ACUM:
17.00
Perpetuum mobile
Actualitate, muzică bună, educație și ... un tonus optimist la final de zi.
Urmează: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 18.59 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

FESTIVALUL RADIRO 2016. Interviu cu dirijorul Lin Daye

Publicat: vineri, 23 Septembrie 2016 , ora 14.55

Concertul de deschidere a Festivalului RADIRO 2016 (23 septembrie) este susținut de Orchestra Simfonică din Shenzhen - China, condusă de Lin Daye.

Domnule Lin Daye, în primul rând bun venit la București în RadiRo, Festivalul Orchestrelor Radio. Pe 23 septembrie, conduceți Orchestra Simfonică din Shenzhen - și presupun că va fi chiar prima dumneavoastră prezență artistică în țara noastră. Cum ați primit invitația și ce așteptări aveți de la acest concert, de la publicul nostru?

Mă simt pur și simplu entuziasmat și consider că este o adevărată onoare că am primit această invitație pentru că am știut întotdeauna că România este una dintre cele mai importante țări ale Europei, din perspectivă muzicală. Așa că doresc să salut publicul din țara dumneavoastră și suntem nerăbdători să susținem acest concert în România.


Acum vă propun să vorbim despre lucrările reunite în programul concertului. Un program cu muzică semnată de Enescu și de 3 autori romantici: Rahmaninov, Saint-Saens și Rimski-Korsakov. Cum i-ați descrie structura, modul în care se articulează?

Piesa de deschidere a programului am ales-o pentru că aparține celui mai faimos compozitor român, lui Enescu. Și am dorit, astfel, să ne arătăm considerația față de cel mai valoros autor muzical al țării dumneavoastră. Ca a doua lucrare avem, desigur, Concertul de Rahmaninov, urmat de Saint-Saens și de Rimski-Korsakov. Concertul nr. 2 pentru pian și orchestră de Rahmaninov rămâne printre cele mai iubite scrise vreodată, toată lumea îl cunoaște, așa că am ținut să îl includem în concertul inaugural al festivalului; un concert în care vom colabora, de asemenea, cu unul dintre cei mai buni violoniști români. Așa că ne-am oprit asupra unei creații celebre de Saint-Saens din repertoriul acestui instrument, nu atât de lungă, dar de un înalt nivel, în care solistul își poate etala excelentele calități tehnice și expresive în fața întregului public. De aceea am făcut apel la Saint-Saens. Și, bineînțeles, la final - suita simfonică "Șeherazada" de Nikolai Rimski-Korsakov, un alt hit al muzicii clasice.


Un program foarte spectaculos, într-adevăr, domnule Lin Daye… Cum vi se par elementele tradiționale românești din Rapsodia I, o capodoperă enesciană? Cum le simțiți, ca muzician chinez? Ce percepție aveți asupra lor?

Iubesc această lucrare! În această dimineață, eu și Orchestra Simfonică din Shenzhen am încheiat repetiția cu Rapsodia română nr. 1 de Enescu și toți instrumentiștii o îndrăgesc, le place atât de mult! De ce? Cred că fiindcă maestrul Enescu a reunit în ea atâtea teme minunate, atâtea melodii tradiționale, într-o haină simfonică. Vorbim despre o muzică foarte familiară - de fapt, atunci când eram copil, ascultam adesea muzică tradițională din România. Îmi amintesc bine de Ciocârlia, una foarte faimoasă provenind din țara dvs. Așa că Rapsodia enesciană ne este cunoscută datorită Ciocârliei, o apreciem cu toții foarte mult!


După cum cred că știți, în momentul de față, din păcate, creația enesciană nu este atât de des cântată în întreaga lume pe cât ar fi de dorit. Cum priviți locul lui Enescu în contextul muzicii secolului XX? Și pe care dintre trăsăturile muzicii enesciene le apreciați cel mai mult?

