Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Renato Zanella - Invitatul săptămânii la Perpetuum Mobile
Invitatul săptămânii la Perpetuum Mobile din 14 noiembrie a fost coregraful Renato Zanella alături de jurnalista Eveline Păuna, în dialog cu Gabriel Marica.
În studioul Radio România Muzical se află coregraful Renato Zanella. Bună seara, bine ați venit!
Bună seara!
Și alături de mine și de el, Eveline Păuna - jurnalist și coordonator al Proiectului Atelierelor Excelsior Dans. O să încep cu tine, Eveline!
Bună seara! Bine v-am găsit!
Aș vrea să ne spui pentru ascultătorii noștri, de unde această idee a atelierelor și cui se adresează?
Atelierele Excelsior Dans sunt un proiect al Teatrului Excelsior. Trebuie să mulțumesc pentru reușita lor directorului Adrian Găzdaru și, de asemenea, directorului adjunct Maria Rotaru. Ne-am gândit încă de la început - suntem la a doua ediție anul acesta - să oferim o șansă tinerilor dansatori de a se întâlni cu nume consacrate din dansul internațional. Avem onoarea să-l avem pentru al doilea an consecutiv pe maestrul Renato Zanella, cel care, în premieră pentru România, oferă o astfel de șansă copiilor și tinerilor. Este, de fapt, o premieră națională. Până acum, nici o altă personalitate a dansului de rangul domniei sale nu a oferit tinerilor care nu fac parte dintr-o companie profesionistă o astfel de șansă.
Renato Zanella a fost directorul baletului Operei de Stat din Viena, al baletului național al Greciei, dar a colaborat un sezon și cu baletul Operei Naționale din București. Cum a fost colaborarea cu Opera din București?
A fost frumos, a fost foarte creativ pentru mine. Am găsit acolo o familie foarte frumoasă.
Vă veți întoarce?
Cred că munca mea nu s-a sfârșit aici, deci nu se știe niciodată.
Renato Zanella a fost dansator, dar acum este un coregraf cu un palmares impresionant - spectacole de succes în toată lumea. Vă rog să ne spuneți ce este mai dificil - postura de dansator sau cea de coregraf?
A fi coregraf este cu adevărat mai complicat.
De ce?
Pentru că trebuie să găsești dansatorul potrivit, să-ți poți impune ideea asupra mișcărilor lui. Este mai dificil pentru că nu depinde doar de tine, ci depinde și de dansator.
Ce preferați - baletul clasic sau dansul modern?
Îmi place dansul clasic atunci când este interpretat la nivel înalt, la un nivel calitativ foarte bun, dar îmbrățișez și ideea dansului modern și o susțin pentru că este gândul de a merge mai departe în dans, este viitorul în dans.
Aveți vreun compozitor preferat? Vreo lucrare muzicală care vă inspiră?
Este o întrebare dificilă, dar de fiecare dată preferatul meu este cel pentru care lucrez, cel pe a cărui muzică coregrafiez în prezent. Acum, la Seul, în Coreea, am făcut Șostakovici. Ultimele lucrări de aici au fost cele ale lui Strawinski, ale lui Beethoven. Apoi, Romeo și Julieta pe care l-am creat la București... deci, o paletă foarte largă. Iubesc cu adevărat muzica.
A sosit și momentul în care vom vorbi despre evenimentul din 18 noiembrie. Știu că până atunci se desfășoară niște ateliere. Care sunt impresiile, până acum, apropo de întâlnirea cu tinerii?
Mi se pare extraordinară întâlnirea dintre noi. Îmi place foarte mult modul în care mă privesc și cum încearcă să absoarbă tot ce le spun. Sunt aproape șocat de nivelul tehnic pe care-l au unii dintre ei. Deși sunt foarte tineri, este impresionant nivelul la care au reușit să studieze până acum. Deci, aveți școli bune aici, în România!
Duminică, 18 noiembrie, ora 19.00, la Sala "Ion Lucian" a Teatrului Excelsior din București se va desfășura "Invitație la dans" - un spectacol-experiment propus de Renato Zanella. În prima parte, un interviu pe care-l vei realizat tu, Eveline, și în partea a doua, veți explica viziunea dumneavoastră coregrafică pe înțelesul tuturor.
Cred că este o idee interesantă pentru că niciodată nu se știe dincolo de cortină ceea ce se întâmplă în spate în universul dansului - cum ne antrenăm, cum stăm la bară, cum lucrăm părțile de mijloc, de solo, de ce nu?, așa că va fi interesant să vedem fragmente din ceea ce înseamnă munca din spatele unei cariere. Îmi doresc să am timp să pot cât mai bine să șlefuiesc talentul tuturor și să îl arăt pe fiecare dansator în parte, dar timpul ne presează, trebuie să recunosc. Arta dansului este foarte veche, nu avem instrumente. Corpul este instrumentul nostru și este o legătură permanentă între dansatori, e tot ce avem pentru a duce dansul mai departe.
Și așa ajungem la partea a treia a spectacolului-experiment de duminică, în care veți prezenta un spectacol, nu-i așa?, cu cei care au participat la aceste ateliere.
Da, lucrăm cu dansatori. Încerc să montez cu ei parte din ceea ce am montat cu dansatorii profesioniști, cu dansatorii din companiile celebre. Încerc să le traduc limbajul dansului și dansul despre asta este de fapt, despre a da mai departe. Lucrăm cu tineri dansatori, cu elevi. Subliniem această idee - nu este o companie profesionistă, este vorba de tineri care doresc să ajungă într-o bună zi să fie profesioniști. Nu vom avea costume sau machiaj; este, practic, o repetiție deschisă publicului, tocmai pentru a arăta care sunt legăturile dintre generații și ceea ce se întâmplă în spate atunci când vorbim de studiu. Sunt întotdeauna foarte emoționat și nervos la gândul întâlnirii cu tinerii dansatori pentru că ceva din ce le-aș putea spune eu ar putea crea anumite așteptări sau anumite tensiuni. Deci, de fiecare dată am foarte mare grijă la ceea ce transmit dansatorilor, dar cred că vor fi cu adevărat niște momente frumoase duminică.
Nu pot să nu vă pun această întrebare! Ce urmează după "Invitația la dans"? Ce proiecte aveți?
În Austria, acum, am un centru coregrafic; mă adresez coregrafilor. Este ceva ce nu s-a mai făcut până acum la acest nivel. M-am întors din Seul. O să plec în Albania, o să montez acolo. Deci, pe lângă cariera mea de liber-profesionist în a coregrafia și în a face spectacole frumoase în întreaga lume, vreau să mă dedic și părții acesteia - un centru coregrafic în Austria. Am întâlnit foarte multe talente în toată lumea și cred că nu au posibilitățile financiare, posibilitățile economice de a-și împlini visul, așa că încerc să lucrez în acest sens, să le ofer o șansă tuturor.
Știu că trebuie să ajungeți la spectacolul cu "Spărgătorul de nuci" de la Opera Națională București, așa că nu vă țin foarte mult, deși aș fi vrut să mai discutăm. Eveline, o invitație pentru duminică, pentru ascultătorii Radio România Muzical!
Mulțumesc pentru invitația de a fi astăzi alături de dumneavoastră în emisiune, iar pe voi, toți, vă așteptăm duminică, de la ora 19.00 la Teatrul Excelsior pentru o seară de neuitat, o seară unică, alături de inegalabilul și minunatul Renato Zanella.