Arhivă : Interviuri Înapoi
Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu despre concertele dedicate sărbătorii Paștelui
Urmează să dirijați Kamerata Kronstadt, într-un concert dedicat sărbătorilor pascale. Cum ați structurat programul acestui eveniment?
M-am gândit în primul rând la cele Ultimele 7 cuvinte ale Mântuitorului pe cruce scrise de Haydn, pentru care există diverse versiuni pentru pian, pentru cor și orchestră, pentru orchestră simfonică. Cea mai cântată versiune este totuși cea pentru cvartet de coarde, care se poate interpreta și cu orchestră de coarde, iar Kamerata Kronstadt fiind la bază o orchestră formată din instrumentiști cordari, ca să spun așa, iată, e o ocazie foarte bună să interpretăm această lucrare. Se mai obișnuiește să se cânte cu recitator. De data aceasta eu voi fi recitatorul, adică voi spicui din versetele biblice, la care Haydn face referire în diversele piese muzicale pe care le-a scris. În partea a doua a programului, pe aceeași temă, o piesă mult mai luminoasă, chiar dacă tema este cea pe care o știm; partitura lui Pergolesi care se cheamă Stabat mater este mult mai luminoasă și mi-am dorit această lucrare în partea a doua a programului. Le-am invitat pe Iulia Merca și pe Diana Țugui de la Cluj să interpreteze această partitură alături de noi și mă bucur de această combinație între Haydn și Pergolesi.
Iar pentru mâine ați pregătit un alt Brașov Pascal, de data aeasta alături de orchestra filarmonicii și, dacă nu greșesc, programele diferă întru totul.
Diferă întru totul, da. Drept să vă spun, eu nici nu știam că evenimentul de mâine este inclus în festivalul Gloria Domini, am aflat cu câteva zile în urmă. Poate că aș fi fost atent să pun și acolo o lucrare care să aibă legătură cât de cât cu tema acestui festival, dar, până la urmă, discutând cu domnul Dragoș David, care este directorul Agenției Metropolitane Brașov, cu care suntem în parteneriat pentru aceste evenimente, am stabilit că nu e neapărat necesar să fie toate evenimentele legate de Paștele efectiv, ci sunt evenimente culturale, în jurul sărbătorilor pascale. Bienînețeles că acum nu o să aducem un spectacol de Moulin Rouge în acest festival, dar totuși un concert simfonic este foarte binevenit. Iar la fiarmonică avem un program cu mai multe piese mai scurte. Adică vom începe cu Preludiul la după-amiaza unui faun de Debussy, pe urmă avem două piese pentru violă și orchestră, interpretate de Răzvan Popovici care evoluează pentru prima dată alături de Filarmonica Brașov și mă bucur să-l aduc alături de noi. Iar în partea a doua am apopriat două piese mai camerale, scrise de Wagner și de Brahms. Mă refer la Idila lui Siegfried de Richard Wagner, care e o piesă total diferită față de creația wagneriană. E mult mai intimă, scrisă ca un fel de cadou pentru soția lui când l-a născut pe fiul lui Wagner, pe care el l-a numit Siegfried. Și terminăm cu Variațiunile pe o temă de Haydn de Johannes Brahms, care iarăși este o piesă mai intimă. Nu este de amploarea simfoniilor lui Brahms, de exemplu.
Vă mulțumesc foarte mult că v-ați făcut timp să vorbiți cu noi. Vă doresc mult spor la repetiții și la concerte.