucuresti și voi repeta împreuna cu ansamblul Linea din Franța. Pare a fi lucrare cu mult înțeles - sens, asa ca abia aștept să o interpretez.


Ați reușit să vorbiți cu compozitorul despre această lucrare?

Da, am avut un scurt contact cu compozitorul, când a trimis partitura, dar sunt sigur că în timpul repetițiilor vom avea mult mai multe întâlniri cu compozitorul.


Cum vedeți muzica contemporană?

Câteodată poate fi provocator, dar nu am dubii că această muzică va ajunge la audiență pentru că am văzut că e o muzică de mare calitate, cu câteva idei în spatele ei. De asemenea, implicarea muzicienilor în interpretare joacă un rol principal în perceperea de către public a mesajului muzical. Sper într-o foarte bună cooperare cu ansamblul Linea. Va fi provocator dar nu am nicio îndoială că această muzică va funcționa și va fi pe placul tuturor.


Cum credeți că este primită, de către public, muzica secolului XXI?

Pentru mine, această muzică contemporană, e întotdeauna o muzică eliberatoare, pentru că nu există tradiții în ea. Câteodată avem, ca ascultători de muzica clasică, o anumită percepție vis-a-vis de cum ar trebui să sune o anumită muzică. De exemplu la Beethoven sau la compozitorii clasici vienezi, la cei din perioada romantică sau impresionistă, sunt stabilite niște reguli, de cum ar trebui interpretată muzica. Sigur, este o anumita libertate și aici dar este cu atât mai eliberator sentimentul pentru muzica secolului XXI unde nu sunt astfel de limite, și simți o libertate completă a interpretării muzicii. Nu trebuie să-ți fie frică de tine însuți în ceea ce privește muzica secolului XXI, pentru că poți vorbi cu dirijorul, cu compozitorul, și poți să afli chiar de la el care au fost intențiile lui, este foarte emoționant, este ca și cum ai crea în muzică.


La Sala Radio veți colabora cu Ansamblul Linea și dirijorul Jean Philippe Wurtz. Cunoașteți acest ansamblu?

Nu am mai cântat cu ei înainte. M-am uitat pe internet și am aflat că este unul dintre cele mai renumite ansambluri specializate în interpretarea muzicii secolului XXI. O să repetăm împreună, ne vom întâlnii cu toții, cu dirijorul... mă bucură această volaborare pentru că ei au o imagine foarte, foarte bună...


Ce așteptări aveți de la această colaborare?

Aștept o comunicare deschisă. Sunt muzicieni foarte sensibili și deci putem crea muzica împreuna și să facem muzica să traiasca, cred ca este vîrful pe care poți să-l atingi în muzica de cameră, acela ca muzicienii să simtă împreună ca un singur organism, lucrând împreună pentru a face muzica să trăiască, să fie vie.

Interviu realizat de Jeanine Costache