Da, de fapt, nu sunt deloc de părere că Enescu nu e cântat. Știu cu siguranță că aici, în China, multe ansambluri simfonice îi includ creațiile în programele lor. Pentru că publicul chinez le apreciază și cred că nu puține orchestre includ, recent, muzica sa în programele pe care le oferă în concertele lor de Anul Nou.


Ne bucurăm că aveți această perspectivă optimistă!

Da, sigur! Iar când am studiat la Berlin, țin minte că am ascultat Rapsodia română nr. 1 de cel puțin două ori. Sigur că această creație nu e la fel de cântată ca opusurile de Beethoven sau Brahms, dar nu am vreun dubiu că această realizare a lui Enescu e cu adevărat celebră în întreaga lume și că mulți iubitori ai muzicii o apreciază. Iar ceea ce apreciez la compozitorul român este faptul că a apelat la atât de multă muzică românească autentică în Rapsodie - un aspect foarte important, în ceea ce mă privește - pentru că, așa după cum poate știți, direcția amintită în componistică este urmată și de numeroși autori muzicali ai Chinei - ei apelează la zona tradițională chinezească pentru a-și elabora realizările simfonice. Iată o cale extraordinară de a-ți promova țara, tradițiile - e ceva cu adevărat foarte important.


Domnule Lin Daye, știu că ați studiat dirijatul în China, bineînțeles (de la vârsta de 15 ani, la Beijing) dar și în Germania - ca student al lui Christian Eheald, la Berlin. Iar în anul 2000 ați avut șansa de a participa la un curs de măiestrie susținut de Seiji Ozawa, care v-a apreciat foarte mult. Vă considerați atât un exponent al școlii chineze de dirijat cât și al celei germane?

Da, pentru că, după cum știți, am studiat, pe de o parte, la cel mai bun Conservator de Muzică din China, cel din Shanghai, iar apoi am optat pentru Berlin, unde m-am perfecționat la Școala superioară de Muzică "Has Eisler". Le consider pe amândouă ca fiind instituții de pregătire muzicală de cel mai înalt nivel din întreaga lume. Inițial, la Shanghai, profesorul meu a insistat foarte mult pe latura tehnică a dirijatului de orchestră. Am dobândit, fără discuție, o excelentă tehnică dirijorală, am avut șansa de a fi îndrumat de unul dintre cei mai competenți profesori de dirijat, domnul Xu Xin. Dar la Berlin, accentul a căzut mult mai mult asupra muzicii în sine, asupra expresiei: cum s-o simți, cum să-i dai un curs, o curgere, un sens, o direcție - aspecte esențiale. Consider că ambele aspect amintite au o egală importanță.


Ce ne puteți spune despre principalele idei ce vă ghidează activitatea, ca dirijor de orchestră?

Pentru mine, ca șef de orchestră, scopul, obiectivul de a face din ce în ce mai mulți oameni să iubească muzica. Iar primul aspect este acela de a-i face pe muzicieni, pe instrumentiștii cu care lucrezi s-o iubească. Știu că pretutindeni cei mai mulți muzicieni simt asta, dar nu se întâmplă asta cu toată lumea, știți, când vine vorba de orchestre. Unii instrumentiști privesc activitatea asta ca pe o slujbă ca oricare alta. Iar eu chiar sunt convins că un bun dirijor le poate înlezni tuturor să iubească de-adevăratelea ceea ce fac. Dincolo de asta - ar trebui să faci în așa fel încât din ce în ce mai mulți oameni să aleagă o sală de concerte, pentru că un dirijor are privilegiul de a răspândi frumusețea muzicii clasice cu mișcările mâinilor sale. Iată cele două mari principii care mă ghidează.


Se știe că aveți o relație specială cu Orchestra Simfonică din Shenzhen. Cum vă amintiți experiența primei colaborări cu acest ansamblu? Când și cum a fost?

