ACUM:
15.20
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Concertele roz (R)
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu violista Aida Carmen Soanea

Publicat: marți, 27 Septembrie 2016 , ora 14.59
Violista Aida Carmen Soanea a lansat în august un disc cu muzica de Norbert von Hannenheim. Detalii despre această apariție inedită am aflat de la muziciană.


Aida Carmen Soanea, anul acesta ați lansat un nou disc, cu muzică de Norbert von Hannenheim. Ce ne puteți spune despre această apariție?

Este ceva absolut nou, dat fiind că acest nume - Norbert von Hannenheim - în 2006, când am început descoperirea proiectului, era încă necunoscut.

Istoria a început după un recital aproape de Munchen, după care un profesor de la universitatea de acolo a venit cu o pagină, circa 30 de măsuri, spunându-mi că aceasta a avut-o la un colocviu în Berlin cu câțiva ani în urmă, unde se ținuse o lucrare despre tema Schoenberg și școala sa din Berlin. Iar acest Norbert von Hannenheim, care a fost născut la Sibiu în 1898 și trecând prin Budapesta, prin Graz, ajungând deci până la Schoenberg, la Berlin, ajunsese ca în anii '30 să câștige anumite premii destul de importante pentru timpul său. Chiar Schoenberg zicea de el "este unul dintre elevii mei cei mai buni". Însă, fiindcă în 1933 situația politică s-a schimbat în Germania și Norbert von Hannenheim chiar dacă era german de nație a avut mari probleme, pentru că făcea parte în primul rând din muzica degenerată, școala Schoenberg. El a fost interzis complet, ceea ce a făcut viața lui foarte dificilă. Nu a dorit să plece însă din Berlin; a rămas până la începutul anilor '40.

Prietenii îl descriau ca un caracter foarte dificil cu probleme psihice. Câțiva prieteni i-au recomandat să-și închidă toate manuscrisele într-un geamantan care a fost pus într-o bancă în Berlin și care, din păcate, în '44 a fost bombardată complet. După această dispariție Von Hannenheim a avut iarăși un atac schizofrenic, după care a fost dus cu forța la un spital unde, în urma tratamentelor, în septembrie 1945 a decedat.

Însă, când în 2006, eu am început proiectul și căutam peste tot cine știe ceva de Hannenheim, toate datele acestea nu se știau încă. De-abia în 2008 a apărut o carte de un muzicolog, Herbert Henck, în care toate aceste date despre viața lui personală au ieșit la iveală; căci până atunci nu se știa nimic. Am avut contact cu foarte mulți muzicologi, cu persoane din familie, cu alți compozitori asemănători de la care aveam câte-un comentariu "A, asta ar putea să aibă încă o partitură… Ah, acolo s-ar putea găsi încă ceva!"

Deci, am reușit să adun tot acest material și să îl pasionez și pe pianistul cu care am înregistrat, pe Igor Kamenz, pentru acest proiect și să scoatem la iveală aceste lucrări care pentru repertoriul de violă, pentru repertoriul mai ales din școala schoenbergiană reprezintă o enormă descoperire, prin simplul fapt că sunt foarte multe lucrări. Este vorba de două sonate, o suită, trei piese și un duo de vioară și violă.

Declarație preluată de Radu Mihalache