ACUM:
15.20
Concerte de 5 stele
primite prin Uniunea Europeană de Radio
Urmează: 17.00 Concertele roz (R)
Apoi: 18.55 Promo Informații despre evenimentele Radio România Muzical și ale partenerilor noștri.

Arhivă : Interviuri Înapoi

De vorbă cu Ciprian Țuțu, dirijorul Corului Academic Radio, despre primul său concert la conducerea formației - concert ce poate fi urmărit joi, 14 aprilie 2016, la Sala Radio

Publicat: miercuri, 13 Aprilie 2016 , ora 14.56

Muzicianul a fost invitatul ediției de marți, 12 aprilie, al emisiunii "Perpetuum mobile"

"Voci de primăvară" - primul concert al Corului Academic Radio sub bagheta noului său dirijor, domnul Ciprian Țuțu, care a preluat ansamblul prin concurs după retragerea lui Dan Mihai Goia. Ciprian Țuțu, bun găsit alături de noi!

Bine v-am găsit! Mulțumesc pentru invitație!


"Voci de primăvară" - titlul concertului, ce trimite către program, bineînțeles, dar și către acest nou început pentru Corul Radio și pentru dumneavoastră, bineînțeles. Cum vă simțiți în noua postură? Și cum este această perioadă de acomodare pentru dumneavoastră?

Într-adevăr, este o perioadă de acomodare. Odată ajuns în fața acestui ansamblu de elită, de prim rang al României, sigur că și rigorile sunt pe măsură și-n ceea ce mă privește, cu mine însumi. Mă bucur de aprecierea oamenilor, dar această apreciere este strict legată, sau direct legată, de viziunea pe care încerc s-o aplic de la lucru până la realizarea artistică în proiectele pe care le avem. Până acum lucrurile se desfășoară agreabil, foarte constructiv totul, oamenii sunt foarte culanți, dornici de abordări noi. Am reușit practic în celelalte două concerte vocal-simfonice pe care le-am avut până acum să facem o impresie foarte bună publicului și ne dorim ca acest lucru să se întâmple și la acest debut pe tărâmul muzicii a cappélla.


...de joi, 14 aprilie, ora 19.00, să reamintim. Revenind, sunteți brașovean, muzician ardelean prin formație și origine. Lucrați acum cu acel cor care are cel mai numeros public potențial dintre toate cele din România, pentru că stagiunea este transmisă prin radio către toți ascultătorii din țară. Ce obiective v-ați propus, ce direcții doriți să imprimați corului? Așadar, cum ați dori să vă puneți amprenta asupra acestui grup?

Sigur, înaintea mea la acest cor au fost, de-a lungul celor 75 de ani de existență, personalități marcante ale muzicii românești, ale interpretării românești. Am preluat cu mare emoție și cu bucurie de la maestrul Goia acest cor căruia încerc mai departe să-i imprim amprenta personală prin o vocalitate pe care doresc să o formez la acest cor. Sigur, fiecare dintre dirijori, fiecare dintre noi, este o personalitate unică, vorbim de viziuni unice și atunci, clar, fiecare dintre noi vine cu eticheta proprie. Încerc, așadar, la acest cor să formez o anumită sonoritate sau să adaptez la anumite repertorii o anumită sonoritate. De asemenea, din punct de vedere al repertoriului…


Prin ce s-ar defini această sonoritate?

Această sonoritate… caut un sunet foarte cald. Acest cor, să nu uităm, este un cor de elită, printre altele, pentru faptul că de-a lungul timpului Corul Radio - care în esență este un cor de vocal-simfonic, totuși - a putut aborda o paletă extrem de largă din zona corală de cameră - prime audiții, foarte multe înregistrări... Deci, este un cor foarte versatil. Și atunci, încercăm să adaptăm această sonoritate la tipul de repertoriu pe care îl tratăm la un moment dat. Practic, iată, și-n acest concert pe care noi îl avem joi, pe care l-am intitulat "Voci de primăvară", avem o paletă foarte bogată repertorială, pornim de la Renaștere, muzică preclasică și ajungem, trecând prin romantism, impresionism, la muzica secolului XX - de la spațiul universal la spațiul românesc, incluzând compozitori români foarte valoroși…


Piese spectaculoase din repertoriul românesc…

Așa este. Este un repertoriu în principiu nou; cam 80% din repertoriu este absolut nou, nu s-a mai cântat de către Corul Radio. Asta încercam să subliniez, faptul că, iată, dacă vorbim de o piesă renascentistă, aceasta are un anumit format, presupune anumite problematici, inclusiv sub aspectul sonorității, dacă vorbim de Bruckner, se impune altă sonoritate, dacă vorbim de Ravel, avem altă sonoritate, dacă vorbim de Arhaisme…


Este foarte importantă, așadar, accentuarea acestor particularități artistice și de sonoritate.

Absolut.


Din punct de vedere discografic, ce aveți în plan? Ce v-ar plăcea să realizați?

Sunt atâtea lucruri…


Primele trei care vă vin în minte...

Primele trei… iată, anul acesta, de pildă, este an Max Reger. Mi-ar plăcea ca-n stagiunea următoare să putem realiza nu doar un concert Max Reger, ci și o imprimare Max Reger, de pildă. Asta mi se pare foarte important. M-ați luat puțin pe nepregătite, este încă o perioadă de acomodare și sunt multe idei, dar încerc să fiu rezervat și să las timpul să decidă.


Și, la final, o curiozitate personală… L-ați cunoscut pe unul dintre membrii celebrului sextet The King's Singers, Simon Carrington. Cum a fost acea experiență?

Fantastică! În vară am participat la un masterclass de două săptămâni în Italia sub conducerea maestrului Carrington. A fost o experiență unică. Eu sunt și membru al Cvintetului vocal Anatoly, a fost o dublă perspectivă abordare - și din perspectiva cântărețului de grup vocal, dar mai ales a dirijorului. Fantastic muzician!

Interviu realizat de Ștefan Costache