ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.25 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.29 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Oroșanu

Publicat: vineri, 3 Noiembrie 2017 , ora 12.17

Cel de-al doilea concert al săptămânii de la Sala Radio este dedicat Zilei Radio România, sărbătorită în fiecare an pe 1 noiembrie. Orchestra Națională Radio va prezenta astăzi, 3 noiembrie 2017, un program alcătuit din Trei dansuri românești de Theodor Rogalski, Concertul în mi minor pentru violoncel și orchestră de Edward Elgar și Simfonia a III-a în Mi bemol major Eroica de Ludwig van Beethoven. La pupitrul dirijoral se va afla Cristian Oroșanu, care ne-a oferit mai multe informații în interviul ce urmează.


Dirijați Orchestra Națională Radio într-un concert aniversar - sunt două aniversări, de fapt. Ce înseamnă pentru dumneavoastră această sărbătoare?

Înseamnă, în primul rând, sărbătoarea Radioului și a colegilor mei din Orchestra Națională Radio, alături de care mă prezint pe scenă de fiecare dată cu mare plăcere. Programul este unul foarte pretențios, dificil, lung, destul de greu de lucrat; săptămâna aceasta este una destul de încărcată. Simfonia a III-a de Beethoven este una dintre cele mai reputate ale maestrului de la Bonn; este un "mamut" muzical, e foarte fizică pentru orchestră, e foarte obositoare, dar rezultatul este întotdeauna atât de impresionant, încât efortul își merită pe deplin acest lucru timp de o săptămână.


Iar în centrul programului se află concertul pentru violoncel și orchestră de Elgar, pe care-l veți interpreta alături de un violoncelist extrem de apreciat al momentului, Alexander Buzlov. Cum ați putea descrie această colaborare?

Foarte bine decurge. Pentru mine este o descoperire, nu l-am cunoscut până acum, n-am mai fost pe scenă cu el. Am auzit despre el de la Concursul Ceaikovski, unde a câștigat de două ori premii - o dată premiul al III-lea și o dată premiul al II-lea. Îmi place foarte mult cum cântă Elgar; e o interpretare foarte expresivă, dar destul de la obiect, nu face foarte multe rubato-uri și lucruri nescrise în partitură de Elgar. Face o variantă mai "clasică", adică mai apropiată de ceea ce a scris Elgar în partitură.


Ce mai urmează?

E o perioadă aglomerată. Săptămâna următoare voi dirija Werther de Massenet la Opera Națională din Cluj. Apoi urmează o săptămână cu vreo trei concerte ale Cameratei Kronstadt, orchestra de cameră pe care o conduc la Brașov și pe care ați putut-o audia marți aici, la Sala Radio, în cadrul Festivalului SoNoRo. Vom mai avea același concert și la Brașov, în 13 noiembrie. Mai avem încă un concert alături de Analia Selis și de Mariano Castro, într-un eveniment organizat de Kronospan la Brașov. Pe urmă, eu personal în luna decembrie mai revin de două ori la București, la Orchestra de Cameră Radio - o dată într-un concert de canțonete franțuzești și, în 17 decembrie, într-un concert dedicat copiilor și sărbătorii Crăciunului.

Interviu realizat de Ana Diaconu