ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Schubert și Schumann - noile coordonate ale turneului național pe care îl propun violoncelistul Răzvan Suma și pianistul Horia Mihail

Publicat: marți, 8 Noiembrie 2016 , ora 16.15

Răzvan Suma a stat de vorbă cu noi, ca "Invitat al săptămânii" la "Perpetuum mobile" luni, pe 8 noiembrie.


Din nou la drum - Răzvan Suma și Horia Mihail, pentru un nou turneu "Vă place" cu semnul întrebării. De această dată, un semn al întrebării precedat de un cuvânt cu două continuări. "Vă place Schu…?" se numește această ediție; fie Schubert, fie Schumann. Cum ați ajuns la formula de program de anul acesta? Este una ceva mai tradițională comparativ cu Vă place tango?, nu?

Având în vedere că eu am pornit la acest frumos drum Vă place, care mi-a plăcut foarte mult de la început, cu un limbaj extrem de tradițional, adică Vă place Bach?, după care am trecut la Vă place Brahms? - la fel de tradițional, a fost doar o oază de comercial cu Vă place tango?. Ne-a întors, bineînțeles, la clasic, pentru că acesta este conceptul. S-ar putea să mai trecem prin zone mai comerciale, dar nu știu ce va fi la anul.


Am spus ceva mai tradițional din perspectiva programului, însă, să recunoaștem, e destul de proaspăt la noi ceea ce cântați dumneavoastră. Nu auzi în fiecare zi nici Arppeggione, nici cele 5 piese în stil popular de Robert Schumann. Cum a fost pregătirea programului?

Vorbind cu colegi violonceliști, toți m-au întrebat "Dar de ce Schubert? De ce au ales Arppeggione?". Trebuie să menționez că această sonată are un nivel de dificultate foarte înalt și, practic, violonceliștii nu prea aleg acest repertoriu din cauza dificultății. Îmi amintesc că un prieten mi-a zis că în nici un caz nu ar alege el să cânte Arppeggione, ci ar aborda-o doar dacă ar fi impusă. De exemplu, se poate impune într-un concurs. Este adevărat că eu am participat la multe concursuri în care s-a cerut această sonată și de asta am decis să aleg acest repertoriu, pentru că mi se pare că trebuie să-mi demonstrez mie câteodată niște lucruri. Și această sonată, pe lângă alte piese cum ar fi Haydn - Re major sau Concertul de Șostakovici nr.1 sunt la limita tehnicii violoncelistice. Și atunci, se interpretează rar; acesta este motivul pentru care se cântă puțin repertoriul acesta. În rest, opusul de Schumann l-am ales din mai multe puncte de vedere; în primul rând coloristica lui Schumann este extraordinară, frumusețea muzicii lui Schumann este, de asemenea, la un nivel foarte ridicat și, pe lângă asta, am un motiv subiectiv - acum zece ani porneam la drum cu acest concept de turneu tot cu Schumann; îl sărbătoream. Și am zis… după zece ani… o reîntoarcere. M-am întors și la pianistul cu care porneam atunci în turneu cu Romanian Piano Trio și este o ediție aniversară. Despre asta e vorba. Acel turneu începea exact cu 5 cinci piese de Schumann. E adevărat că celelalte nu au fost în repertoriu.


Simțiți că s-a schimbat ceva în percepția asupra muzicii clasice, în general, și asupra muzicii de cameră, în special, în acest deceniu de când faceți turneele? Din perspectiva publicului, bineînțeles.

În 2006, la Sala Radio au fost 250 de oameni. Cam în toată țara, în afară de un oraș - Iași, nu exista public de muzică de cameră. La Iași exista pentru că era un public crescut de două cvartete foarte cunoscute - Voces și Ad Libitum. Între timp, noi alături de alte proiecte similare cred că am făcut o muncă de pionierat - am crescut, pur și simplu, acest public de muzică de cameră, un public special, care nu este neapărat același public ca acela pentru simfonic; și cred că am făcut foarte mult pentru viața muzicală și pentru muzica de cameră în special. Alături de Romanian Piano Trio, alături de toate turneele acestea Radio România în care se încadrează și acest proiect Vă place Schu…? și cred că beneficiul este de ambele părți. Nu numai pentru public, ci, de asemenea, pentru noi. Este binecunoscut faptul că turneul te face să aduci repertoriul la un nivel mai bun și atunci clar că devenim și noi mai buni. Acesta este, practic, obiectivul și aceasta este realitatea acestor turnee.


Așadar, șapte recitaluri, între 7 și 18 noiembrie. Voi aminti foarte pe scurt itinerariul - Deva, Alba Iulia, Craiova, Timișoara, Iași, București, Pitești. - popasuri în toate zonele istorice ale României. Vă dorim drum bun și un public cât mai numeros!

Mulțumesc foarte mult!

Interviu realizat de Ștefan Costache