ACUM:
20.30
Bucureștiul muzical de altădată
Despre timpuri de altădată și muzica acelor vremi.
Urmează: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 23.30 Sunete contemporane Incursiune în lumea muzicii contemporane românești.

Arhivă : Interviuri Înapoi

Interviu cu saxofonistul Nicolas Simion

Publicat: vineri, 26 Mai 2017 , ora 15.33

O carieră de mare anvergură, începută pe pământ românesc în anii '80, odată cu "Band Opus 4", continuată în Austria, respectiv Germania după 1989, și consolidată în proiecte remarcabile. Consemnăm colaborarea sa cu pianistul american Mal Waldron, cu Gunther Schuller, acest exponent de marcă al curentului Third stream, cu doi mari trompetiști est-europeni, Tomasz Stanko și Dusko Goykovich, cu Lee Konitz, Archie Shepp, sau cu pianistul Jancy Körössy, care revenea după o absență de 30 de ani în Europa. Și doar am punctat evenimente dintr-o agendă extrem de generoasă, care provoacă afirmații la superlativ. Saxofonist, compozitor, producător, lansând peste 33 de albume, cu premii pentru compoziție - ne reamintim doar în 2015 Nicolas Simion a fost câștigător în cadrul WDR Jazzpreis - Dortmund, la categoria "Jazz improvisation", iar anul trecut una dintre piesele sale pentru sextet de jazz a fost premiată în cadrul Bucharest Jazz Festival , în cea de-a doua ediție a concursului de compoziție New Jazz Works. Cu un discurs elaborat, ancorat în varii sisteme ce vizează chiar și soluții din sfera muzicii contemporane, Nicolas Simion își trădează de fapt rădăcinile, adesea muzica sa reținând sau sugerând inflexiuni profund românești. Puține sunt albumele în care nu regăsim un Dans transilvan, sau alte accente doinite la saxofon, taragot sau la clarinet bas, gest firesc și definitoriu pentru un profil artistic autentic. La sfârșitul acestei săptămâni, artistul propune un nou concert, motiv pentru care ne-a oferit un scurt interviu:

Nicolas Simion, sâmbătă, 27 mai, participi împreună cu trioul tău la My Unique Jazz Festival - Jazz aus Europa de la Berlin. Câteva cuvinte despre anvergura acestui festival...

Este un festival nou; este la a patra ediție, centre culturale din Berlin contribuie cu muzicieni din diverse țări și ICR Berlin ne-a invitat pe noi să prezentăm compact-discul "Romanian Impressions" cu Sorin Romanescu și Nadia Trohin - vocal. Vom avea acest concert, această lansare de CD, sâmbătă.


Cum a apărut această nouă versiune a Trio-ului Nicolas Simion?

Este prima formație din ultimii ani numai cu români. Am înregistrat un compact-disc în 2012 la București cu Luiza Zan și Sorin Romanescu; am avut câteva concerte, după care, din păcate, colaborarea noastră s-a întrerupt. Am considerat că muzica de pe acest album ar merita să fie cunoscută și în străinătate și în România… și am invitat-o pe Nadia Trohin. Am avut câteva concerte. Chiar anul acesta am cântat, în aprilie la Scena; a fost un fel de repetiție generală pentru acest festival. Concertul va fi imprimat în Berlin și, dacă muzica și calitatea artistică vor fi bune, poate o să mai facem un CD în această constelație.


Cât de important este folclorul nostru, ca sursă de inspirație în jazz, pentru că muzica ta are accente, se bazează pe folclor, îi oferi mereu noi forme de expresie?

Aș putea spune că sunt mai puține citate în ultimii ani; sunt mai mult piese inspirate din folclor, dar compuse în stil folcloric, așa cum au făcut mulți compozitori de muzică clasică de la noi, începând cu Enescu, Jora, Silvestri, Nicolae Coman, Paul Constantinescu și mulți alții care au distilat esența folclorului și au scăpat cumva de citatul acela... care a frumos în felul lui, dar necesită acum o altă abordare. Și în muzica de jazz, unde lumea armonică e mult mai sofisticată, mai deschisă, unde se improvizează foarte mult, e suficient să ai câteva idei, câteva melodii care se aseamănă cu folclorul ca să păstrezi măcar ceva din esența folclorului. Deci, sunt multe piese inspirate, nu sunt citate.


Cum reacționează publicul german față de aceste piese inspirate din folclorul românesc?

Pentru publicul din străinătate în general este un lucru exotic. Sigur că au trecut vremurile în care muzica africană, muzica indiană, muzica est-europeană reprezentau o noutate. În ultimii ani se cântă foarte mult muzică etno, muzică folk-jazz, formații din toate țările est-europene își prezintă cultura prin fanfarele care au avut succes foarte mare în străinătate și prin muzicienii de jazz care au găsit în folclor o sursă de inspirație. Și, dacă se cântă bine, publicul apreciază.


Ce proiecte mai apar în agenda personală? Când va fi următorul concert în România ?

Avem o invitație pentru Dobro Jazz la sfârșitul lunii iunie, cu aceeași formație, la Tulcea. Este un festival nou, aflat la a patra ediție. Sper să pot să cânt mai des la București. Încerc în continuare să fac o legătură între muzica și muzicienii din România cu cei din Germania.


Interviu realizat de Marina Nedelcu