Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Festivalul 'George Enescu' 2019 - Interviu cu Lera Auerbach

Publicat: marți, 3 Septembrie 2019 , ora 15.37

Compozitoare, dirijoare și pianistă Lera Auerbach este una dintre cele mai căutate și captivante voci creative de la ora actuală. Stilul inteligent și emoțional al lui Auerbach a conectat-o la publicul din toată lumea. A fost prezentă pe cele mai apreciate scene ale lumii, dintre care amintim New York Lincoln Center, Kennedy Center din Washington DC, Teatrul Stanislavski din Moscova, Teatrele de Stat din Hamburg și Dresda și Musikverein Viena. Creația sa cuprinde peste 100 de lucrări aparținând tuturor genurilor muzicale și este promovată de cei mai distinși artiști ai epocii de pe toate meridianele. Lera Auerbach își va prezenta trei dintre lucrările sale la Sala Radio, în 5 septembrie 2019, într-un concert din seria Muzica Secolului XXI.


Lera Auerbach în 5 septembrie sunteți așteptată la București, în cadrul Festivalului Internațional George Enescu.

În festival voi fi în calitate de dirijoare și în același timp îmi voi prezenta câteva compoziții. Soliști, vor fi membri ai trioului Boulanger care vor evolua în primele două piese: Serenadă pentru o mare melancolică și Zweifacher Traum - Vis dublu pentru pian, vioară și orchestră de coarde. Pentru a veni în festival am fost contactată de Trioul Boulanger și am căutat, împreună cu organizatorii o dată pentru a putea fi prezentă... și... iată am găsit...


Ce știți despre Festivalul Enescu?

Am auzit de acest festival și vă spun sincer că am fost foarte interesată, pentru că nu am mai fost până acum în România,deci sunt entuziasmată.


Cum vedeți introducerea unei secțiuni de muzică contemporană în Festivalul George Enescu?

Din punctul meu de vedere este minunat să îmi pot prezenta muzica mea atât în concerte cât și într-o conferință la care vor fi prezenți compozitori, dirijori muzicieni... acest lucru este fascinant...


Cum credeți că este primită muzica secolului XXI de către public?

Cred că puplicul trebuie să fie la curent cu această muzică și de ce nu să devină un participant permanent, să descopere noua artă, nu numai compoziții muzicale, dar și alte forme de exprimare, precum: poezie, teatru, pictură, sculptură, arte vizuale. Toate acestea pot fi un experiment incitant pentru că publicul poate fi participant activ la actul de creație. Poate că acum 20, 30 de ani publicul nu era atât de receptiv. De la o generație la alta, însă, a crescut interesul pentru muzica scrisă în zilele noastre, publicul este constant la concertele cu muzică contemporană, ceea ce mie îmi dă speranță pentru viitor...


Propuneți publicului un program interesant cu câteva compoziții proprii. Sunteți un muzician de renume mondial. Când v-ați descoperit pasiunea pentru compoziție.

Am început să compun când aveam 4 ani și acest lucru a devenit o necesitate pentru mine... este o parte din mine... este lucrul cel mai firesc pe care pot să-l fac.


Vă rog să ne vorbiți despre lucrările pe care le veți prezenta publicului prezent la Sala Radio.

Cele trei piese sunt total diferite, sunt contrastante. Serenada pentru o mare melancolică este pentru trio cu pian și 23 de intrumente cu corzi, spun asta pentru că fiecare instrument din orchestră are o linie muzicală individuală. Imaginea avută inițial în minte a fost o pânză poate inspirată de lucrările vechi japoneze, cu câteva figuri în față, și apoi dacă te uiți de departe este doar o pată de culoare, dar pe măsură ce te apropii, vezi o lucrare foarte detaliată pictată în pensulă. Acest lucru se întâmplă în orchestră, este o scriitură polifonică detaliată dar într-un mod foarte delicat. În prim planul acestei scriituri se află trioul alcătuit din pian, vioară și violoncel cu o scriitură și un caracter distincte. Am compus această lucrare când eram rezident în Japonia pentru violonistul Gidon Kremer și ansamblul Kanazawa.

Următoare piesă din program se numește, Zweifacher Traum - Vis dublu, este o fantezie pentru că este creată având la bază două lucrări de Mozart: Concertul pentru harpă, flaut și orchestră și Andante pentru flaut și orchestră, dar în piesa mea ce se întâmplă este că sunt doi compozitori - două lucrări și doi soliști în lucrarea mea: vioară și pian; ei merg în direcții complet diferite. Este efectiv o privire din secolul XXI a acestor două piese de Mozart care sunt amestecate complet într-una singură, pentru că Mozart le-a scris în același an, și amândouă sunt piese tinerești, luminoase, pline de viață, în contrast cu Mozart care trecea în acel moment prin vremuri foarte tragice, anul teribil în care el se afla la Paris…. Și este incredibil că el a scris aceste piese glorioase. Sunt piese pline de contrast și dualitate. Aceasta este partea I. În doua parte voi prezenta prima mea simfonie, Chimera care are 7 mișcări interconectate și care este cu toată orchestra.


Este important pentru un compozitor să-și conducă propriile compoziții, să-și comunice propriile intenții?

Este foarte important pentru compozitor să fie capabil să poată să-și dirijeje propriile opere, chiar dacă este de altă meserie. De exemplu pianist, dacă esti pianist concertist și compozitor sunt două profesii într-una; cred că e bine, în general vorbind ca dirijorii să poată fi capabili să compună, pentru că îi face dirijori mai buni, și pentru compozitori să fie capabili să dirijeze, deoarece îi face mai buni compozitori. În cazul meu este vorba despre două profesii diferite: eu dirijez repertorii stardant, este o viață paralelă cu compoziția. Dar le găsesc pe ambele de foarte ajutor.


Veți colabora cu Orchestra Filarmonicii "Transilvania" și cu Boulanger Trio. Ce știi despre acești muzicieni?

Fiind la prima mea vizită în România este, așadar, prima mea colaborare cu Filarmonica Transilvania și sunt foarte curioasă să-i cunosc pe acești muzicieni. Cu Trio Boulanger am mai colaborat, deci pot să spun că am o legătură strânsă cu acest trio, ei sunt familiarizați cu muzica mea.


Ce aștepți de la această colaborare?

Să facem muzică, să facem ceva magic... Îmi doresc să creez o puternică legătură, cu publicul, ceva memorabil, ceva excitant pentru că programul este foarte variat, aduce culoare, emoție. Muzica este punte către comunicare, o limbă universală de comunicare și sper din tot sufletul ca acest concert să fie memorabil atât pentru artiști cât și pentru public.


Călătoriți
în toată lumea. Veți veni la București. Lera Auerbach aș dori să vă întreb ce vă inspiră atunci când călătoriți.

Să văd locuri noi pentru prima oară, să descopăr lucruri inedite. Călătoria este o experiență care te îmbogățește, de asemenea poate fi și o experiență extenuantă. Deci este o combinație între cele două. De obicei încerc să fac un tur, să explorez locurile înconjurătoare din orașul în care cânt. Așadar următoarele două zile după ultimul meu concert voi încerca sa văd locurile din apropiere, voi încerca să intru un pic în cultura acestor locuri și să văd cum aceste lucruri mă inspiră.

Interviu realizat de Jeanine Costache