Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Pianistul Matei Varga lansează discul 'Early Departures'
În luna mai a acestui an urmează să se lanseze cel mai recent disc pe care îl semnați - Early Departures. Care este povestea acestui proiect?
Este un proiect special - deși probabil toate proiectele care se finalizează în apariția unui CD putem spune că sunt speciale - însă este important pentru mine pentru că include două nume care au însemnat enorm în evoluția și dezvoltarea mea și înseamnă în continuare foarte mult. În primul rând, aș vrea să menționez numele lui Tudor Dumitrescu, un pianist, după cum știm, de geniu, plecat dintre noi atât de devreme. De aici vine și titlul CD-ului, de altfel - "plecări timpurii, înainte de vreme..." Eu, de când eram copil și studiam pianul, îmi aduc aminte că descoperisem celebrul lui Preludiu în do diez minor, pe care l-am cântat de multe ori în România și pe care l-am iubit extraordinar de mult, deși e o piesă de un minut și jumătate. Este atât de romantică, atât de infuzată cu acel spirit special al lui Scriabin - și totuși atât de personală și originală - încât a fost pentru mine una dintre piesele preferate pe care le dădeam ca bis în anii copilăriei și studenției. În cele din urmă, am învățat toate cele nouă - din păcate numai nouă - preludii pe care el ni le-a lăsat și mi s-a părut aproape o datorie să le înregistrez, pentru prima oară din câte știu eu, la o casă de discuri internațională, și să le pot prezenta publicului din toată lumea pentru că, sigur, CD-ul va fi disponibil în orice țară și pe orice piață… Cred că Tudor a fost realmente un geniu și, deși ne-a lăsat atât de puțin din punct de vedere componistic, aceste preludii merită cu prisosință să fie cântate nu numai de mine ci, sper eu, și de mulți alții care vor urma poate după ce vor asculta acest disc și își vor da seama de calitatea lucrărilor. Ca să continui, sigur, anul trecut a fost centenarul Lipatti și mulți dintre noi, pianiștii, am adus omagiu - fiecare în felul lui - acestui monstru sacru al pianisticii. Sunt fericit să pot oferi publicului, pe această nouă înregistrare, două piese care nu au fost niciodată înregistrate până acum: un foarte scurt preludiu, de sub un minut, care urma să fie parte din ceea ce avea să se numească Mica suită (din păcate, acest proiect nu s-a materializat, dar ne-a rămas acest mic preludiu fugitiv de 45 de secunde, cu un șarm cu totul extraordinar și care are în sămânța lui multe dintre calitățile cu totul deosebite ale compozitorului Lipatti); în afară de acest preludiu, o piesă care mie îmi este enorm de dragă și pe care o iubesc extraordinar de mult. Am descoperit-o acum doi ani când, de fapt, a fost și publicată, cred, pentru prima dată în România: Sonata romantică, iarăși o lucrare de mare virtuozitate, o lucrare care ni-l arată pe Lipatti în cea mai precisă lumină în calitate de compozitor când, de fapt, piesa relevă toate calitățile lui ca pianist, în primul rând, pe care le-a proiectat în scriitura ei. E o lucrare pe care deja am cântat-o la New York și am debutat-o în Statele Unite în urmă cu un an și de atunci am cântat-o de foarte multe ori. CD-ul include, de asemenea, suita In the mists de Leoč Janáèek, tot cumva conectată cu ideea plecărilor premature pentru că, deși Janáèek nu a murit la vârsta la care s-au stins Lipatti și Tudor Dumitrescu, fata lui a încetat din viață în urma unei boli pe atunci incurabile, la numai 20 de ani, și el a scris această lucrare - care, ulterior, a devenit una dintre marile lucrări pentru pian ale secolului XX - motivat de durerea extraordinară a pierderii copilului său. Iar la finalul discului propun o transcripție după Concertul de clarinet de Bach pentru că nu am putea încheia altfel această odă, acest omagiu tinerilor care ne-au părăsit mult prea devreme decât cu eternul Bach.
Alături de acest disc știu că urmează să susțineți mai multe concerte. Chiar săptămâna viitoare cred că urmează un turneu. Cum arată următoarele luni în agenda dumneavoastră?
Săptămâna viitoare voi pleca pe coasta de vest a Statelor Unite unde voi prezenta, alături de câțiva prieteni, o altă piesă foarte importantă a secolului XX, de data aceasta din repertoriul cameral, Cvartetul pentru sfârșitul timpului de Olivier Messiaen. Este o piesă pe care am învățat-o special pentru acest turneu de concerte și pe care o iubesc din ce în ce mai mult pe zi ce trece, pe măsură ce o aprofundez și pe măsură ce o studiez împreună cu prietenii mei. O vom cânta la Portland și la Los Angeles, după care, luna viitoare, voi avea un recital la Paris. În aprilie voi merge la San Francisco și sunt foarte, foarte bucuros să vă spun că în luna mai, pe 17 și 18, voi reveni cu enormă bucurie la Ateneul Român, unde, în urma invitației Filarmonicii George Enescu și a doamnei Mariana Nicolesco, voi interpreta, alături de maestrul italian Elio Boncompagni, Concertul în sol major nr.4 de Beethoven. Abia aștept să revăd și să resimt căldura publicului bucureștean care îmi este atât de drag!