ACUM:
13.05
Polifonii
Baroc, clasic, romantic, coral, creație și interpretare românească - înlănțuite inedit într-o nouă emisiune.
Urmează: 15.15 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.
Apoi: 15.19 Promo RRM Detalii despre cele mai interesante emisiuni ale zilei.

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu cu dirijorul Cristian Lupeș despre noua Stagiune culturală de la Moinești

Publicat: joi, 8 Septembrie 2016 , ora 22.29

Peisajul muzical românesc s-a îmbogățit începând cu ziua de joi, 8 septembrie 2016, cu o nouă stagiune culturală, cea de la Moinești, județul Bacău, în cadrul căreia muzica clasică are un loc privilegiat. Stagiunea a fost deschisă de concertul susținut de Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora" sub conducerea dirijorului Cristian Lupeș, cel care a ne-a declarat următoarele:

Stagiunea Culturală Moinești. Cum a venit această idee de a organiza o stagiune culturală tocmai la Moinești? Și de ce Moinești?

Pentru că e stagiunea care ar trebui să se numească DaDa sau Tristan Tzara, un nume universal de care poate să profite foarte mult localitatea Moinești. Aici este un primar de mulți ani și s-a gândit că pe lângă activitățile obișnuite ale orașului să îmbogățească totul cu o stagiune culturală. Mai sunt în zonă stagiuni culturale, susținute destul de mult și ajutate de Filarmonica "Mihail Jora" din Bacău condusă de Pavel Ionescu-Ambrozie, cu ansamblul simfonic al instituției mergând, de altfel, chiar în seara asta acolo, la Moinești. Orchestra Filarmonicii "Mihail Jora", pe lângă programul de stagiune obișnuit, desfășurat în Sala Ateneului din Bacău, își dorește să aibă un program aproape misionar, zonal, în care la Onești, la Roman, la Piatra Neamț și acum mai nou la Moinești să sprijine înființarea unor astfel de stagiuni culturale care, pe lângă muzică, să aducă și artă plastică, piese de teatru din București sau de la Teatrul din Bacău… niște stagiuni complexe care să umple acest gol pe care localitățile mici îl au încă din pricina lipsei unor instituții adecvate… Este cumva o lipsă firească, fiind localități mici, dar în loc să se investească în crearea unor noi instituții de cultură, cred că o afacere win-win ar fi transportarea unor producții gata făcute. La o filarmonică, să zicem, un concert de joia poate fi dublat, triplat în alte localități din zonă. Acesta, de fapt, este un concept nemțesc. Aproape toate filarmonicile și orchestrele din Germania își dublează sau triplează concertele săptămânale în localitățile din zonă. Prin asta câștigă foarte mult în primul rând publicul și localitățile respective, iar în al doilea rând soliștii și dirijorii invitați au șansa să aibă mai mult public pentru aceleași repetiții. De asemenea, orchestrele își repetă programele și calitatea concertelor poate să crească; și nu numai calitatea, dar și avantajele materiale în final, pentru că acel puțin adăugat la fiecare reprezentație contează, mai ales în România unde bugetul Ministerului Culturii este precar.


L-ai menționat pe Tristan Tzara, care, după cum știm, s-a născut la Moinești...

Tristan Tzara s-a născut la Moinești și, puțină lume știe că aici, la Moinești, există un cult al lui Tristan Tzara, există un grup statuar DaDa, este o statuie foarte interesantă, cinetică, a lui Tristan Tzara, care parcă se învârte într-un călcâi. Tristan Tzara, plecând de la Moinești cu o stație la Zurich și apoi la Paris, este cofondatorul mișcării dadaiste și, în același timp, foarte foarte apropiat de fenomenul suprarealist. Cred că această apropiere ar face ca o stagiune culturală să aducă în viitor specialiști, amatori și trăitori de suprarealism, oameni atașați de Tristan Tzara, de Gellu Naum, în primul rând de suprarealismul românesc cu extensie, evident, mai ales franceză, dacă nu și elvețiană, europeană.


Va fi și o extensie muzicală în cadrul stagiunii a acestui suprarealism?

Noi vom încerca. Deocamdată vrem să nu speriem pe nimeni. Oricum, muzica simfonică e destul de sperietoare uneori pentru un public neavizat, așa cum știm, așa că noi, pentru o primă seară, am construit un program foarte divers, foarte cunoscut. Spun glumind că e un program de hituri simfonice - plecând de la Bach, ajungând la Piazzolla și Morricone - lucrări foarte, foarte cunoscute. Avem, evident, și Enescu - Rapsodia I sau Șostakovici - Vals din Suita a II-a, o arie de Bach, dar și o arie de Puccini. Trecem prin istoria muzicii și dansând și ascultând lucrări foarte cunoscute prin care sperăm să ne împrietenim, să fie o dragoste la prima vedere între orchestră și public. Organizatorul - Primăria din Moinești, sprijinită de Filarmonica din Bacău, toate sub umbrela Consiliului Județean Bacău fac lucrurile acestea să se adune și să se sudeze într-o reacție foarte coezivă ca, ulterior, programele stagiunii să conțină și spectacole și concerte de divertisment, dar în același timp să putem duce la Moinești, din când în când, măcar o dată pe lună, și cultura autentică. Să obișnuim publicul - și pe mine mă interesează mai ales să obișnuim publicul tânăr - măcar cu sonoritățile unei orchestre simfonice, cu rigorile unui concert simfonic și, mai ales, cu logica și programele obișnuite ale unor manifestări de gen.

Interviu realizat de Ioana Marghita