Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Constantin Adrian Grigore, dirijorul Concertului Regal caritabil - în studioul Radio România Muzical

Publicat: miercuri, 24 Octombrie 2018 , ora 14.45

Dirijorul Constantin Adrian Grigore a venit marți, 23 octombrie 2018, în studioul Radio România Muzical pentru un dialog purtat în Perpetuum mobile cu Lucian Haralambie despre Concertul Regal Caritabil de anul acesta. Evenimentul va avea loc joi, 25 octombrie, la Sala Mare a Ateneului Român iar invitații Cameratei Regale vor fi doi tineri muzicieni - violonista Anna Țifu și pianistul Mihai Diaconescu.

Șeful de orchestră Constantin Adrian Grigore - Invitatul Săptămânii - ne va oferi informații despre Concertul Regal caritabil de joi, 25 octombrie, de la Ateneul Român. Bun găsit!

Bine v-am regăsit!


Așadar, Costin, vei dirija concertul de joi al Cameratei Regale și știu că ai venit chiar de la repetiție. Cum decurg pregătirile?

Da, chiar de la repetiții vin acum. Deja programul începe să se contureze și cred că joi va fi un concert care va încânta publicul. E clar că muzicienilor le place, mie personal îmi place atât programul, cât și contextul acestui eveniment la care participăm cu bucurie. Mulțumesc pe această cale Fundației Principesa Margareta a României care ne-a invitat atât pe mine, cât și orchestra Camerata Regală să luăm parte la această a XI-a ediție a acestui concert-eveniment și care, cu siguranță, va avea ecouri și are ecouri an de an în rândul tinerilor bursieri.


Ai început să vorbești despre muzicienii care vor evolua joi seară de la ora 19.00 pe scena Ateneului Român. Soliști sunt violonista Anna Țifu și pianistul Mihai Diaconescu. Ce vor interpreta ei alături de Camerata Regală? Și, atât cât ai lucrat cu ei în aceste zile, ce ne poți spune despre dialogul cu ei?

În primul rând, e o bucurie să-i avem alături de noi, alături de Camerata Regală. Pianistul Mihai Diaconescu este un pianist deja cu o carieră internațională, trăiește la Helsinki, iar violonista Anna Țifu, sigur, poate nu mai are nevoie de nici o prezentare, este o prezență pe scenele de concert și din România și din lume, câștigătoare a Concursului Internațional Enescu din 2007. Programul a fost gândit de așa natură încât fiecare va interpreta o lucrare aleasă de ei, respectiv Concertul în Re major pentru pian și orchestră de Joseph Haydn și alături de acest concert pianistul Mihai Diaconescu va mai interpreta lucrarea lui Nicolae Kirculescu - Moment muzical, tocmai pentru a sărbători în felul nostru acest an special. Iar violonista Anna Țifu va interpreta Fantezia pe teme din opera Carmen de Pablo de Sarasate și Balada lui Ciprian Porumbescu. Chiar am avut acum o oră o discuție cu Anna Țifu - în jurul Ateneului, am stat puțin - și pentru ea e o bucurie să revină în țară. Îmi spunea, chiar dacă are concerte sau nu, ea vine în România în fiecare an, ceea ce mi s-a părut un lucru extraordinar. Îi place Bucureștiul foarte mult și...


Și sala Ateneului Român.

... și sala Ateneului Român și vine cu plăcere de fiecare dată în țara noastră.


Să vorbim și de restul programului. E clar că veți interpreta și Imnul Regal, dar ce alte lucrări ați pregătit pentru cei care vor fi prezenți la Ateneul Român?

