Arhivă : Interviuri Înapoi
AUDIO. Interviu cu dirijorul Julien Salemkour
Astăzi, 26 ianuarie 2018, de la ora 19:00, aveți ocazia de a-l revedea la pupitrul Orchestrei Naționale Radio pe dirijorul francez Julien Salemkour. Mai multe detalii despre programul pe care l-a pregătit pentru publicul bucureștean ne-a oferit în următorul interviu.
Cum ați putea descrie colaborarea cu muzicienii din Orchestra Națională Radio, în fața cărora v-ați mai aflat și cu alte ocazii până acum?
Este una excelentă! Este o plăcere pentru mine să lucrez cu acești muzicieni, iar colaborarea a devenit una din ce în ce mai bună odată cu trecerea anilor, ceea ce e destul de rar pentru că, de obicei, o orchestră și un dirijor se pot plictisi unul de altul.
Cum ați conceput programul pentru concertul din această seară?
Următorul program pe care îl vom face împreună este unul Wagner, iar, prin programul de astăzi, ideea mea a fost să pregătesc audiența, dar și pe noi, pentru acel concert Wagner. Iar pe Wagner și Verdi îi privesc întotdeauna ca pe un cuplu, cu toate că Wagner nu l-a apreciat foarte mult pe Verdi. În timp ce muzica lui Verdi este foarte transparentă, Wagner se situează cumva la polul opus, cu o muzică foarte complexă. Cred că aceste două tipuri de muzici merg foarte bine împreună pentru noi, muzicienii și pentru audiență, în egală măsură.
Vom începe cu Uvertura operei Rienzi, o lucrare destul de timpurie a lui Wagner, care portretizează un erou din Roma antică și e încărcată de speranță și bucurie. Urmează Lohengrin, care este destul de similar, este un basm, nu o poveste istorică, în care este vorba tot despre un erou. Următoarea este Tristan și Isolda, o tragică poveste de dragoste.
Toate operele verdiene sunt de obicei tragice, când ne referim la eroi precum Macbeth, de pildă. Eu am ales patru coruri verdiene, două vesele, din Traviata și Otello și două mai degrabă contemplative; este vorba despre Patria opressa din opera Macbeth și de Corul sclavilor din opera Nabucco, care este despre dorința de de a fi liber, în primul rând, dar totodată de dorința de a îți elibera țara de sub opresiune.