ACUM:
21.00
Concertele Radio România Muzical (R)
Urmează: 22.00 Scena europeană Înregistrări sau concerte în direct.
Apoi: 0.00 Adagietto În inima nopții, sonorități aduse din inima nopții...

Arhivă : Interviuri Înapoi

AUDIO. Interviu Aida Carmen Soanea, solistă a Orchestrei Mondiale a Medicilor

Publicat: joi, 26 Mai 2016 , ora 16.50

În 26 mai 2016, are loc primul dintre cele trei concerte susținute de Orchestra Mondială a Medicilor în România. Ansamblul, care reunește aproximativ 100 de medici, din peste 50 de țări din întreaga lume, se află pentru prima dată în România, iar cauza pe care formația o sprijină concertând la Cluj, Brașov și București este înființarea unei rețele naționale de telemedicină pentru epilepsie. Orchestra Mondială a Medicilor este condusă de Stefan Willich, medic cardiolog, profesor în medicină la Centrul Medical Universitar Charité din Berlin și fost președinte al Conservatorului de Muzică Hanns Eisler din Berlin. Primul concert din acest turneu caritabil va avea loc la Casa Universitarilor din Cluj- Napoca și aduce în atenție lucrări de Șerban Nichifor, Hector Berlioz și Ludwig van Beethoven. Își dă concursul, ca solistă, violista Aida Carmen Soanea.


Urmează să susțineți alături de Orchestra Mondială a Medicilor un mini-turneu în trei orașe importante din România - Cluj, Brașov și, în final, București, la Ateneul Român. Cum a luat naștere această colaborare și, mai ales, cum a apărut ideea prezenței în țara noastră?

Îl cunosc pe Stefan Willich, care este dirijorul acestei orchestre și nu numai; el a fondat această orchestră în anul 2007. Îl cunosc de mult timp, de când eram încă studentă la Berlin, el fiind tot din Berlin. Am cântat deja cu această orchestră în 2009, la Filarmonica din Berlin, Simfonia concertantă și am fost întotdeauna pasionată de ideea la care aderă toți acești membri ai orchestrei, de a da din timpul lor liber, care, vă închipuiți, ca medic este foarte prețios… Nu numai timpul, ci și financiar vorbind… se autofinanțează, întâlnindu-se de două sau trei ori pe an pentru un proiect pe care-l susțin, un proiect medical, iar toate veniturile de la acest proiect care are loc în diferite țări ale lumii, toate veniturile sunt deci date pentru respectivul proiect medical. De data aceasta, în România, este vorba despre ajutoare pentru epilepsie, o idee pentru care s-a luptat domnul doctor Bogdan Florea din Cluj. Și deci, prin intermediul dânsului a apărut ideea de a începe acest mini-turneu.


Cum priviți opusul pe care l-ați ales pentru cele trei concerte, de altfel unul dintre cele mai importante destinate violei ca instrument solist? De ce ați ales această lucrare și cum se completează cur estul programului?

Domnul Stefan Willich face programarea acestor concerte, dar suntem într-un gând. Bineînțeles că pentru o orchestră mondială de doctori, unde participă cât mai multe persoane, trebuie un repertoriu care implică cât mai multe persoane, iar această simfonie de Berlioz care este într-un fel scrisă ca Simfonia fantastică implică acest număr de persoane și de instrumente. Iar pentru mine special această lucrare este una din preferatele mele pentru caracterul care-l are, pentru sunetul pe care Berlioz a știut să-l redea violei și pentru această idee a lui Berlioz de a utiliza instrumentul ca un personaj.


Pe 28 mai are loc ultimul concert, la Ateneul Român. Ce urmează după acest moment în agenda dumneavoastră și când plănuiți să vă mai întoarceți la publicul din România?

În general eu mă întorc cu drag în România și am cântat până acum și la Iași, la Filarmonică, și la Ploiești, Sibiu. Am cântat la București anul trecut, la Festivalul Enescu, cu care suntem în discuții pentru una din următoarele ediții. Un moment pe care-l aștept de foarte mult timp este primul meu CD solo, care va ieși săptămâna viitoare, pe 3 iunie, cu lucrări de un compozitor născut la Sibiu, Norbert von Hannenheim.

Interviu realizat de Ana Diaconu