Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu Sebastian Câșleanu, vioara I în Cvartetul Giocoso din Viena

Publicat: marți, 13 Iunie 2017 , ora 15.29


În 22 iunie, de la ora 19.00, Cvartetul Giocoso din Viena, din care fac parte doi români, Sebastian Câșleanu, vioara I, și Teofil Todică, vioara a II-a, va susține un concert la Biserica Luterană din București, organizat de Forumul Cultural Austriac, Radio România Muzical, Biserica Evanghelică CA și Asociația Museart. Bilete sunt disponibile în rețeaua eventim.ro.

Să facem o scurtă introducere, realizând o istorie a Cvartetului Giocoso, care lucrează în formula actuală din anul 2014. Dar cvartetul este înființat anterior acestui an, nu?

Cvartetul s-a înființat la Iași și, bineînțeles, cum se întâmplă și la cele mai mari cvartete, au fost și schimbări. Cvartetul a început în studenție, la Iași, și apoi, când s-au mutat în anul 2011 în Viena să studieze, vioara I a plecat. Membrii cvartetului m-au întrebat dacă vreau să-i ajut să realizeze concertele care erau stabilite și, în urma primelor concerte, ne-am înțeles atât de bine încât m-au întrebat dacă nu vreau să rămân permanent în cvartet. Între timp, a plecat și violoncelistul, în 2014, când a venit actualul violoncelist, Bas Jongen, pe care-l știam deja cântând în alte ansambluri din Viena. Și el, cu mare plăcere, a vrut să vină să cânte cu noi. Însă, cea mai recentă schimbare a fost la începutul anului, de când avem o doamnă în cvartet, Martha Windhagauer, care cântă la violă. Practic, din cvartetul inițial a rămas doar Teofil Todică, vioara a II-a.


Așadar, dumneavoastră cântați din 2011 în Cvartetul Giocoso?

Exact.


Haideți să facem și o mică incursiune în CV-ul dumneavoastră. În momentul de față aveți vârsta de…

30 de ani.


Și ați studiat…

Am studiat cu Zakhar Bron la Universitatea din Koln; la Dusseldorf, cu Rosa Fain; am terminat masterul la Mihaela Martin. Apoi am urmat la Viena, unde mi-am făcut un post gradual cu profesorul Boris Kuschnir - profesorul lui Nikolaj Znaider, Julian Rachlin… profesor cunoscut. În urma acestei mutări la Viena, i-am cunoscut și pe colegii din cvartet.


Sunteți născut aici, la București, sau…

Nu. Părinții sunt din România - mama din București și tatăl din Galați -, însă eu m-am născut în Germania.


Ați studiat mai întâi în Germania?

Exact. M-am născut la Munster, dar tatăl meu e de mai bine de 30 de ani prim concertmaestru la Orchestra Beethoven din Bonn și așa că am copilărit în Bonn și acolo am mers și la școală, la școala de muzică. De-a lungul timpului am învățat vioară și cu tatăl meu și cu marele profesor Ștefan Gheorghiu, care, în fiecare vară când eram în România în vizită la bunici, întotdeauna mergeam și pe la el și lucram cu el ca să-mi dea indicații noi, program nou și o nouă perspectivă.


Așadar, sunteți de felicitat, pentru că de fapt sunteți cetățean german, dar vorbiți românește perfect.

Mă străduiesc cât mai mult.


Presupun că ați vrut să deveniți violonist solist, și activați ca violonist solist și în prezent, dar marile succese iată că vin și din partea cvartetului. Cum vedem aceste două laturi - cvartet și carieră solistică?

După părerea mea, este o chestie personală. Pentru mine… se completează una cu cealaltă. Bineînțeles, cariera solistică este altceva, este individuală, însă pentru mine cvartetul reprezintă clasa cea mai mare a muzicii de cameră. Cei mai mari compozitori… când era vorba de muzica de cvartet… acolo a fost țelul, începând de la Haydn, Beethoven ș.a.m.d. Trebuie să recunosc, muzică am învățat de când cânt în cvartet, însă și repertoriul solistic de vioară este vast și din toate epocile… Până la urmă, ca să le poți face pe amândouă îți trebuie o organizare extraordinară a timpului. În același timp, eu am avut și în paralel, până la începutul acestui an, post de concertmaestru într-o orchestră în Germania. Am făcut și toate trei în același timp, dacă a fost nevoie.


