Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Dirijorul Tiberiu Soare, profesor și dirijor la Festivalul și Masterclass-ul Internațional de Operă din Israel
Dirijorul Tiberiu Soare susține astăzi, 23 iulie 2018, un masterclass de dirijat de operă la Ierusalim, în cadrul Festivalului Internațional de Operă organizat de Primăria din Ierusalim, care se desfășoară până în 5 august. Cu sprijinul Institutului Cultural Român de la Tel Aviv, Tiberiu Soare este prezent la eveniment în calitate de profesor și va lucra cu studenții participanți la program. De asemenea, Tiberiu Soare va conduce concertul de gală din data de 27 iulie, la Complexul de Arte Elma din orașul Zichron Yaakov. Ne-a vorbit despre aceste activități în interviul ce urmează.
Participați în această perioadă la Festivalul și Masterclass-ul Internațional de Operă organizat de Primăria din Ierusalim, în primul rând în calitate de profesor.
Au început deja activitățile. Am susținut deja trei zile de consultații cu studenți. Sunt studenți de toate naționalitățile; au venit și din statele Uniunii Europene, evident sunt și studenți de aici, de la Academia de Muzică și Dans din Ierusalim, sunt și studenți din Statele Unite ale Americii, inclusiv din America de Sud; am avut un tenor chilian cu care am avut o consultație de aproximativ o oră. Așa că aș putea spune că am început deja lucrul și sunt în mijlocul unei perioade extrem de active din acest punct de vedere.
Pe ce vă propuneți să puneți accentul în această perioadă?
Evident, fiind vorba de un masterclass axat pe probleme de interpretare de operă, primul lucru care mă interesează este valorificare datelor și potențialului pe care le prezintă fiecare student în parte. Întâlnirile sunt individuale și plecăm de la lucrul pe un anumit fragment dintr-o operă din repertoriul fie clasic, fie romantic, fie modern și de acolo încercăm, eu și studentul respectiv, să depistăm eventualele probleme sau posibilitățile de dezvoltare din punct de vedere al interpretării, din punct de vedere al tehnicii vocale, din punct de vedere al muzicalității ș.a.m.d. Cam toate problemele pe care le poate rezolva, să zicem, o întâlnire de acest gen între cineva care are un pic mai multă experiență decât ei și studenți.
Cum va decurge masterclass-ul din 23 iulie?
Consultațiile au rolul de a dezvolta aptitudinile și posibilitățile studenților separat, în mod individual. Probabil, încă nu mi s-au comunicat toate aspectele referitoare la întâlnirea de pe 23, dar probabil că va fi ceva mai amplu, va fi o expunere ceva mai dezvoltată în fața mai multor studenți, ca un fel de conferință în care să le pot spune cam ce se întâmplă atunci când îți propui cu adevărat să interpretezi muzica de operă din repertoriul clasic, romantic sau modern. În afară de acel masterclass de pe 23 care, trebuie să menționez, este facilitat în bună măsură și de Institutul Cultural Român din Israel, de la Tel Aviv, va mai avea loc și un concert de gală, pentru că aici activitățile au fost cumva duse în paralel - au loc aceste întâlniri cu studenții; au loc, de asemenea, pregătirile pentru două titluri de operă (La Traviata de Giuseppe Verdi și Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart) și a avut loc și un concurs care s-a încheiat cu două seri în urmă. Câștigătorii, finaliștii din acel concurs, sunt protagoniștii unei seri muzicale împreună cu o orchestră locală din Ierusalim și am fost invitat să dirijez acest concert de gală de pe 27 iulie. Cu alte cuvinte, o să am de lucru și în mod direct cu studenții implicați în acest concert, cu finaliștii și o să putem și pune în practică împreună cu o orchestră toate lucrurile pe care le-am discutat.
Se știe deja programul pentru data de 27?
În mare parte este definitivat. Sunt lucrări... din repertoriul romantic, din opere de Verdi, dar și din creația lui Giacomo Puccini, Mozart, Donizetti și Vincenzo Bellini. Sunt lucrări care fac parte din repertoriul standard al unui tânăr cântăreț de operă. Ne interesează foarte mult, pe toți cei de aici, pentru că am vorbit și cu colegii mei profesori care, la fel, sunt și ei veniți inclusiv din Statele Unite, din țările europene, din Federația Rusă și în discuțiile pe care le-am avut între noi, în scurtele pauze pe care le aveam între orele cu studenții, ne-am dat seama că toți urmărim cumva același scop, și anume acela de a le dezvolta cât mai mult potențialul. Este foarte adevărat că masterclass-ul se desfășoară în aproximativ trei săptămâni, dar chiar și în trei săptămâni - credeți-mă, reprezintă un interval destul de scurt - încercăm să dăm maximum de informații în minimum de timp posibil. Programul a fost stabilit de comun acord cu cei care au organizat acest masterclass, ținându-se cont, evident, și de structura orchestrei; avem de-a face cu o structură nu foarte extinsă a orchestrei și tocmai de aceea repertoriul a trebuit să fie ales cu oarecare grijă. Mai sunt de pus la punct câteva detalii în privința anumitor titluri, dar în linii mari se pare că va fi un concert de gală care va cuprinde arii și pasaje celebre din opere romantice și clasice.