Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. La Matinal - o discuție despre arta corală și despre o dublă aniversare cu dirijorul și profesorul Gabriel Popescu - invitat în studioul RRM de Liviu Pețu
Mâine seară de la ora 19.00 are loc la Ateneul Român un concert special susținut de Corala studențească Musica Selecta și de dirijorul Gabriel Popescu. Spun special, pentru că acest eveniment subliniază două momente importante din viața formației și dirijorului deopotrivă - 25 de ani de existență a coralei Musica Selecta și 45 de ani de activitate artistică a dirijorului Gabriel Popescu. Cu această ocazie l-am invitat la Matinal pe profesorul meu de ansamblu coral și dirijat din cadrul Universității Naționale de Muzică București, Gabriel Popescu, alături de care am avut pentru o perioadă același drum în viața corală, un drum extrem de plăcut, înălțător și plin de satisfacții.
Bună dimineața, maestre!
Bună dimineața, Liviu!
În primul rând, ce reprezintă acest concert aniversar de mâine seară de la Ateneul Român?
Este un moment emoționant, este un moment de oarecare bilanț, este un moment aniversar care marchează pentru mine o etapă importantă a activității mele în plan coral. Vorbind de activitatea mea, aș vrea de la bun început să spun că ea s-a desfășurat pe două planuri principale: planul profesoral, planul didactic - am pornit de la Liceul de muzică și din 1990 sunt profesor la Conservatorul din București unde predau Dirijatul coral și Cântul coral - iar pe plan artistic, activitatea mea, așa cum ai spus și tu, a început acum 45 de ani, când maestrul nostru Petre Crăciun la vremea respectivă ne-a trimis, ne-a aruncat în viața reală și am mers la corurile de facultăți, de universități din București.
Maestrul Petre Crăciun, unul dintre mentorii dumneavoastră, nu?
Da. O voi spune întotdeauna - omul care mi-a ghidat activitatea pe plan artistic, dirijoral, dar și pe plan didactic, profesoral. Din 1990 până în 2000, am fost asistentul și apoi lector alături de dânsul și am furat, efectiv, din tainele meseriei de dirijor.
Au fost și alți mentori alături de maestrul Petre Crăciun?
Da. Îl revendic cu mare bucurie și cu umilință pe maestrul Dragoș Alexandrescu - un mare profesor, un mare artist, un mare compozitor, diacon în biserica unde primul meu cor din București, Corul Sf. Gheorghe, și-a început activitatea la liturghia duminicală - Biserica Sf. Gheorghe Vechi. De altfel, Corala academică Musica Selecta s-a numit inițial Sf. Gheorghe, după numele bisericii. În 1997, odată cu proiectul Saragosa, am schimbat numele și de atunci ne numim corala studențească, dar și academică... poate că e mai propriu, pentru că academic se referă și la faptul că este alcătuită din studenți - și vreau să spun că evenimentul de miercuri va fi dat de un cor eminamente studențesc - dar și ca număr de coriști, un număr de aproximativ 50 de coriști, ceea ce înseamnă că mergem către un cor academic.
Continuăm imediat istoria Coralei studențești Musica Selecta, dar înainte aș vrea să ne amintim - noi facem și o scurtă pauză în cadrul interviului, mai ascultăm muzică - de o altă corală pe care ați dirijat-o, Incantații, și de o piesă a maestrului Alexandru Pașcanu, Scumpă țară, România! - o lucrare în ton și cu acest an centenar.
(...)
Sper, o surpriză plăcută în această dimineață!
Asta voiam să spun și eu, Liviu, că mi-ai făcut o surpriză extraordinară. Mi-amintesc cu mare bucurie de primul cor pe care l-am fondat în cariera mea dirijorală. Am dirijat sute de coruri, dar am fondat doar trei, și primul dintre ele este la Buzău, ca tânăr profesor la Liceul de muzică, Corala feminină Incantații. Am amintiri minunate din această perioadă și lucrarea Scumpă țară, Românie! de maestrul Pașcanu era foarte interesantă pentru că puteam, în repertoriul impus la vremea respectivă, să prezint un cântec patriotic dar care n-avea nimic tezist în el, era un sentiment absolut frumos, simplu, și sincer de dragoste de țară. De asta și piesa a rămas în repertoriul corului atâta timp cât am mai stat eu în Buzău, pentru că în 1990 am venit în București, am dat concurs pentru postul de asistent la Universitatea Națională de Muzică.
Revenind la istoria coralei studențești Musica Selecta... cum a început?
E foarte interesant și se leagă lucrurile, pentru că, venind în București, am luat cunoștință cu un repertoriu absolut necunoscut generației mele de muzicieni, de dirijori, de compozitori - repertoriul religios. O asemenea lume mirifică mi s-a deschis, încât am fost prima dată copleșit, apoi am început să muncesc și să încerc să pătrund tainele acestui stil, acestui gen, acestui mod de a cânta și acestei abordări ideatice a muzicii. Alături de mine în acest demers a fost, printr-o întâlnire providențială, printr-o întâmplare frumoasă, maestrul Dragoș Alexandrescu. Maestrul Dragoș Alexandrescu fusese profesorul meu de Teorie în Conservator în studenția mea, dar relația fusese absolut de student-profesor. Iată că în 1992 spre 1993, maestrul Dragoș Alexandrescu a venit la mine și mi-a spus "Gabriel, eu vreau să fac un cor de muzică religioasă cu tine și să mergem să cântăm în Biserica Sf. Gheorghe Vechi, unde eu slujesc ca diacon."
Și așa a apărut Corala Sf. Gheorghe.
Și așa a apărut Corala Sf. Gheorghe și o colaborare minunată. La fiecare repetiție, maestrul stătea la pian...