Da, aceasta este o istorie interesantă. Cred că prima oară când am avut ocazia să lucrez cu Orchestra Simfonică din Shenzhen a fost atunci când am participat la o competiție - dacă nu mă înșel, se întâmpla în 2006, când instituția a inițiat un concurs destinat tinerilor dirijori din întreaga Chină. Atunci m-am clasat al patrulea, mi-a revenit premiul al IV-lea, dar membrii orchestrei m-au plăcut foarte mult. Toți instrumentiștii au avut un punct diferit de vedere de cel al juriului. Așa că, la sfârșitul concursului, managerul orchestrei mi-a spus: Vrei să ni te alături, ca dirijor asistent? Bineînțeles că am răspuns pozitiv! E o orchestră foarte bună, un ansamblu profesionist, mi-am dorit din toată inima acea poziție. Pe atunci nu-mi finalizasem studiile la Berlin, așa că, o vreme, m-am aflat când la Berlin, când la Shenzhen.


Orchestra Simfonică din Shenzhen - un ansamblu relativ tânăr, dar deja foarte apreciat. Cum ați descrie profilul orchestrei, domnule Lin Daye? Ce o individualizează, din punctul dumneavoastră de vedere?

Da, cred că Orchestra este, din foarte multe puncte de vedere, foarte asemănătoare orașului Shenzhen, care are o vechime de doar 36 de ani. Foarte tânăr dar, dacă îl veți vizita, veți fi deosebit de plăcut surprinși, pentru că orașul se dezvoltă într-un ritm amețitor, este foarte dinamic. Și cred că și cu Orchestra Simfonică din Shenzhen se întâmplă același lucru. Are, cred, 32 de ani, dar în acest interval am avut 4 directori artistici - din China (Shanghai, Beijing), dar și din Germania. Consider că orchestra a atins deja un nivel profesional deosebit de înalt și, foarte important, are o energie debordantă cu care face muzică. Sunt aspecte foarte pozitive atunci când vorbim despre Orchestra din Shenzhen.


Domnule Lin DaYe, un muzician trebuie să se adapteze în permanență contextului - și trebuie spus că o carieră artistică suportă influențe dintre cele mai diverse, independente de voința artistului, precum tendințele la modă sau dorința publicului, spre exemplu. Din această perspectivă, probabil că fiecare muzician are visuri ascunse, ascunse poate pentru că sunt inaccesibile, utopice. Ce ne puteți spune despre visurile dumneavoastră ascunse, despre idealurile dumneavoastră?

E o întrebare interesantă, știți?! Îmi imaginam că doar în China un muzician trebuie să-și țină visurile pentru el. E valabil și pentru țara dumneavoastră?!


Da, sunt convins!

Da, aveți dreptate, desigur, am și eu dorințele mele secrete. Ele țin de viitor - după cum am discutat, eu am studiat la Berlin, și am ajuns să iubesc opera germană. Însă, în momentul de față, în repertoriile teatrelor lirice din China se regăsesc foarte puține opere germane. Și am acest vis - ca, într-un viitor, să pot conduce spectacole de operă germană și s-o fac din ce în ce mai des, ba chiar să ating și alte zone ale teatrului liric european.


Ce știri despre pianista Zee Zee, care va fi solista Concertului nr. 2 de Serghei Rahmaninov?

Da, Zee Zee îmi este o prietenă foarte apropiată. Este prima dată când colaborăm împreună, în România, însă, înainte de asta, ne cunoaștem foarte bine, am ascultat-o în numeroase concerte, în recitaluri solo, dar și ca solistă cu orchestra. Apreciez foarte mult modul ei de a face muzică. Consider că este, fără discuție, o pianistă de primă mână a Chinei - și chiar din întreaga lume.


Vă mulțumim foarte mult pentru acest interviu, domnule Lin Daye!

Vă mulțumesc și eu, abia așteptăm să susținem acest concert!

Interviu realizat de Ștefan Costache