Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Brașovul muzical salută luna iunie cu 'Vibrate! Festival', ajuns la ediția a III-a

Publicat: miercuri, 7 Iunie 2017 , ora 9.05


Vlad Maistorovici, inițiatorul și directorul festivalului, a aceptat să fie "Invitatul săptămânii" în emisiunea "Perpetuum mobile" de luni, 5 iunie

Mai mult decât muzicieni de primă mână - interpreți și compozitori, mai mult decât muzică clasică pentru că, deși nu este un eveniment crossover, "Vibrate! Festival" aduce în atenție și un grup hip hop, spre exemplu. Spunem "mai mult decât" fiindcă festivalul pare să respire calitate, prospețime și un mod de punere în pagină la zi, așa cum se întâmplă, spre exemplu, în Marea Britanie. Iar "Invitatul săptămânii" este Vlad Maistorovici, violonist și compozitor, directorul "Vibrate! Festival". Bun găsit, Vlad!

Salut! Bună ziua, ascultătorilor România Muzical!


Ce mi-a scăpat în prezentarea de mai devreme, când vine vorba de profilul ediției de față?

E o prezentare foarte generoasă. Mulțumesc frumos! Ce pot să spun? Am ajuns la ediția a III-a. Tema este, în acest an, "Pulse", pentru că ne concentrăm asupra… pulse înseamnă viață, pulse înseamnă respirație, înseamnă ritm… și, din punct de vedere tehnic, pe asta ne concentrăm… și din punct de vedere al repertoriului, și din punct de vedere al profilului artiștilor care sunt invitați. Așadar, va fi o ediție intensă.


Sinfonia Cymru - orchestră de cameră din Țara Galilor, deschide festivalul pe 9 iunie - un nume familiar ascultătorilor noștri. De asemenea, vine la Brașov compozitorul Mark Anthony Turnage. Va fi acolo și soprana Teodora Gheorghiu… câțiva dintre invitații acestei ediții. Merită aceste nume un soi de discriminare pozitivă? Îi putem considera invitații de marcă?

Cu siguranță! Așa sunt și gândiți. În fiecare an am avut un ansamblu rezident, ansamblu invitat care s-a bucurat de atenția publicului, iar anul acesta, iată, mergem la un nou nivel invitând o orchestră de cameră, care va fi prezentă în deschidere cu un program care… ei sunt pentru prima oară în România, chiar dacă sunt cunoscuți ascultătorilor postului Radio România Muzical. Așadar, repertoriul primului concert este realmente un repertoriu de recunoaștere; vor cânta Trei cântece galeze de Watkins, dar și Codex Brassoviensis de Dan Dediu, Serenada de Elgar - o piesă emblematică pentru spațiul britanic - și o raritate, pentru că întotdeauna încercăm să aducem repertoriul alternativ în atenție în festival, Concerto grosso nr.1 de Bloch, pentru orchestră de coarde cu pian obligato.

A doua zi, pe 10 iunie, deja îl avem în prim-plan pe Mark Anthony Turnage. Vom avea patru premiere românești și o premieră mondială… piesa Six Pint-Sized Pieces pentru vioară și pian - e vorba de o suită în șase părți pe care o voi interpreta alături de Diana Ionescu. Celelalte patru lucrări… Twisted Blues with Twisted Ballad, cel de-al doilea cvartet de coarde, bazat pe teme ale formației Led Zeppelin, alături de A Fast Stomp pentru trio de pian, Returning - sextet de coarde - și Slide Stride pentru cvintet cu pian sunt cele patru lucrări camerale care vor fi interpretate de membri din Sinfonia Cymru.

În cea de-a treia zi, cel de-al treilea concert - Sinfonia Cymru va fi prezentă, așadar, în trei concerte - este una dintre… dacă nu chiar atracția festivalului, de aceea invit publicul să fie alături de noi chiar de la începutul festivalului. Așadar, în a treia zi avem un concert în care realmente experimentăm; credem noi că este vorba de primul concert pe zgură, la Tenis Arena, unde vom cânta Biber - Battalia, ciudata lucrare, cumva profetică, a lui Biber - , două concerte de Vivaldi, pentru două viori și patru viori și Moz-Art a la Haydn de Schnittke.


De unde vine această deschidere a festivalului către spații neconvenționale, nu numai către spații în sensul propriu, ci și către zone stilistice, către crossover? Știu că este o chestiune care are multe în comun cu afinitățile tale ca interpret și compozitor, dar este și o soluție în a atrage un public cât mai divers către muzica clasică?

Sigur că acesta este, sperăm și ne bucurăm să constatăm că acesta este efectul, dar vine dintr-o credință că muzica clasică are enorm de multă diversitate și nu are nici un motiv să nu fie cunoscută de către publicul larg. Așadar, atunci când ai o artă extrem de diversă și totuși ea nu e cunoscută publicului larg înseamnă că punctul de vedere, contextul sau cadrul este cel acolo unde trebuie să experimentăm.Așa că asta pur și simplu vine dintr-o încercare de a recontextualiza, de a reîmprospăta perspectiva și experiența până la urmă ale acestor lucrări, care sunt comori culturale ale Europei și ale lumii din ultimii trei sute de ani… nu?


Așa este. Aș dori să mai aflăm și cum e posibil acest festival? Știm că tu ești ploieștean, însă faci festivalul la Brașov. De ce?

E un concurs de împrejurări. Sunt ploieștean, într-adevăr, dar sunt legat de Brașov… unele dintre primele experiențe muzicale le-am avut aici, ca elev al cursurilor de vară care se organizau acum 20 de ani, când eram eu copil și când începeam să compun și eram începător în ale interpretării. Sunt legat de Brașov chiar dacă nu am locuit niciodată aici, sunt legat emoțional. Apoi, în momentul în care noi am venit cu ideea, pur și simplu am avut norocul să întâlnim oamenii care să îmbrățișeze această idee și acest lucru este ceea ce face diferența, pentru că la toate nivelurile comunitatea ne-a îmbrățișat și, cumva, festivalul a devenit al comunității încă de la prima ediție. Sigur că, până la urmă, este minunat să ai oamenii lângă tine, dar suportul financiar este cel care face diferența și care face lucrurile să se întâmple sau nu; și de aceea, de la început, trebuie să mulțumim Primăriei Brașov, care ne-a susținut de la prima ediție, prin proiecte pe care noi le-am propus; am făcut aplicație și în fiecare an am obținut susținere. Din al doilea al, de la ediția a doua, avem susținerea AFCN - Administrația Fondului Cultural Național, iar anul acesta, prezența orchestrei Sinfonia Cymru este posibilă printr-un parteneriat cu Fondul Cultural Galez. Așadar, aceștia sunt marii producători ai acestui festival și, mai departe, pur și simplu, fiecare om din Brașov, din echipă, suntem câțiva muzicieni și foarte mulți ne-muzicieni și artiști din alte domenii care pun suflet în acest festival.


Am putea să mai vorbim mult despre Vibrate! Festival, ediția a III-a. Deocamdată, încheiem cu invitația de a nu ocoli festivalul între 9 și 18 iunie. Se va întâmpla la Brașov. A fost alături de noi violonistul și compozitorul Vlad Maistorovici, laureat al Concursului Internațional "George Enescu" și directorul evenimentului. Mult succes!

Mulțumesc. Vă aștept!
Interviu realizat de Ștefan Costache