ACUM:
19.00
Concertele Radio România Muzical
Înregistrări recente din fonoteca noastră.
Urmează: 20.30 Bucureștiul muzical de altădată Despre timpuri de altădată și muzica acelor vremi.
Apoi: 21.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Gabriel Bebeșelea

Publicat: luni, 8 Mai 2017 , ora 12.49

Miercuri, 10 mai 2017, începând cu ora 19:00, Orchestra de Cameră Radio susține un concert în Studioul Mihail Jora al Radiodifuziunii Române. Din program fac parte Fuga con Pajarillo pentru orchestră de coarde semnată de compozitorul venezuelean Aldemaro Romero, Concertul nr. 2 în Si bemol major pentru pian și orchestră de Ludwig van Beethoven, al cărui solist va fi Horia Maxim și, în încheiere, Serenada pentru coarde, op.22 de Antonin Dvoűák. La pupitrul dirijoral se va afla Gabriel Bebeșelea, care ne-a acordat următorul interviu.


Veți dirija miercuri concertul Orchestrei de Cameră Radio. Evenimentul propune un program divers ce acoperă mai multe perioade și stiluri, de la clasicism și până la sfârșitul secolului trecut. Care au fost criteriile pe care le-ați urmărit în realizarea acestei selecții?

În primul rând, am vrut să fie un repertoriu cât mai divers, dar care să pornească de la Bach, un altfel de Bach. Adică toate lucrările din program sunt, într-un fel, un tribut al contrapunctului și al polifoniei baroce, dar nu e în program absolut niciun compozitor din această perioadă stilistică. Și de aici am pornit cu ideea… să fie Bach fără să fie Bach.


Solistul serii de miercuri va fi pianistul Horia Maxim. Cum ați putea descrie colaborarea cu acesta?

Am mai făcut cu el un concert de Beethoven, nr.1, care țin minte și acum că a fost foarte, foarte bine coagulat și foarte bine construit. Același lucru aștept să se întâmple și la Concertul nr.2 de Beethoven, pe care o să-l interpretăm miercuri. E un pianist cu o sensibilitate aparte; sunt sigur că publicul o să remarce din nou acest lucru pe scena Sălii Radio.


Luna aprilie a marcat două evenimente importante în agenda dumneavoastră. Ați dirijat Filarmonica Națională a Rusiei și Orchestra Filarmonică Janáèek din Cehia. Cum au fost cele două experiențe?

Cu un repertoriu extrem de divers. M-am bucurat foarte mult să fac muzică împreună cu ei… două orchestre extrem de bune, mai ales Filarmonica Națională a Rusiei - o orchestră cu o istorie aparte. Și, spre surprinderea mea plăcută, au fost extrem de deschiși la tot ceea ce am propus și a fost un concert absolut extraordinar în Sala Ceaikovski a Filarmonicii. Am fost invitat; maestrul Vladimir Spivakov m-a văzut la un concurs la Londra și-n urma acelui concurs m-a invitat să dirijez orchestra unde dumnealui este director artistic și dirijor principal.


În final, câteva proiecte din viitorul apropiat.

Urmează o perioadă puțin mai liberă pentru că am nevoie de timp ca să studiez, dar o să urmeze un concert la Cluj, cu un program inedit - o lucrare de Enescu, ce nu s-a mai cântat din 1899, Pastorale-Fantaisie. Va fi premiera modernă, să spunem. După aceea, un concert de Yehudi Wyner compus pentru Robert Levin, marele pianist și expert în Mozart, care va veni la Cluj și va cânta acest concert… și Enescu, Simfonia I.

Interviu realizat de Ana Diaconu