ACUM:
23.30
Sunete contemporane
Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Clavecinista Cipriana Smărăndescu, solistă a concertului de la Sala Radio

Publicat: miercuri, 14 Iunie 2017 , ora 10.56

În programul concertului susținut astăzi, 14 iunie 2017, în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române, figurează opusuri semnate de Johann Sebastian Bach, iar pentru cea de-a doua jumătate, de Joseph Haydn. Orchestra de Cameră Radio va fi condusă de dirijorul Radu Postăvaru, iar solista serii este clavecinista Cipriana Smărăndescu, care va putea fi ascultată interpretând Concertele BWV 1055 nr. 4 în La major și BWV 1056 nr. 5 în fa minor de Johann Sebastian Bach. Am discutat cu Cipriana Smărăndescu despre concertul de astăzi, dar și despre numeroasele proiecte de viitor, în următorul interviu.


Deseară avem ocazia să vă ascultăm în ipostază solistică în concertul de la Sala Radio. Cum ați putea descrie colaborarea cu dirijorul Radu Postăvaru și cu muzicienii Orchestrei de Cameră?

Trebuie să spun că este o colaborare excelentă. Eu cunosc Orchestra de Cameră Radio cam de 20 de ani, deci iubesc foarte mult această orchestră, o cunosc foarte bine chiar dacă sunt foarte multe elemente tinere, dar de mare valoare. Cu Radu Postăvaru m-am întâlnit pentru prima dată. Îl cunoșteam prin renumele său extraordinar de copil-minune care dirija la o vârstă foarte mică și a fost o colaborare perfectă, chiar dacă este vorba despre un repertoriu baroc mai puțin întâlnit în sălile de concerte. El a înțeles foarte bine stilul baroc; tempourile erau pefecte, toate lucrurile care priveau expresivitatea barocă erau foarte bune. Deci, a fost o colaborare extrem de bună.


Ați ales două opusuri ale compozitorului pe care poate că-l iubiți cel mai mult - Bach. De ce v-ați oprit tocmai asupra acestor două lucrări?

Vin dintr-o școală - școala lui Tom Kopman - care pune foarte mult accent pe acest compozitor. De ce m-am oprit asupra acestor două concerte… pentru că sunt cele două laturi diferite ale compozitorului; un concert în La major, o tonalitate descrisă ca fiind foarte luminoasă, foarte plină de energie și, la polul opus, concertul în fa minor, o tonalitate foarte închisă, foarte dramatică. Am vrut să arăt că clavecinul poate pune laolaltă toată muzicalitatea care există în creația lui Bach.


Ce urmează în agenda dumneavoastră?

Urmează extrem de multe lucruri… Odată întorși la Roma, peste două zile, avem o audiție cu elevii mei - pentru că eu predau atât pian, cât și clavecin. Am deschis o clasă de clavecin pentru copii la Roma; o premieră chiar și pentru italieni. Urmează Non solo Bach; alături de mine vor cânta și elevi care sunt la un nivel extrem de bun. După aceea, urmează o pregătire foarte intensă pentru cursurile de măiestrie de la Urbino. După care, mă voi întoarce în luna august în România, de data aceasta în Transilvania, cu un mic turneu de concerte pe orgile istorice din Transilvania, poate pe un clavecin la Alba Iulia. Odată întorși la Roma în septembrie, vor fi alte cursuri cu tineri muzicieni… deci e foarte mult de muncă.

Interviu realizat de Ana Diaconu