Așa este. Am participat și eu.
...iar liturghia duminicală era o întreagă simfonie de intervenții în rugăciune, dar de o calitate muzicală, intonațională, ritmică și de culori deosebite pentru că și preoții aveau glasuri foarte frumoase, noi cântam din cafas și maestrul conducea toată această ceremonie. Au fost ani de mare satisfacție artistică și sufletească.
De pe cd-ul pe care mi l-ați dăruit ieri, cu corul Musica Selecta, dirijor, bineînțeles, Gabriel Popescu, cu Cântările sfintei liturghii de Dragoș Alexandrescu, am selectat un moment - Tatăl Nostru...
(...)
Tatăl Nostru de Dragoș Alexandrescu - un extras de pe cd-ul Cântările sfintei liturghii, un cd realizat în 2016. Aveți o poveste legată de cd-ul acesta?
Da, ar fi o poveste aparte. În primul rând vreau să spun că înregistrarea acestui cd a fost prinosul, a fost omagiul pe care l-am adus eu mentorului și prietenului și marelui profesor și compozitor Dragoș Alexandrescu. De fapt, Corul Sf. Gheorghe a cântat în primă audiție în 2005 versiunea finală a Cântărilor sfintei liturghii la Conservator, pe scena Sălii "George Enescu". Am continuat înregistrarea cd-ului cu mai multe generații de studenți, mărturisesc, din motive materiale în primul rând nu a putut fi produs, dar am reușit în 2016, cu ajutorul unui sponsor generos și un bun prieten de-al meu să realizăm varianta finală, care este în momentul acesta în circulație. Colaborarea cu maestrul Dragoș Alexandrescu a continuat până când dânsul a plecat dintre noi. Activitatea mea generală de dirijor a continuat prin noi proiecte, prin concerte, prin participarea la festivaluri naționale și internaționale. Și unul dintre cele mai interesante, zic eu că a fost susținerea muzicală a spectacolului de teatru Saragosa - 66 de zile, la Teatrul Odeon, sub regia lui Alexandru Dabija, proiect la care ai participat și tu.
Sigur, cu mare plăcere, și trebuie să spunem pentru că uitasem acest amănunt, că în 1999 Saragosa - 66 de zile în regia lui Alexandru Dabija a luat Marele Premiu al Festivalului Internațional de Teatru de la Berlin, iar în anul 2000 am participat cu acest spectacol la Expoziția Universală de la Hanovra. Niște momente emoționante și frumoase. Sunt și alte realizări ale Corului Musica Selecta, dar pentru că timpul trece, zboară foarte repede, mi-am notat de dimineață și am vrut să nu uit să vă adresez această întrebare... cum este să-ți vezi studenții realizați muzical, în centre din Europa sau de la noi din țară, punând în continuare umărul la această Cenușăreasă numită Cultura din care face parte și muzica, fie ea corală sau nu?
Activitatea de profesor are greutățile ei, dar are și marile ei satisfacții. Aș putea spune, fără falsă modestie, că dintotdeauna am avut o relație frumoasă, armonioasă cu studenții mei. M-am bucurat de realizările lor, am participat la ele cât mi-a stat în putință și și ei mi-au întors recunoștința lor, care s-a manifestat foarte frumos prin momente emoționante atunci când ne reîntâlneam. Am avut satisfacția că de fiecare dată am făcut muzică cu bucurie, cu plăcerea de a cânta împreună cu studenții mei. Am avut și realizări din punctul acesta de vedere. O altă fațetă a satisfacției de care vorbeam, o reprezintă faptul că toți studenții mei sunt pregătiți, au fost și vor fi pregătiți să meargă în lumea corală și să realizeze lucruri frumoase. Nu vorbesc de sutele de realizări ale lor în domeniul amator și în domeniul semi-profesional, ci am satisfacția că în momentul de față, la aproape toate corurile profesioniste de performanță din București se află studenți ai clasei mele de dirijat. Aș putea să încep cu Aurel Muraru de la Teatrul Național de Operetă, continui cu Daniel Jinga de la Operă, pot continua cu Eduard Dinu care are Corala Ascendis și a predat Corala Regală actualului meu student, Andrei Stănculescu. Stelian Ionașcu de la Corul Patriarhiei a fost studentul și elevul meu... Răzvan Rădos, care este secund la Corul de Copii Radio a fost tot studentul meu. Așa cum și tu ai fost tot studentul meu și sunt mândru de voi și asta este satisfacția vieții mele de profesor.
O ultimă întrebare. Cu ce gânduri priviți spre viitor?
Păi, încă mai am gânduri de viitor; asta din capul locului. Am o generație de studenți foarte frumoasă cu care voi da concertul acesta de mâine la care vă invit pe toți.
Mâine seară de la ora 19.00, la Ateneul Român - Musica Selecta și dirijorul Gabriel Popescu...
... și am satisfacția că am reușit împreună cu ei să mergem către esența interpretării artistice, către o tehnică de gestică și gesticulație dirijorală care să îi pregătească pentru a deveni dirijori acolo unde-i va trimite viața și cariera. Asta e bucuria și preocuparea mea permanentă în momentul de față.
Așadar, mâine seară, Ateneul Român, ora 19.00, Musica Selecta și Gabriel Popescu - un program foarte variat și interesant; muzică românească, apoi Monteverdi, Mozart, Handel...
Dacă mai avem o secundă, aș vrea să spun că programul concertului nu este întâmplător ales, ci am ales lucrările reprezentative ale întregii mele cariere, care au punctat lucrul cu studenții, pe care studenții au făcut și școală, dar și școală de interpretare.
Radio România Muzical va înregistra acest concert și îl va difuza ulterior.