ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu Lucian Zbarcea, unul dintre finaliștii Concursului de Muzică de film de la Zurich

Publicat: vineri, 23 Septembrie 2016 , ora 12.51
Compozitorul Lucian Zbarcea se numără printre cei 5 finaliști ai ediției cu nr.5 a Concursului de Muzică de film de la Zurich. 202 compozitori provenind din 43 de țări au răspuns invitației organizatorilor - Festivalul de Film de la Zurich, Orchestra Tonhalle și Forumul Filmmusik - de a scrie o piesă simfonică de aproximativ 6 minute pentru scurtmetrajul "An Object at Rest" de Seth Boyden. Un juriu alcătuit din regizori, producători de film, compozitori și dirijori a ales cei 5 finaliști: Javier Bayon din Spania, Nic Danielson din SUA, Marcin Sadowski din Polonia, Joakim Unander din Suedia și tânărul compozitor Lucian Zbarcea din Romania. Cele cinci compoziții ale finaliștilor vor fi interpretate în primă audiție mondială de către Orchestra Tonhalle din Zurich, sub conducerea dirijorului Frank Strobel, în 23 septembrie 2016. Detalii despre această exmeriență am aflat chiar de la muzician.


Lucian Zbarcea, vă aflați zilele acestea la Zurich, unde sunteți finalistul Concursului de Muzică de Film. Vă aflați printre cei cinci finaliști selectați din sute de candidați. Cum este pentru dumneavoastră să vă aflați acolo?

Pentru mine este o mare bucurie, o mare onoare. A fost o mare surpriză atunci când m-au anunțat, deoarece întotdeauna când participăm la un concurs, noi, compozitorii, sperăm că vom fi printre câștigători, dar știm în același timp că e greu. E greu mai ales să alegi dintre atâtea piese. Au fost peste două sute și ceva de compoziții trimise la acest concurs. Așa că pentru mine este o mare onoare, cu atât mai mult cu cât Orchestra Tonhalle este cea care cântă compozițiile. Incredibil! Mă simt atât de onorat și de copleșit de faptul că acești extraordinari muzicieni îmi cântă piesa, încât n-am cuvinte, nu știu ce să zic mai mult decât că sunt foarte fericit.


Dumneavoastră cum ați abordat scurt-metrajul "An object at Rest"? Cum este viziunea muzicală? Cum se aude acest film?

Acest film a fost, după părerea mea, foarte greu de orchestrat, de făcut muzica pentru el, pentru că este un film de animație - este ideea unei pietre care călătorește, cum această piatră evoluează pe parcursul a sute poate chiar mii de ani; începe undeva în preistorie, pe vremea dinozaurilor, apoi timpul trece, ajunge în epoca războaielor din America, a războaielor civile… evoluează până când undeva, în viitor, este trimisă în spațiu și aterizează pe o altă planetă. Deci, este vorba despre trecerea timpului și cum timpul afectează situația acestei pietre, destinul ei. Este, din punctul de vedere al creatorului filmului, ce simte piatra sau ce vrea piatra aceea să facă, obiectul acela. De fapt, obiectul nu dorește decât să se odihnească, să doarmă, dar tot timpul este întrerupt de câte cineva. Practic, scenele filmului sunt foarte multe și foarte scurte, ceea ce pentru mine a însemnat că și muzica trebuie să fie tot cam așa ceva. La fiecare scenă, din punctul meu de vedere - pentru că ceilalți compozitori bineînțeles că au gândit altfel - fiecare scenă trebuie să aibă muzica ei, care să o definească. Și atunci, fiind foarte multe scene micuțe, sunt și foarte multe bucățele muzicale. De-asta a fost greu, pentru că trebuie toate îmbinate la sfârșit și să aibă o omogenitate. A fost, după părerea mea, foarte greu, dar mă bucur, bineînțeles, că le-a plăcut. Înseamnă că am realizat ceva de valoare și sper ca în continuare să fie bine. Normal, toată lumea își dorește să câștige. Și eu îmi doresc să câștig. Acum să vedem ce vrea juriul! E foarte subiectiv, toate piesele sunt foarte bune, fiecare are alt stil… niciodată nu știi exact ce vrea juriul să audă.

Interviu realizat de Radu Mihalache