Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu organistul Steffen Schlandt
Noi avem acum marea ocazie să putem cânta la aceste instrumente. Un singur instrument este original, construit special pentru Biserica Neagră - marea orgă Buchholz, 1839 - celelalte trei, care sunt funcționale sunt aduse din sate săsești unde comunitatea nu a mai putut avea grijă de acestea și noi le-am adus la Biserica Neagră pentru a le proteja. Acum doi ani a fost adusă și o orgă de la Roadeș, unde a căzut o parte din turn, iar a cincea orgă nu este funcțională. Este doar instalată pe balcon. O să avem concerte în care vom cânta la două sau chiar câteodată la patru orgi. Nu simultan, ci alternativ, acestea având un acordaj diferit, dar vom încerca să le valorificăm la maxim, astfel încât publicul să aibă parte de această complexitate a sunetului. Sunt instrumente foarte diverse, din regiuni diferite. Sonoritatea lor se deoebește destul de mult și patrimoniul național este foarte bogat prin această diversitate.
În cadrul stagiunii de anul acesta, publicul se va bucura atât de prezența unor muzicieni din Brașov și din alte orașe din țară, cât și a unor artiști din Austria, Germania și Statele Unite ale Americii. Cum ați conceput stagiunea pentru a capta atât interesul publicului, cât și cel al invitaților?
Stagiunea de la Brașov se bucură de mai mulți ani de un interes destul de mare în rândul turiștilor, mai ales a celor străini, care vin la Brașov și datorită hărților sau a informațiilor despre oraș au auzit despre acestea. Pe de o parte și agențiile de turism sunt interesate și îi îndrumă să vină la noi la Biserica Neagră, iar organiștii - datorită internetului - au ocazia să afle cât mai multe informații. Sunt multe înregistrări deja de pe YouTube care pot fi accesate și sunt mulți care au interes să vină aici la Brașov, fără să trebuiască să-i invităm. Deci este un interes din partea lor să vină la noi și noi să încercăm să gestionăm partea organizatorică, fiindcă nu putem să oferim niște onorarii pe măsură, poate a transportului internațional. Vă puteți imagina, transportul din America este foarte scump, dar ei combină concertele de la Brașov cu alte concerte din Europa și astfel vor reuși să acopere cheltuielile.
Care este însă componența repertorială a stagiunii? Sunt prezentate strict lucrări de muzică religioasă?
Orga are o dublă funcție. Este un instrument sacral - se folosește la slujbe și se folosește cu preponderență în repertoriul sacral - însă mai există partea ei concertantă, există orgi care sunt instalate în săli de concerte, unde nu este necesară interpretarea unor lucrări tip muzică sacră. La Brașov, noi cântăm peste 90% muzică sacră, dar nu vrem să excludem nici lucrări deosebit de valoroase din punct de vedere muzical. Adică o sonată sau un Preludiu și fugă, nu este de exemplu compusă exclusiv pentru biserică. Se poate interpreta și în alt spațiu. Iar repertoriul se întinde pe o durată de peste 600 de ani. Deci, primele mărturii despre muzica de orgă sunt din secolul al XV-lea, chiar sfârșitul secolului al XIV-lea și încercăm să vedem cât mai divers acest repertoriu foarte vast.