În momentul de față sunteți centrat pe ceva anume sau mergeți tot așa, în paralel?

În momentul de față sunt concentrat în primul rând pe cvartet, dar și pe programul solistic.


Să revenim la cvartet. De la începutul anului 2014 mai ales, o serie de succese importante, reprezentate în premii obținute la concursuri internaționale de prestigiu… este și acel premiu obținut în Australia, care are o reverberație până în anul 2018 chiar (premiul fiind obținut în 2015).

La începutul anului am avut schimbarea cu noua violistă și a trebuit să refacem repertoriul cu dânsa, ca să putem să susținem mai departe toate concertele. Pentru că Universitatea din Viena, unde ne-am făcut toți masteratul în muzica de cameră, serbează 200 de ani de la înființare, au organizat un fel de turneu pentru reprezentarea Universității cu universitățile partenere din toată lumea. Și în cadrul acestuia, am avut onoarea și plăcerea să mergem la Universitatea de arte din Tokyo, Japonia, să cântăm un concert. Acolo, în afară de programul de cvartet am cântat și un cvintet de Șostakovici cu o pianistă de acolo și Octetul de Mendelssohn cu încă patru muzicieni din Tokyo. La fel, am cântat și în Coreea de Sud, la Seul, la Universitatea de arte de acolo un program de cvartet, dar și Cvintetul de Schubert cu contrabas și pian. A fost foarte important pentru noi, pentru că a fost prima ieșire în Asia a Cvartetului Giocoso.

Am mai avut un recital la Musikverein în Viena. Și, de curând, la începutul lui iunie, am avut un concert la un castel în afara Stockholmului, un concert particular organizat prin violoncelistul nostru care și-a dat și masteratul la Stockholm.


Presupun că unul dintre cele mai importante premii pe care le-ați obținut în ultima perioadă este cel din Australia, pentru că acesta vă facilitează un turneu în Australia în aprilie 2018, turneu în care veți cânta alături de Avi Avital. Este un muzician foarte promovat în ultimul timp și foarte bun, după părerea mea. Aș vrea, de aceea, să vă întreb ce aveți în program, mai precis, alături de Avi Avital?

Până acum este cvasi-secret; încă nu avem voie să spunem ce cântăm exact, dar pot spune că programul va fi divers; Avi Avital va cânta o piesă solo prelucrată pentru dânsul; noi vom cânta un cvartet clasic, iar în partea a doua a concertului va fi o piesă compusă și cântată deja de Avi Avital pentru mandolină și cvartet, însă la sfârșitul concertului o să fie încă o piesă absolut nouă a promovatei compozitoare Kats Chernin, care va scrie o piesă special pentru noi… va fi o primă audiție.

Cvartetul Giocoso este parte a programului "New Austrian Sound of Music". Aceasta înseamnă că Ministerul Afacerilor Externe sprijină concertele voastre în afara Austriei, ceea ce se întâmplă de altfel și la București, cu ajutorul Forumului Cultural Austriac. Aș vrea să ne vorbiți mai mult despre ce înseamnă acest program și cum ați ajuns să fiți incluși în el.

"New Austrian Sound of Music" este un proiect al Ministerului de Externe al Austriei și prin aceasta ei vor să reușească promovarea nu numai a ansamblurilor de muzică clasică, ci și folclor și muzică pop. Se lucrează cu toate forumurile culturale austriece din lume și prin ei ori fac direct concerte organizate de forumurile culturale, ori fac conexiunea cu alte festivaluri din țara respectivă, unde propun artiști care sunt în această listă a NASOM și festivalurile își aleg, după preferință sau după nevoi, ansamblurile de un anumit gen.


Cum ați ajuns să fiți selectați în această listă?

Proiectul există de mai mult timp și inițial a fost numai pentru cetățeni austrieci, însă, în ultimii ani, a apărut și criteriul să fie vorba de un ansamblu care este în primul rând stabilit, format sau bazat în Austria, și cum pentru cvartetul nostru a fost cazul, am putut fi acceptați. Selecția a fost pur și simplu printr-o înscriere unde se trimite un CV, se trimit concertele organizate plus recomandări și bineînțeles și imprimări făcute.


