ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. 'Ascultă 5 minute de muzica clasică' - Interviu cu Cristina Comandașu, inițiatoarea proiectului

Publicat: miercuri, 28 Septembrie 2016 , ora 10.53
Din 1 octombrie, o nouă ediție a proiectului "Ascultă 5 minute de muzică clasică".


145.000 - cifra anului trecut. Din perspectiva campaniei "Ascultă 5 minute de muzică clasică", o cifră impresionantă. Atâția copii au beneficiat de proiectul inițiat de tine, Cristina Comandașu, proiect Radio România Muzical - unul dintre cele mai importante ale instituției Radio România, proiecte cu profil formativ, educațional. Avem parteneriat cu Ministerul Educației, dar și cu multe instituții care promovează muzica clasică; un concurs destinat celor mici… Cam astea sunt datele de la care plecăm în 1 octombrie.

Plecăm în 1 octombrie, ca întotdeauna de șase ani încoace. Din 2010, bianual - în lunile martie și octombrie, în fiecare zi Radio România Muzical aduce muzica clasică în spații neconvenționale. Acesta este un aspect al proiectului. Din 10 octombrie pornește al doilea proiect "Ascultă 5 minute de muzică clasică", cel dedicat elevilor, despre care ai vorbit. Mie mi se pare că a aduce muzica clasică în spații unde în mod obișnuit ea nu s-ar auzi - nici nu ne-am pune problema că mergem la un hipermarket și că auzim muzică clasică fără să existe acest proiect - și faptul că muzica clasică se ascultă la școală - și acesta cred că este cel mai important pas pentru a deveni ascultător, meloman dincolo de orice învățăm despre portative, note… alte indicații pe care le găsim în manualele de muzică… Totuși, a asculta muzica așa cum este ea, în cele mai bune interpretări, cred că, într-adevăr, te poate transforma în meloman.


În momentul de față, toate școlile din România sunt implicate în acest proiect?

În momentul de față există un parteneriat semnat între Radio România și Ministerul Educației Naționale, ceea ce transformă acest proiect într-un program național în școli. Da, toți elevii ar avea acces la proiectul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" dacă profesorii lor accesează acest proiect. Eu sper să se întâmple acest lucru pentru că, sigur, 145.000 de elevi implicați în proiect anul trecut înseamnă o cifră impresionantă, dar eu cred că se poate face mai mult. Până la urmă, omul sfințește locul este valabil și pentrusistemul de învățământ; dacă profesorul alege să se implice și să primească informația, atunci da, se poate aplica acest proiect la clasă și putem evita ceea ce văd cu surprindere pentru mine în manualele de muzică, indicații "căutați pe internet ca să ascultați lucrarea X". Pentru că tu nu știi ce va găsi copilul respectiv pe internet, nu știi ce interpretare va alege copilul, nu poți să-i faci nici un fel de educație a gustului estetic în felul acesta.

Deci, da, "Ascultă 5 minute de muzică clasică" este un proiect foarte viabil. Se desfășoară on line și atunci, practic, toată lumea are acces la el. Din 10 octombrie, așadar, începem proiectul pentru elevi…


Dăm premii, nu?

Da, avem premii ca întotdeauna. Proiectul pentru elevi înseamnă această posibilitate de a asculta muzica la școală, câte două piese săptămânal, iar pentru cei care doresc să facă acest lucru, să participe la un concurs care se desfășoară pe pagina de internet a proiectului - toată lumea cred că știe deja banner-ul "Ascultă 5 minute de muzică clasică" de pe site-ul romania-muzical.ro - concurs unde sunt puse două întrebări în legătură cu explicațiile care însoțesc această muzică.

Tu, Ștefan, cred că știi cel mai bine, pentru că tu ești cel care le lecturează de al treilea an încoace… Să știi că a fost important, pentru că mergând în școli, copiii m-a întrebat "Dar cine este vocea aceea care citește? Ne place foarte mult. E așa de caldă și ne spune atât de frumos povestea aceea." Deci, iată, Ștefan, că faci o treaba foarte bună și este important. Orice lucru este important; modul cum le vorbești, informațiile pe care le pui. Chiar astăzi am scris o serie din poveștile pe care le vor asculta copiii la școală și una dintre ele este legată de Halloween, în mod, cred eu, interesant pentru ei, pentru că observ de la băiatul meu care și el este de vârstă școlară că în școli a devenit foarte importantă sărbătoarea asta și sigur că putem lega Halloween-ul de O noapte pe Muntele Pleșuv de Musorgski… și mai e și-un desen animat care are coloana asta sonoră… Deci, iată, muzica clasică trăiește în universul nostru, al tuturor - de la soneriile de telefoane mobile la, știu și eu, ce văd copiii în desene animate. E important însă să alegem să ascultăm și cred că asta face în primul rând proiectul acesta, să aducă muzica clasică mai aproape de oameni.


Campania octombrie 2016 cam ce obiective are?

Aceleași ca întotdeauna. Să fim cât mai aproape de publicul nostru, să ne auzim în spațiile unde avem parteneri - și aici aș vrea să îi citesc pentru că este foarte important că aceste firme, acești oameni care lucrează acolo de fapt au ales să fie alături de noi. E vorba de lanțurile de magazine Carrefour, Cora, Mega Image de pe întreg teritoriul României, Iulius Mall din Iași, Timișoara, Cluj, Suceava, Palas Mall din Iași, Librăriile Humanitas de pe tot teritoriul României, Castelul Bran, PWC România și CRH România și, din martie anul acesta, am încheiat noi acorduri de parteneriat cu lanțurile de magazine Mobexpert, Dedeman și Metrou de pe tot teritorul țării, Pitești Mall, Hello Shopping Park și Arena Mall din Bacău, Gold Plaza Baia Mare și Centrul cultural "Palatele brâncovenești". Evident, e bine de spus că piesa zilei se va auzi și la Radio România Muzical de două ori pe zi. Deci, da, cred că obiectivul este acesta, să ajungem cât mai departe, către oamenii care trebuie să afle ceva. Până la urmă este vorba de o educare a gustului estetic pentru întreaga populație, pentru că muzica clasică de fapt asta înseamnă, înseamnă acces către o lume unde totul pare mai frumos, mai înalt, puțin rupt de realitățile vieții cotidiene. Și, dacă ar fi să dau crezare oamenilor care sunt într-un magazin și spun "Într-un spațiu neconvențional și atât de comercial, cu oameni care sunt prea ocupați în special de a-și asigura coșul zilnic, deodată auzi o muzică diferită și este un moment în care te detașezi puțin și intri într-o altă lume. Acele 5 minute fac foarte bine!" Cred că mai mult de atât eu nu mai am ce să spun!


Atunci… un public din ce în ce mai mare și parteneri, nu, cât mai mulți în continuare…

Pentru anul viitor, la ediția din martie pentru spațiile neconvenționale vizăm noi parteneri și sper să se și concretizeze aceste sondări ale noastre. Iar pentru copii, e o luptă… nu e o luptă, dar este o preocupare de a avea cât mai mulți profesori care să acceseze proiectul prin inspectoratele județene de care aparțin, pentru că proiectul se diseminează în felul acesta în teritoriu. Mie mi-ar fi imposibil să țin legătura chiar cu toți profesorii de muzică din România, așa că… da, interesul este ca cei care sunt și vor fi ascultători de muzică clasică să devină din ce în ce mai mulți, pentru că asta înseamnă în acel moment că s-a schimbat ceva în România.

Interviu realizat de Ștefan Costache