Am pregătit pentru deschiderea concertului... deși concertul debutează cu un film, am înțeles, pe care fundația îl va prezenta, iar apoi vom interpreta sau vom marca, de fapt, pentru că este o lucrare pe care chiar așa am numit-o "In memoriam Regele Mihai al României" - Impromptu de Sibelius; este o lucrare pentru orchestră de coarde, o transcripție de fapt după un impromptu scris inițial pentru pian al lui Sibelius, adaptat pentru orchestră. Apoi - am spus ce vor interpreta pianistul Mihai Diaconescu și violonista Anna Țifu - și, în închiderea concertului, aducem publicului o lucrare poate nu foarte cântată în România, dar, cu siguranță, foarte interesantă, și anume Concertul românesc de Gyorgy Ligeti; o lucrare nu neapărat lungă, o lucrare în patru părți, dar cu un pronunțat caracter românesc. Este pentru prima oară când o dirijez, foarte mulți din colegii mei poate o cântă pentru prima oară, dar cu toții am fost plăcut surprinși, bucuroși de fapt de muzica pe care o întâlnim acolo.


Lucrare ce se leagă, așa cum spuneai, de Centenarul pe care-l sărbătorim anul acesta. Costin, acum o să te rog să vorbim despre activitatea ta. La începutul acestei luni ai fost în Polonia și ai susținut acolo două concerte. Cum te-a primit publicul din Polonia? Știu că ai interpretat și o lucrare de George Enescu. Cum au primit ei această lucrare?

Enescu cred că este foarte bine primit oriunde, asta fără nici un dubiu, și m-am bucurat că am putut s-o prezint în primul concert din cele două la Filarmonica din Rzeszów, un oraș lângă Cracovia, de aproximativ 3-4 sute de mii de locuitori. Am prezentat Rapsodia nr.1 de George Enescu, o lucrare interesantă, curioasă pentru membrii orchestrei. Am avut plăcerea să lucrez pentru prima oară cu această filarmonică, însă e o orchestră extrem de bine închegată, o orchestră completă și care, după prima repetiție - o prezentare a lui Enescu, o citire - a început fiecare să își lucreze momentele. Chiar am avut un episod foarte interesant înainte cu o zi de concert, pentru că începutul acela din rapsodie este, știți, la libera alegere, fiecare cum simte, numai că la prima repetiție ei nu simțeau nicicum. Și atunci am fost nevoit să dirijez, ceea ce nu-mi făcea o deosebită plăcere, în acele prime măsuri. Iar înainte cu o zi chiar a venit prim clarinetistul la mine și mi-a spus "Ați putea să ne lăsați singuri? Eu, cu colegul meu de la oboi"; zic "Sigur, asta este și ideea!" Au cântat minunat. Probabil că s-au documentat între timp. Și lucrarea în sine chiar a stârnit aplauze din partea publicului, care cu siguranță ascultau pentru prima oară această lucrare, cel puțin live. Alături de George Enescu în acest prim concert a mai fost Concertul pentru vioară și orchestră de Wieniawski, cu violonista Anna Gutowska, iar, în final, poemul simfonic de Mieczysław Karłowicz - "Eternal Songs", un poem foarte amplu și foarte încărcat.


E o lucrare pe care ai vrea să o aduci la noi?

Sigur că da, se poate face. Este o lucrare de factură romantică. Nu uităm că Carlovici a murit de foarte tânăr, a trăit doar treizeci și puțin de ani, într-o avalanșă în munții Tatra, în timp ce compunea, dar a lăsat dacă nu mă înșel opt poeme simfonice, dintre care acesta, Eternal Songs, este cel mai cunoscut și cel mai cântat în lume.


Rămânem la concertele din Polonia pentru că, la doar câteva zile distanță...

La o săptămână, am revenit pentru că acolo, la pupitrul Filarmonicii din Kielce, de data aceasta mai aproape de Varșovia, am revenit. Merg cu plăcere la această orchestră încă din 2009, iar de această dată l-am avut solist pe un violonist extraordinar și un prieten de-al meu, George Tudorache - concertmaestrul Filarmonicii Regale din Liege - alături de care am interpretat Saint-Saens, Introducere și Rondo Capriccioso. Am deschis concertul cu o uvertură de Mozart și am încheiat cu Suita nr. 2 de Manuel de Falla, Tricornul.


