Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Rudolf Leopold - 'iubesc muzica lui Enescu'

Publicat: miercuri, 17 Ianuarie 2018 , ora 10.46

Radio România Muzical, Forumul Cultural Austriac și Muzeul Național Cotroceni organizează miercuri, 17 ianuarie 2018, ora 19.00, concertul-eveniment Musical Bridges - punți între trecut și prezent, punți între culturi, un concert aflat sub semnul Centenarului României și al Zilei Culturii Naționale. Alături de pianista Raluca Știrbăț, la Muzeul Național Cotroceni va concerta violoncelistul Rudolf Leopold, un iubitor al muzicii românești, după cum ne-a declarat:


Prin ce se deosebește sonata semnată de Silvestri, atunci când vine vorba de partitura pentru violoncel?

Este o piesă interesantă; din punct de vedere stilistic aș spune că se aseamănă cu scriitura lui Enescu ajuns la maturitate, dar foarte puțin. Din nou, în mică măsură, se aseamănă cu limbajul muzical folosit de Alban Berg în sonata pe care Raluca Știrbăț o va interpreta. Prima impresie, după introducerea de aproape două minute în care este prezent doar violoncelul, este că piesa este compusă în sistemul dodecafonic însă o dată cu desfășurarea discursului muzical se cristalizează și ideea de tonalitate. Mi se pare foarte interesantă ideea lui Silvestri, compozitor care reușește toate aceste lucruri într-o piesă destul de compactă.


Programul recitalului de la Muzeul Național Cotroceni include și alte lucrări semnate de compozitori români. Știu că îndrăgiți muzica lui Enescu...

Da, iubesc muzica lui Enescu... Am cântat alături de Raluca cele două sonate pentru violoncel și pian de Enescu, dar și Nocturna și Saltarello - din programul recitalului de la Muzeul Național Cotroceni - partituri de tinerețe ale căror manuscrise au fost redescoperite în anii '90 într-o bibliotecă din Statele Unite ale Americii. Vrem să înregistrăm aceste lucrări. E interesantă evoluția lui Enescu din punct de vedere componistic... Am cântat, la Satu Mare, și Simfonia Concertantă - o lucrare din perioada romantică a lui Enescu foarte dragă mie... Cum spuneam, există o evoluție clară în exprimarea componistică a lui Enescu. Dacă în cazul primei sonate pentru violoncel și pian lucrurile sunt clare, o dată cu a doua sonată - lucru valabil de exemplu la a treia sonată pentru vioară și pian - o simplă citire nu e suficientă pentru a înțelege intențiile compozitorului. E nevoie de mult studiu pentru a descifra mesajul partiturilor enesciene.

Programul recitalului de la Muzeul Național Cotroceni este unul interesant și spun asta pentru plecăm de la legătura dintre Enescu și Brahms, ajungem la influența muzicii lui Brahms asupra lui Berg, continuăm cu paralele dintre creațiile lui Berg și Silvestri, dar încheiem cu un aranjament al Dansurilor românești de Bela Bartok într-o variantă pentru violoncel și pian, o versiune la care am lucrat ceva vreme cu Raluca Știrbăț.


Concertul-eveniment este finanțat de Forumul Cultural Austriac și va fi înregistrat de Radio România Muzical, care va difuza imprimarea o săptămână mai târziu - miercuri, 24 ianuarie, de la ora 17.00, în ziua aniversării Unirii Principatelor Române.

Interviu realizat de Lucian Haralambie