Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. O pasiune pentru muzica barocă: Festivalul de Muzică Veche de la Timișoara - interviu cu Codrin Emandi

Publicat: miercuri, 24 Octombrie 2018 , ora 12.50


Ediția a XIII-a a evenimentului s-a desfășurat între 16 septembrie și 20 octombrie 2018


Domnule Codrin Emandi, ca director al festivalului, ne invitați la închiderea actualei ediții printr-un recital extraordinar de clavecin, pe care clavecinistul francez Pierre Hantaï îl susține sâmbătă, 20 octombrie. Cu ce amintiri rămâneți după această cădere de cortină?

Amintirile noastre sunt la fel de frumoase ca amintirile celor care au fost pe aici, impresionați puternic, după cum ne transmit.


Așadar, aveți și public din afara Timișoarei?

Da, avem și public din afara Timișoarei. Există public care vine din Serbia; sunt profesioniști, colegi de-ai noștri de la Orchestra Radio din Belgrad, care vin aproape la fiecare concert; din București sunt oameni care vin mânați de curiozități profesionale; impresari chiar din Italia...

Suntem foarte mulțumiți de cum a ieșit și această ediție. Secretul succesului festivalului nostru este foarte simplu: el constă în calitatea celor care vin și această calitate, de fapt, definește festivalul.


Aș dori să amintiți și alte nume dintre cele care au onorat afișul festivalului. În această seară, spre exemplu, de 20 octombrie, aveți ca invitat o somitate a clavecinului, pe Pierre Hantai Hantaï.

Pierre Hantai vine ca o încununare a invitațiilor oferite unui lung șir de claveciniști de mare valoare și e magic pentru noi că a acceptat această invitație. Ea coincide cu o achiziție superbă pe care am făcut-o în acest an, sprijiniți de forurile locale, un clavecin făcut de Titus Crijnen, un constructor flamand care trăiește în Spania, un clavecin de concert superb, copie a clavecinului Ruckers din 1624. Pierre Hantaï vine și va cânta pe acest instrument știind că este un clavecin cumpărat nou și suntem onorați de acest lucru.


Mi se pare importantă faptul că sunteți susținuți financiar, pentru
că bănuiesc că nu a fost deloc ieftin acest instrument. Sigur, în cazul unui eveniment dedicat muzicii vechi este foarte importantă muzica, dar este de asemenea foarte importantă și atmosfera pe care reușești să o oferi publicului, ca organizator. Din acest punct de vedere, cum au stat lucrurile?

Atmosfera n-o creăm noi. Atmosfera o creează ei și sunt susținuți de un public pentru care această muzică este o noutate, chiar dacă suntem la a XIII-a ediție, și este un public deosebit de entuziast - a devenit inițiat și reușește să aprecieze valoarea celor care vin. În fapt, ceea ce facem noi cu Festivalul de Muzică Veche este o restaurare culturală a unei epoci care ne-a lipsit - Renașterea și Barocul. Am fost privați de acestea pentru că în perioada respectivă hălăduiau turcii pe aici. Această restaurare este foarte bine primită de public, mai ales că cei pe care-i invităm, îi invităm de pe platforma unor... Noi suntem muzicieni profesioniști în primul rând, mai mult decât organizatori. Organizatori suntem forțați să fim pentru ca lucrurile să se învârtă și, în fapt, ne invităm idolii. E adevărat că suntem ajutați de primărie, de filarmonică, de foarte mulți prieteni sponsori și care fac ca lucrurile astea să capete o formă deosebit de apreciată în special afară. În special în Franța, Belgia, Italia festivalul este cunoscut și asta ne ușurează munca, trebuie să recunosc.

Interviu realizat de Ștefan Costache