ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

Festivalul Internațional de Muzică Nouă 'Intrada', ajuns la ediția a 3-a, s-a desfășurat la Timișoara în perioada 28 octombrie - 4 noiembrie

Publicat: vineri, 4 Noiembrie 2016 , ora 12.43
Interviu cu pianistul Sorin Petrescu

Această ediție a Festivalului "Intrada" se arată foarte interesantă; concertele sunt orientate spre o temă: Din și Spre Viață. Au reușit compozitorii invitați să reflecte această idee în muzica lor?

Sigur, putem să discutăm dacă un compozitor reușește să convingă publicul de veridicitatea mesajului său, dacă pune un titlu și ascultătorul prinde astfel ceva din sensul dorit. Există și exemple celebre din trecut, o anumită tematică, o anumită idee, era uneori lăsată pe drum de inspirația autorului care ajungea în direcții total opuse și îndepărtate de ideea inițială. Noi am încercat să adunăm sub acest "motto"- "Din și Spre Viață" o multitudine de lucrări în toate stilurile.


Cum ați organizat cele opt zile de concerte? Am văzut că ați combinat creațiile românești cu lucrări ale unor compozitori din străinătate și programul conține într-adevăr o diversitate de genuri - aveți creații camerale, corale, aveți și o operă chiar.

Da, așa trebuie să fie un festival, de o mare diversitate. Ponderea o au totuși compozitorii români. Și ca să fac o paranteză, foarte mulți dintre noi care spunem că suntem mândri de George Enescu, nu-i cunoaștem opera. Sunt și muzicieni care nu-i cunosc opera. Dar în primul rând noi ar trebui să-l iubim pe Enescu. El spunea că "dacă nu promovăm cultura și muzica noastră, o să devenim o colonie muzicală". Chiar dacă a fost foarte greu, noi am încercat să facem în acest festival o panoramă a muzicii românești, pusă desigur în dialog cu lucrările compozitorilor din alte țări.


Fiecare concert este structurat după o idee. Ați avut un concert-prelegere pe tema vieții și morții, un recital de familii apoi un spectacol de muzică și proiecții video. Ați dorit să realizați o mai mare apropiere de public prin aceste moduri inedite de prezentare a muzicii?

Așa este. Publicul este același. Cum să-l determini să vină în fiecare zi la concert? Prin aceste idei tematice am încercat să atrag și alte categorii de public, în afară de publicul fidel. Avem un concert și la Biserica Catolică Piaristă din centrul Timișoarei. Este un eveniment deosebit, Barrie Webb va cânta un Requiem pentru trombon solo însoțit de proiecții de vitralii. Apoi va fi tema "Viața în doi", cu familii de muzicieni care sigur va sensibiliza, pentru că susține ceea ce doar într-o familie adevărată poate exista.


Credeți că publicul simte nevoia și de anumite explicații înainte de a asculta lucrările?

Da, lumea care se apropie instinctiv de muzica de azi, simte nevoia să aibă și anumite repere, să deschidă niște ferestre de percepție. Am experimentat deja modul acesta de a prezenta lucrările contemporane și întotdeauna a ajutat. Iar menirea muzicianului este să facă cunoscută publicului cultura.

Interviu realizat de Laura Ana Mânzat