În 22 iunie reveniți la București, după un precedent concert din 2015 care a avut loc la Ateneul Român, de data aceasta alături de Radio România Muzical, care va și înregistra acest concert și îl va difuza și propune Uniunii Europene de Radio. Aveți un program deosebit, în care evident predomină muzica compozitorilor austrieci din două epoci diferite, dar nu numai. De ce acest program ales?

Când cântăm în concertele organizate de programul NASOM, au preferința să se promoveze și muzica austriacă contemporană sau cel puțin din secolul XX. Din acest motiv am ales să cântăm și din Cvartetul nr.3 de Krenek, o parte, pentru că, într-adevăr, Krenek este un compozitor poate nu așa de cunoscut și de cântat în România. Cel puțin în Australia am avut această experiență că nu se auzise de Krenek, cu toate că dânsul a murit în America; dar a avut prestigiu mai mult în Europa, respectiv Austria. A fost un compozitor foarte interesant; a scris și o operă jazz, care e mai cunoscută, dar, începând și de la neo-clasic, stiluri diferite. Deci, a fost un compozitor care nu s-a axat pe un anumit stil; aproape întotdeauna, de la lucrare la lucrare, tot timpul se redefinea. Acest Cvartet nr.3 cumva reprezintă un pic și o perspectivă a timpului anilor '20; la un moment dat apare valsul pe care o să-l cântăm și în concert… și valsul ăsta începe foarte inocent, dar se repetă, apare de două-trei ori și din ce în ce mai distorsonat, un fel de mesaj al golden '20, care niciodată n-au existat cu adevărat, ci a fost mai mult o imagine despre care se vorbea. Sau, de exemplu, începutul piesei este foarte strict, cu niște blocuri de acorduri. Cumva, se vorbește aici despre revoluția industrială a timpurilor… Și astea sunt câteva amănunte ale acestei piese. Pentru noi această piesă este foarte interesantă pentru că totuși se poate transmite și fără a explica înainte, prin muzică, cam ce a vrut acolo; chiar dacă este un pic mai modernă, dar totuși este accesibilă. Culmea este că și publicul care nu e obișnuit cu muzica clasică a reacționat foarte pozitiv la această piesă.


Și, în plus, avem Mozart (KV 575) și Ravel - două opusuri de altfel foarte cunoscute…

Mozart - după Haydn și înainte de Beethoven - este un repertoriu standard pentru cvartet și întotdeauna reprezintă o provocare, pentru că toată lumea-l cântă, dar ca să stea în picioare și să nu fie ca alte interpretări, e întotdeauna un efort. Nouă ne place acest prim cvartet prusian; Mozart n-a scris un concert pentru violoncel, dar aceste cvartete prusiane sunt o mare provocare pentru violoncel. Într-adevăr, ce are vioara I sau celelalte instrumente ca solouri melodice, fără regret, a pus Mozart și la violoncel și nu în rare cazuri violoncelistul sau ansamblul nu reușește să aducă la același nivel, să fie fiecare voce individuală. Pentru noi… ne bucurăm că avem violoncelistul nostru, Bas Jongen, un violoncelist extraordinar, și a fost chiar ideea lui când am zis să facem un Mozart nou, să atacăm acest cvartet. A zis și el că, de obicei, în repertoriul clasic pentru violoncel are mai mult funcție de bas și rareori o funcție extrem de solistică cum e la acest Mozart; de aceea a fost chiar ideea lui să facem această piesă care este una extrem de frumoasă și de aceea ne bucurăm cu atât mai mult s-o prezentăm publicului bucureștean.


În încheierea interviului nostru vă rog să adresați un mesaj către publicul care ar veni să vă asculte la Biserica Luterană pe 22 iunie.

Dragă public, noi suntem Cvartetul de coarde Giocoso - un cvartet internațional din Germania, Austria, Olanda, România - și ne bucurăm foarte mult să vă așteptăm la concertul nostru pe 22 iunie, la Biserica Luterană, cu un program diferit, de Mozart, Ravel și Krenek. Pentru noi este o mare plăcere de fiecare dată când revenim în România și mai ales în București să cântăm să întâlnim un public atât de cald și primitor și… cu atât mai mult este o plăcere pentru noi să revenim la București și să vă revedem pe dumneavoastră la concert!


Interviu realizat de Cristina Comandașu