ACUM:
22.00
Scena europeană
Înregistrări sau concerte în direct.
Urmează: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...
Apoi: 0.55 Imnul de stat

Arhivă : Interviuri Înapoi

Cipriana Smărăndescu la Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc

Publicat: miercuri, 20 Iulie 2016 , ora 10.18

Am întâlnit-o pe clavecinista Cipriana Smărăndescu la Miercurea Ciuc; o artistă care a absolvit Universitatea de Muzică din București la secțiile muzicologie și clavecin, și-a continuat studiile la Conservatorul din Vincenza, este o urmașă a școlii de clavecin a celebrului Ton Koopman, urmând și cursuri de perfecționare cu Andreas Staier, Patrick Ayrton și Pierre Hantaï. Are prezențe notabile în festivaluri de profil - "Cantiere Internazionale d'Arte di Montepulciano", "World Bach Festival", "Festival dei Due Mondi" din Italia, "Festival de Musique Ancienne à Saint-Paul" din Franța, este unul dintre membrii fondatori ai ansamblului baroc Aliusmodum, și a colaborat în concertele sale, peste 400 la număr, și cu artiști ca violoniștii Mauro Lopez Ferreira, Riccardo Minasi sau în ultimul său album, cu baritonul Zurio Zanasi. La Festivalul de Muzică Veche de la Miercurea Ciuc a susținut un recital…nicht nur Bach…(nu numai Bach), împreună cu trompetistul Gábor Hegyi, vineri 15 iulie 2016, în Cetatea Mikó, și cu câteva ore înainte, ne-a oferit un scurt interviu.

">

Trebuie să călătorim în Italia sau la Miercurea Ciuc pentru a o asculta pe Cipriana Smărăndescu...

....sau puteți să căutați în Fonoteca Radioului, unde cu mare dragoste am câteva înregistrări. Îmi aduc aminte, ca să fiu puțin melancolică, de Concertul brandenburgic nr.5 de Bach - și în seara aceasta tot despre Bach va fi vorba - pe care am avut onoarea și emoția de a-l cânta împreună cu Pierre-Yves Artaud și Valentin Nastasă, sub bagheta regretatului maestru Ludovic Bacs. A fost un moment într-adevăr emoționant atunci, și chiar împreună cu soțul meu (dirijorul Andrea Riderelli) ne gândeam că dacă maestrul Bacs ar mai fi trăit, ar fi fost fericit să știe că am ajuns și eu la Miercurea Ciuc. Dânsul a avut o foarte mare încredere în mine. Deci, iată, peste timp, muzica leagă foarte multe lucruri.


Care este istoria prezenței tale, aici, acum?

Istoria prezenței mele e foarte simplă. Este datorită unui compact-disc pe care l-am înregistrat anul trecut. În luna iulie a fost prezentat în Italia - conține Albumul pentru Anna Magdalena Bach înregistrat împreună cu baritonul Furio Zanasi. Pe lângă acest Album integral, am inclus și Suita de Christian Petzold din care fac parte acele celebre Menuete de Bach, de fapt compuse de Petzold. Este o Suită care a fost scrisă la un an după Albumul pentru Anna Magdalena Bach, deci 1725 - 1726. Și încercând cu foarte mare dragoste să prezint acest compact disc și în România, am făcut această propunere Festivalului din Miercurea Ciuc și în timp, după un an, după multe probleme din fericire rezolvate, iată-mă aici, cântând o parte din acest Album pentru Anna Magdalena Bach. Pentru a nu fi un recital, să-i spunem, plictisitor, pentru că de multe ori clavecinul poate fi luat ca un lucru destul de sec, am ales să cânt în compania unui artist tânăr, dar foarte cunoscut, Gábor Hegyi la trompetă naturală. Mi se pare că această alăturare între sunetul foarte penetrant al trompetei și delicatețea clavecinului va oferi o seară foarte plăcută publicului. Tocmai de aceea în momentul în care îl voi acompania pe Gábor, voi cânta la orgă (pozitiv), tocmai pentru a nu fi un dezechilibru prea mare, pentru că altfel, ar fi învins în mod sigur, sunetul trompetei.


Va fi, deci, un concert în care joci două roluri, de solist, și de... linie a basului continuu...

Exact, și mai mult decât linie a basului continuu, vor fi și niște transcripții pentru trompetă și ansamblu de coarde, deci voi fi o mică orchestră, voi acompania la orgă, voi cânta în picioare pentru prima dată, deci după Campionatul European de Fotbal, trebuie să ne pregătim și noi să rezistăm, să avem picioare... solide. Da, va fi un lucru foarte interesant pentru mine, pentru că trec de la un instrument cu un sunet foarte mare, chiar și cu o tehnică mult mai robustă, la instrumentul meu preferat, la clavecin, unde va trebui să redevin, în două minute, foarte delicată în tușeu și în tot ceea ce fac.


Câteva proiecte de viitor?

Proiecte de viitor - probabil vacanța pe care, cu mult drag o voi avea aici, în Transilvania. Va fi presărată cu alte câteva concerte. Sperăm. Depinde de foarte multe lucruri. Probabil la Alba-Iulia, după care, odată întoarsă în Italia, pe 18 august, împreună cu un grup de muzică medievală voi face un concert dedicat celor 400 de ani de la moartea lui Shakespeare, bineînțeles cu muzici adecvate acestei teme, iar la sfârșitul lunii august, voi intra împreună cu soțul meu și cu un alt profesor de la școala unde predăm, în cinci zile intense de masterclass - clavecin, pian, teorie, violoncel, muzică de cameră - cinci zile în care practic se va începe la ora 9 dimineața și se va sfârși ziua muzicală, probabil, la 12 noaptea, pentru că seara vor fi concerte. Deci un maraton, însă extrem de benefic pentru micii claveciniști pe care îi pregătesc în Italia. Satisfacțiile sunt enorm de mari. Am două eleve, pentru a mă lăuda - pentru că este într-adevăr un lucru care m-a emoționat foarte mult - două foarte mici claveciniste, una are 9 ani, cealaltă are 11 ani, care au câștigat de curând cu un punctaj absolut, Concursul "Wanda Landowska" la categoriile lor. Au câștigat și premii speciale. Eu eram la Roma și îmi trimiteau mesaje iar eu le răspundeam: "Gata cu premiile. Ați furat toate premiile". Însă dincolo de aceasta, a fost o foarte mare satisfacție pentru mine, pentru că mi-am dat seama că tot ceea ce am început în România, am învățat foarte bine la clasa doamnei Ogneanca Lefterescu, a maestrului Petre Lefterescu, după aceea am continuat să studiez în alte părți, iată că sunt roade și în plan didactic. Deci, Universitatea de Muzică din București, acolo unde eu am început, poate să se laude deja cu nepoți claveciniști.


Și când vei reveni la București?

Pot să spun? E un lucru emoționant pentru că deja pe 11 iunie 2017, deci peste un an, i-am spus mamei că trebuie să fie în Sala Radio pentru că - nu pot să spun decât că sunt enorm de bucuroasă - voi cânta din nou alături de Orchestra de Cameră Radio împreună cu Radu Postăvaru. Să sperăm că programul va fi cel pe care l-am propus eu - două Concerte pentru clavecin și orchestră de cameră de Johann Sebastian Bach. Aceasta este întâlnirea importantă, după aceea sper să mai fie și alte concerte, poate la Biserica Luterană, unde cu foarte mult drag m-aș întoarce. Și sperăm că vor fi și alte întâlniri.

Interviu realizat de Marina Nedelcu