Am vorbit de concertele din Polonia, am vorbit și de concertul pe care-l vei susține joi alături de Camerata Regală. Vreau să te întreb ce pregătești în viitorul apropiat?

Urmează drumuri multe, ceea ce, pe cât de mult te obosesc...


Mai ales că sunt în țară...

... și drumul este cu mașina, dar bucuria este foarte mare și poate că acea oboseală nu se mai simte. Urmează săptămâna viitoare Filarmonica Moldova din Iași. Revin din nou cu mare bucurie într-un concert pe care maestrul Bujor Prelipcean, directorul Filarmonicii, mi l-a încredințat încă de acum doi ani aproape, un concert de concerte alături de soliști, de muzicieni din filarmonică. Este extraordinar! Cred că e singurul proiect din țară care se întâmplă cu regularitate și în care, într-adevăr, fiecare din orchestră cu care am cântat și cu care voi avea plăcerea să cânt este un solist în sine. Asta se va întâmpla săptămâna viitoare, apoi voi reveni la București pe 14 noiembrie la pupitrul Orchestrei de Cameră Radio, lucru care mă bucură de fiecare dată. De data aceasta vom prezenta un program Beethoven, respectiv Concertul pentru pian nr.3 în do minor, alături de un alt câștigător de Concurs Enescu, Josu de Solaun, și Simfonia nr.7 de Beethoven. Săptămâna următoare, pe 22, voi merge la Filarmonica din Sibiu alături de Dana Borșan, apoi Filarmonica din Tg. Mureș - tot în noiembrie, Concertul de Ravel, Sol major. Iar la începutul lui decembrie - Filarmonica Banatul din Timișoara, într-un program 100% românesc: Sabin Drăgoi - Divertismentul rustic, Concertul nr.2 de Pascal Bentoiu...


Ne întoarcem cumva la sărbătoarea acestui an, la Centenar.

Da, și e bine că se întâmplă așa pentru că sunt foarte multe lucrări ale compozitorilor noștri pe care vrem și putem să le cântăm poate nu numai în acest an. De asemenea, la Sala Radio și la Tg. Mureș voi prezenta o lucrare de-a lui Dan Dediu, un compozitor foarte drag mie. Și chiar discutam cu dânsul la telefon și am zis că anul ăsta voi mai prezenta această lucrare, după care la anul voi trece și la altele.


Tot vorbim de Centenar, de această sărbătoare, dar vine și o sărbătoare a Cameratei Regale, dacă nu mă înșel.

Da, așa este. La anul.


Împliniți zece ani de activitate.

Nu știu când au trecut.


Atât cât îmi poți spune, ce pregătiți cu ocazia acestui eveniment?

Sigur că ne dorim să fie un an special. Mă rog, fiecare an e special ca de altfel fiecare concert al Cameratei Regale. Pentru noi, cu siguranță, e special și credem că și pentru public. Fiecare orchestră din această lume are energia ei care se transmite publicului, așa și Camerata Regală are energia ei și modul ei prin care se prezintă publicului. La anul, într-adevăr, facem zece ani. Pregătim câteva evenimente în țară să putem marca acest lucru, dar asta depinde și de anumiți parteneri pe care sperăm să-i avem alături în continuare și să ne sprijine.


Radio România Muzical va fi unul dintre ei.

Vă mulțumim! Zicala cu "arta cere sacrificii" cred că se aplică... și necesită bani. Și vreo 2-3 evenimente în afara țării, despre care probabil o să vorbim mai multe în momentul în care vor fi concretizate.


Acum ne întoarcem la concertul de joi, pe care îl vei dirija, Constantin Adrian Grigore. Concertul începe la ora 19.00, la Ateneul Român. Va fi difuzat și la Radio România Muzical. Iar invitația o să te rog să o faci tu.

Nu pot decât să vă aștept pe toți să vă bucurați de acest concert, de această muzică, de oamenii care dau naștere acestor lucrări la Ateneul Român, joi, într-un concert care credem că vă va încărca de o energie foarte bună și care va duce către scopul acestui proiect alături de care suntem și noi.